Így vidd haza a karácsonyfát, ha nem akarsz balhét
Lassan a fenyőfaárusoknál is megindul az utolsó nagy roham, ezt már csak abból is biztosan tudom, hogy reggel egy Peugeot jött szembe, amelynek tetején csak úgy simán, a fényezett lemezre sikerítették rá a karácsony szimbólumát. Ez nem valami egészséges, ráadásul szabálytalan is. Most elmondjuk, mire figyelj oda, ha a fát is épségben akarod tudni, és másban sem tennél kárt.
A karácsonyfa eleve elég vitás kérdés. Van, aki azt mondja, csak az igazi fenyő a jó, legyen az akár élő, földlabdás, amit később kiültetsz, mások inkább megveszik a műfenyőt, ami akár tizenévig is kitart. Nemrég olvastam egy cikket, ahol klímakutató fejtette ki, hogy akkor teszünk a legjobbat a környezetnek, ha minél nagyobb fát viszünk haza, mert az például a talaj és a gazdálkodás szempontjából is előnyös. Szemben a földlabdással, amivel együtt a talajból is kiharapunk egy nagy darabot. Nem is abban akarok most igazságot tenni, hogy ki mit vegyen, hanem hogy legalább normálisan vigyük haza.
Nekem persze könnyű volt, mert akkorát választottam, ami a hátsó üléssor kétharmadát ledöntve vígan befért a kombiba. De aki mindenképpen nagyot szeretne, az már kihívásokkal szembesül, és kicsit is lehet úgy vinni, hogy abban ne legyen köszönet. Nézzük, mik a lehetőségeink.
Szállítás a tetőn
Itt több szempontot is figyelembe kell venni. Egyrészt ha a tetőn visszük a fát, akkor is be kell tartani a megengedett össztömegre vonatkozó előírást – persze ezt jó eséllyel nem egy fenyő miatt fogjuk túllépni, de ha mondjuk négy-öt utassal meg a karácsonyi nagy bevásárlással alapozzuk meg a napot, és a fa már csak hab a tortán, akkor necces lehet. Márpedig az árusoknál magasságot mérnek, de súlyt nemigen. Emellett pedig az is alapszabály, hogy a rakományunk nem veszélyeztetheti sem a közlekedés biztonságát, sem a személy- és vagyonbiztonságot.
Először is fontos, hogy a KRESZ szerint (47.§, 3. bekezdés) a tetőn csakis akkor szállíthatunk bármit, ha tetőcsomagtartót használunk, legalábbis zárt karosszériájú autó esetén. Tehát nem dobhatjuk fel csak úgy a lemezre, vagy a két tetősín közé. Tetőcsomagtartóból van olyan, amelyiket sínre rögzíthetjük, de vannak olyanok is, amelyek sín nélkül kapcsolódnak az arra kialakított csatlakozási pontokhoz. A lényeg, hogy legyen fent mindenképpen.
Ehhez aztán úgy kell rögzíteni a fát, hogy az ne tudjon elcsúszni, leesni. Legjobb, ha nem távolítjuk el róla addig a hálót, amibe a kereskedő becsomagolja. A nagyobb fenyőt ne egyedül próbáljuk felügyeskedni a tetőre, mert könnyen beköszönhetünk valamelyik szélvédőn, inkább kérjünk segítséget. Aztán valamilyen erős kötéllel, spaniferrel, esetleg dróttal kötözzük át, a törzs aljára rá is tekerhetjük alaposan a kötözéshez használt eszközt. Lényeg, hogy erős legyen, és stabilan tartson.
Ezzel még csak a többi közlekedő és a fa került biztonságba, a saját autónk nem. Mivel viszont a tűlevelek összekarcolhatják a fényezést, az is jó ötlet, ha becsavarjuk egy lepedőbe vagy pokrócba a fát, vagy esetleg aláterítünk (nyilván rendben rögzítve) valamit, hogy ne érintkezzen közvetlenül a tetővel. Azzal is számoljunk, hogy gyantát, nedvességet ereszt magából, így ne olyasmibe tekerjük, amit utána sajnálni fogunk.
Végül a méretek: mekkora lehet a fenyő, ha a tetőn visszük? A KRESZ azt mondja, a rakomány magassága – a járművel együtt persze – a földtől mérve négy méter lehet, ezt jó eséllyel nem fogjuk túllépni. Viszont az már életszerűbb, hogy valamely irányba túllógjon a kasznin a szállítmány. Előre, illetve hátra 40 centiméter lehet ez a túlnyúlás, ilyenkor viszont legalább 40x40 centis piros vagy piros-fehér csíkos zászlóval és táblával, a hátrafelé nyúló rakományt éjszaka és korlátozott látási viszonyok között pluszban piros fényű lámpával és piros fényvisszaverővel kell megjelölni.
Szállítás az autóban
Az alapszabály itt is érvényes: a közlekedésbiztonságot, valamint a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztessük. Magyarul a vezetésben sem akadályozhat a rakomány, nem jó megoldás tehát hosszan előrenyúlva az első két ülés között kidugni a fa tetejét, hogy aztán a jobb karunk ne férjen el tőle. Egyébként autója válogatja, hogyan tudjuk bejátszani a fenyőt. Ha nagyon magas, akkor érdemes a jobb első ülést előretolni, amennyire lehet, majd hátradönteni, és a hátsó üléssort is lefektetni. Így a fát átlósan tudjuk bepakolni, a sofőrt sem zavarja, ellenben más nem nagyon tud már beülni a kocsiba.
A lepedős vagy plédes lépést nem érdemes ilyenkor sem kihagyni: csavarjuk be valamibe a fenyőt, hogy a gyanta nem hagyjon örökös és szinte kivakarhatatlan foltot a kárpitban. De az is jó lehet, ha simán csak aláterítünk valamit, akár pokrócot, akár fóliát vagy kartont. A rögzítés ilyenkor is nagyon fontos, egyes autóknál ehhez találunk legalább a csomagtérben direkt ilyen célra kialakított pontokat, ahol nem, ott kreatívnak kell lennünk. A fenyő ne csúszkáljon és csapódjon ide-oda útközben. Lényeges, hogy az ajtóknak záródniuk kell, az ablakon sem dughatjuk ki a végét. A fáét sem.
Ügyeljünk arra, hogy minden irányban megfelelő legyen a kilátás, ne gátolja azt a fa, és a tükröket is tudjuk használni. Emellett pedig a kezelőszervek, a kormány, a váltókar és minden más is jól hozzáférhető és szabadon működtethető legyen.
Szállítás utánfutón
A lényeg ilyenkor is változatlan: a megfelelő rögzítés elengedhetetlen, de ugye itt szóba jöhetnek zárt utánfutók is. Figyelembe kell még venni, hogy a teljes járműszerelvény tömege ne haladja meg a 3,5 tonnát, ha B kategóriával vezetjük, és városon kívül a sebességhatárok is változnak a sima személyautóhoz képest: lakott területen kívül 90 helyett 70 km/h, míg autópályán 130 helyett 80 km/h a maximum. Városban marad az 50 km/h.
Bármely szállítási módot is választjuk, jó, ha van nálunk kesztyű a be- és kipakoláshoz, akkor a kezünket se gyantázzuk vagy koszoljuk össze.
Ha esetleg láttál elrettentő példát vagy érdekes megoldást a témában, küldd el nekünk a tcolvasok@mail.totalcar.hu címre, és készítünk belőle egy kis összeállítást.