Hét márka, amelyek mintha egymásról másolták volna a modernizált logókat

2022.12.03. 17:01

A 80-as és 90-es években egyértelműen a háromdimenziós, krómhatású logók hódítottak, ám az utóbbi időben az autógyártók a Nissantól a BMW-ig visszatértek a lapos dizájnhoz, hogy igazodjanak a digitális világhoz. A kétdimenziósak ugyanis jobban mutatnak a képernyőkön és miniatűr alkalmazásikonokként is.

Az eddig használt logók tükröződésekkel és textúrákkal rendelkeztek, amelyek azt utánozták, ahogyan az emblémák kinéznek egy valódi autón. Ez a szkeuomorfizmusnak nevezett megközelítés azonban a digitális kommunikáció térnyerésével kiesett a népszerűségből, és a logókat ma már elsősorban a képernyőkre tervezik.

„A digitális korszak és különösen a kis mobilképernyők megjelenésével a sok aprólékos ferdeség és gradiens azt jelentette, hogy a logók kis szürke foltokká váltak, amelyeket nem lehet megkülönböztetni egymástól. Nem tartom új trendnek a flat designt, én úgy látom, mint egy másik trend által létrehozott egyetemes probléma logikus megoldását” - magyarázta Dan Beckett, a Toyota legújabb logójának vezető tervezője.

Nézzük, mely márkák oldották meg pontosan ugyanúgy a házi feladatot. Természetesen a lista nem teljes, viszont ezek voltak az elsők között.

Mini

A Mini volt az egyik első autómárka, amely 2015 júniusában mutatta be logóját lapos dizájnra váltva. Az új, minimalista változat az 1980-as évekből származó kétszárnyú szimbólum 2D-s, monokróm változata.

mini logo

Az újratervezést egy új, Mini Serif nevű betűtípus kísérte. A két frissítést együttesen azért indították útjára, hogy Anders Warming dizájnvezető szerint úgy tűnjön, a Mini új korszakba lép.

Volkswagen

A Volkswagen korábbi 3D-s, krómhatással is rendelkező régi logóját 2019 szeptemberében laposra cserélték. Ez volt a márka első nagyobb változtatása a vizuális arculatán azóta, hogy 2000-ben átvette a 3D-s dizájnt. Az új logó 2D-s kialakítású, a V és a W betűket egy körbe zárták.

volkswagen-new-logo

Ezt a lépést összehangolták az első, eleve teljesen elektromosnak készülő szériaautójuk, az ID.3 bemutatásával, tehát az viselte először. A Minihez hasonlóan a Volkswagen is azt állította, hogy a megújult, „digitális” márkajelzés egy új korszak kezdetét jelzi.

BMW

Idén márciusban a BMW bevezette logójának minimalista újratervezését, és hozzá az új, átlátszó hátteret. Ez volt az első alkalom, hogy a német autógyártó 1997 óta átdolgozta emblémáját, amikor 2D-ről 3D-re váltott. Az új dizájn szerint a kék-fehér közepet körülvevő jellegzetes fekete gyűrűt egy átlátszó sáv váltja fel, ami azt jelenti, hogy az embléma különböző színeket és mintákat vesz fel attól függően, hogy milyen háttérre helyezik.

2

A logó többi részét ellaposították, így a fekete gyűrű és a kék-fehér belső kör árnyékai is eltűntek. Először a BMW elektromos Concept i4 járművén szerepelt, amely a gyűrűnek bronz színt adott, de egyébként autókra nem, csak márkakommunikációra szánják.

Citroën

A Citroën 2016-ban változtatta meg logóját, elveszítve a dupla ék fényét és a nevének jellegzetes piros színét, végül egy lapos, monokróm dizájnt hagyva meg. A francia autógyártó a többi márkánál valamivel később ugrott fel a 3D-s vonatra, csak 2009-ben cserélte le 1977-ben létrehozott, korábban lapos logóját domború, fémes kialakításra.

2022-citroen-logo

Mint a vállalat kifejtette, új, 2016-os logójukat a láthatóság növelése érdekében tervezték. „Ez a grafikai választás összhangban van a jelek egyszerűsítésére irányuló jelenlegi flat design trenddel” - mondta a Citroën. „Az egyetlen szín használata új grafikai lehetőségeket kínál, és új lendületet ad a márkának.”

Nissan

A Nissan is frissítette logóját, bevezette korábbi emblémájának lapos és stilizáltabb változatát, amely kiemelkedő, élethű hatással büszkélkedhetett. Bár a cégnév továbbra is a logó középpontjában maradt, az már nem egy magasított dobozban helyezkedik el, mivel a korábbi megjelenés két alapvonalra egyszerűsödött.

Az új logó a gyáriak szerint „digitálisan barátságosabb”, és 20 éve ez volt az első alkalom, hogy változtattak a vizuális arculaton. A legutóbbi átalakítás során a márka az eredeti logót egy 3D-s változatra cserélte.

Audi

Az Audi 2017-ben 3D-ről 2D-re váltott, és ellaposította a felismerhető négy, egymásba kapcsolódó gyűrűt, amelyeket korábban úgy terveztek, mintha fényvisszaverő fémből készültek volna. Ez a döntés ismét azért született, hogy a márkát digitálisan pozicionálják, és javítsák az olvashatóságot az online platformokon. Ők 1995 óta alkalmazták a háromdimenziós stílust.

screen-shot-2022-11-14-at-10-34-59-am-1668440141.png

Toyota

A Toyota európai részlege volt a legutóbbi a fentiek közül, amely lapos logóra váltott, egy egyszerűsített, 2D-s emblémája három egymást átfedő oválisból áll. A japán autógyár először az 1980-as évek végén váltott 2D-ről 3D-re. A mostani, új vizuális identitás a Toyota felirat eltávolítását is magával hozta, annak jeleként, hogy a Toyota „a világ egyik legfelismerhetőbb márkája.”

toyota-rebrand-logo-design dezeen 2364 hero 1