A hétvégén már bőven nem volt elég az anyagi természetű felkészültség a tankoláshoz. Egészen sokan jártunk abban a cipőben, hogy az elhatározás mellett kitartásunkat is szolgálatba kellett állítani, hogy a környékbeli kutatómunkánkat benzinszagú beteljesedés zárja. Az általános tapasztalat szerint a tranzitútvonalak közvetlen közelében jobb az ellátottság, máshol esetlegesebb, és a határon túl is stabil az ellátás.
Az üzemanyagok országosan is tapasztalható hiányáról szóló tegnapi cikkünket végül azzal kellett zárnunk, hogy ha a megkeresett illetékes kúthálózat-üzemeltetők és a minisztériumok választ adnak kérdéseinkre, azonnal közzétesszük. Kaptunk.
“ Megkeresésével kapcsolatban az alábbi választ küldjük.
A ma életbe lépett brüsszeli olajembargó Magyarország kőolajellátását is nehezíti. Az újabb brüsszeli intézkedések, mint az ársapka, pedig szankcióként működnek és felfelé hajtják az árakat.” - írta meg nekünk az Agrárminisztérium.
Szóval Brüsszel. Ezt akár meg is előlegezhettük volna, bár kíváncsiak lettünk volna egy folyamatokat és összefüggéseket valódi mélységében összegző válaszra, hiszen az említett olajembargó csupán a tegnapi napon, 2022. december 5-én lépett életbe, a Moltól kapott információink szerint azonban már a bevezetés előtti hétvégén több, mint másfélszer annyian tankoltak, mintha normálisnak lehetne tekinteni a piaci helyzetet. Leírom újra, és gondolatban jól kiemelem a szorzót, mert ezt érdemes ízlelgetni: másfélszer annyian tankoltak a hétvégén, mint máskor.
De miről is szól a kőolajembargó?
2022. december 5-én életbe lépett egy megállapodás, amely szerint az Európai Unió tagállamai vállalták, hogy nem vásárolnak tengeri úton szállított nyersolajat Oroszországtól. A kulcskifejezés itt a tengeri szállítmányozás, hiszen a földrajzi helyzetükből fakadó függőségnek kitett országok februárig ez alól felmentést kaptak. Tehát az Agrárminisztérium állítása, miszerint az embargó nehezíti az ország kőolajellátást, igaz lehet. Majd. Egyszer. Ugyanakkor a jelenlegi forgatókönyv szerint később is áramolhat majd nyers kőolaj a százhalombattai Dunai Finomítóba, de az abból finomított termékeket már csak az ország határain belül lehet majd értékesíteni. Ez valóban okozhat fennakadásokat, de ennek oka sokkal inkább a Magyarország és a környező országok közötti optimalizált elosztás felborulása lehet. Azaz például akut hiány esetén a pozsonyi finomítóból sem tudnak majd üzemanyagot hozni az országba.
Mit mond a Mol?
A Moltól kapott válasz értelmében az üzemanyaghiány első számú oka az importhiány. Ez hellyel-közzel meg is áll a lábán, és látszólag megtámasztja a minisztériumi választ, ami a kőolajellátási nehézségeket okolja, de ezen a ponton érdemes visszautalni egyrészt arra, hogy a hiány már az életbe lépés előtt megjelent, másrészt a hétfői cikkünkben megszólaltatott szakértő, Egri Gábor, a Független Benzinkutak Szövetsége elnökének szavaira, aki szerint sokkal inkább a hazai ársapka által kiváltott és eszkalált, piaci természetű problémával állunk szemben.
A hiány pedig egyáltalán nem kicsi. A Mol magyarországi üzemanyagpiacának korábban mintegy 30 százaléka érkezett import forrásból, ami az olajipari óriás válasza szerint szinte teljesen megszűnt. Tehát az ellátási oldalon megjelent egy 0,3-as szorzó, míg a keresletin egy minimum másfélszeres, aminek a végeredménye, hogy Kristóf kollégánk tegnap egy órán keresztül állt sorba, hogy tankoljon, miután egyáltalán talált olyan kutat másfél óra keringés után Budapesten, ahol kap üzemanyagot. Ez nem pont olyan, mint az AdBlue-para, ugye?
A Mol további válasza is érdekes számunkra, hiszen az importhiány mellett mi azért megemlítjük azt is, hogy minden ígéret és optimista előrejelzés ellenére továbbra sem sikerült teljes körűen működésre bírni a százhalombattai finomítót.
Mint írták, jelen pillanatban 50-55 százalékon ketyeg az üzem, és napi 24 órában dolgoznak azon, hogy a lehető leghamarabb végezzenek vele. Kilétét felfedni nem kívánó belső információforrásunk szerint azonban ez nem lesz könnyű, hiszen a problémát a kéntelenítő üzemhez tartozó, 5 centiméteres falvastagságú cső okozza, ami csere útján javítható, de ebben a pillanatban nem áll rendelkezésre a teljes visszaálláshoz. A kéntelenítő okozta problémát végül az Index számára küldött válaszukban is megerősítették, de a teljes visszaállásra szerintük még ideális körülmények között is heteket kellene várni. "A helyzet egyértelműen kritikus, a kereslet az egekbe szökött, a fogyasztók készleteznek, beindult a pánikvásárlás" - fogalmazott Bacsa György, a MOL ügyvezető igazgatója az Indexnek.