Így torzította el a piacot az ársapka - RIP hatósági ár
Tízezres mínusszal kezdődik a közúti társasjáték
Alig több mint egy évet élt az ársapkás üzemanyagár Magyarországon, ami felborította a korábban kiegyensúlyozottnak mondható piacot, ráadásul teljesen átírta a gazdaság egyik motorjának számító kiskereskedelem forgatókönyveit is. Másképpen fogalmazva eltorzította a valódi helyzetet.
Kedden este érkezett egy meghívó a sajtó képviselőinek, miszerint abszolút szokatlan időpontban, este fél 11-kor tart kormányinfót Gulyás Gergely kancelláriaminiszter és Hernádi Zsolt, a Mol vezetője. Ebből már sejteni lehetett, hogy az ársapka lesz a napirenden. Ahogy arról este beszámoltunk, kedden 23 órától hivatalosan is megszűnt a magánautósok számára is a 95-ös benzinre és a sima (nem prémiumkategóriájú) gázolajra vonatkozó 480 forintos hatósági ár, innentől a piaci árat kell fizetni mindenhol.
A kormányinfó időzítése ugyan meglepő, de az utóbbi napokban a benzinkutakon kialakult helyzet alapján számítani lehetett erre a döntésre. Rengeteg kúton ugyanis elfogyott az üzemanyag, itt a Totalcaron a Cseppről cseppre" rovatunkban az autósoktól kapott infók alapján követtük, hogy éppen hol, milyen üzemanyag kapható, és melyek azok a töltőállomások, ahol nem is érdemes próbálkozni. Bár az ársapka eltűnt, idő kell ahhoz, hogy visszaálljon a rend a kutakon, így a Cseppről cseppre marad, várjuk az információkat. (Köszönjük az eddigi és a jövőbeni tájékoztatásokat is.)
A kutak rendes ellátásához ugyanis szükség van arra, hogy a Mol eddig visszafogott kapacitással működő finomítója felpörögjön, ehhez biztosítani kell a logisztikai kapacitást, valamint az importra is szükség van, ami lényegében megszűnt. Ez is szerepet kapott abban, hogy a tavaly november 15-én elindult hatósági áras időszakban felborultak a piaci folyamatok. Nagyon leegyszerűsítve a piacinál kedvezőbb hatósági ár miatt olyanok is autóztak, akik a magasabb áron nem, vagy nem biztos, hogy megtették volna, de több más tényező is rontotta az összképet. Az ársapkás időszak első köre február végéig tartott, akkor ugyanis a nagykereskedelmi árat is rögzítették. (Pár nappal azután, hogy Oroszország megtámadta Ukrajnát.) Ez a lépés tett be az importnak, így már nem érte meg a magyar piacon üzemanyagot forgalmazni az érintetteknek. Márpedig az importra szükség van ahhoz, hogy mindenhol legyen elég üzemanyag, erre Hernádi Zsolt is utalt a kedd esti kormányinfón.
Csak az üzemanyag
Az ársapka torzító hatását többek között a hivatalos kiskereskedelmi adatok is tükrözik. Az év első tíz hónapjában több mint 26 százalékkal nőtt a forgalom volumene 2021 azonos időszakához képest, vagyis az ársapkás időszak előtti hónapokhoz képest. A kiemelkedő bővülésben szerepe van annak is, hogy május végéig a külföldiek is tankolhattak hatósági áras üzemanyagot Magyarországon.
Még beszédesebb a hosszú távú kiskeradatokból kirajzolódó kép. 2018. elejétől 2021. október végéig havonta átlagosan 2 százalékkal nőtt az üzemanyag-forgalom volumene, az ársapka ezt fejelte meg. 2021 novemberétől 2022 októberéig ugyanis havi átlagban 24 százalékos volt az előző évhez mért növekedés. Másik oldalról az ársapkás üzemanyagok tartották a víz felett az infláció miatt egyre visszafogottabb vásárlóerő nyomán hanyatló kiskereskedelmi forgalmat.
Az üzemanyagok nélkül ugyanis idén októberben 3,5 százalékkal csökkent a kiskereskedelmi forgalom volumene, szemben a 2018. elejétől 2021. végéig tartó időszakra jellemző, havi 4,5 százalékos többlettel. Az üzemanyagokkal együtt viszont idén októberben szerény, 0,6 százalékos pluszban volt a kiskerforgalom. Tehát miközben a különböző boltokban csökkentek a darabszám szerinti eladások (az összegszerű forgalom nőtt az infláció miatt), a kutakon annyival nőttek az eladások, hogy pluszba húzták a teljes forgalmat. Az ársapka eltűnése utáni drágulás miatt jó eséllyel csökkenni fog az üzemanyag-forgalom, ez pedig a komplett magyar kiskereskedelmet lökheti a negatív tartományba.
Mennyi lesz?
Kedden este 11 órától már nem él az ársapkás ár, így Hernádi Zsolt kormányinfós nyilatkozata szerint a Mol-kutakon a 95-ös átlagban 641 forintba, a gázolaj 699 forintba fog kerülni. Vagyis hirtelen 33,5 és 46 százalékos drágulással szembesülhetnek a magánautósok, már, ha van éppen üzemanyag. Ez az ár nyilvánvalóan változni fog, de megjósolhatatlan, hogy milyen mértékben és irányban a következő hónapokban.
Mindenesetre érdemes egy becslést készíteni. Ha valaki egy 7 literes átlagfogyasztású autóval eddig havonta 1000-1500 kilométert közlekedett, akkor az ársapkás időszakban 34-50 ezres számlát hozott össze. Mostantól 45-73 ezres tétel lesz az autózás, ha ugyanannyit szeretne autózni.
Az ársapka megszűnésével pedig újra elkezdődik a közúti társasjáték, azaz újraindulhat a verseny a kutak között, hogy melyik adja olcsóbban az üzemanyagot. A korábbi, ársapka előtti korszak tapasztalatai alapján a sztrádás kutakat jó eséllyel el lehet felejteni, ahol akár 80-100 forinttal drágábban mérték az üzemanyagot a piaci átlaghoz képest. A boltláncok által működtetett kutak viszont újra képbe kerülhetnek, azokon ugyanis az ársapka előtt jellemzően a piaci átlag alatt adták a naftát. Az árak alakulása azonban egy másik, későbbi cikk témája lesz.