Amikor meglepték Pelét egy Isettával

2022.12.30. 15:47

Az a helyzet, hogy Edson Arantes do Nascimento, vagy sokkal inkább, ahogy a világ ismerte, Pelé, nem volt egy dedikált petrolhead, de azért mi is szeretnénk megemlékezni róla. Nem arról van szó, hogy ne szerette volna az autókat, csak talán egy kicsivel (vagy sokkal) jobban érdekelték a nők, na és persze a foci. De ez nem azt jelenti, hogy ne tartozna hozzá emlékezetes autós sztori. Mi is búcsúzunk a 82 éves korában elhunyt legendától.

Bár a legtöbbször úgy emlékeznek meg róla, hogy Pelé első autója egy Volkswagen Bogár volt, de az önéletrajzi könyvéből kiderül, hogy volt annak egy kedves előzménye. Az 1958-as labdarúgó-világbajnokság döntőjét Brazília nyerte Svédország ellen 5-2-re. Az ekkor mindössze 18 éves Pelét az égig emelte saját országa.

Amikor hazafelé leszállt a repülőről, a testvére, Zoca, izgatottan mesélte, hogy Barou városa egy autóval akarja meglepni. Pelé kinevette, és nem hitte el, mert akkoriban nagyon drágák voltak az elsősorban amerikai importból származó autók, amiken csak maga a vám horrorisztikus tételt jelentett. Annyira drága volt az autó, hogy alig ismert olyat a környezetében, aki megengedhette volna magának, mert úgy 55 évnyi minimálbért kellett volna valakinek összeraknia hozzá.

Pedig ez történt. Pelét tényleg meglepték a baroui szurkolók egy autóval, igaz, nem pont olyannal, ami valaha is megjelent a lelki szemei előtt. A város (ahol egyébként 1952-től 1956-ig focizott) egy nagy ceremónia keretében, emlékplakettet és medált ajándékozott Pelének, majd a beszédek végén átadták neki a háromkerekű Romi-Isettát, aminek az utasterébe az autó orrán keresztül lehetett beszállni.

A Romi-Isetta nem volt más, mint az olasz ISO Isetta Brazíliában licenszelt változata. Az, amiből nem sokkal később a BMW négykerekű változatot gyártott, szintén Isetta néven. A 9,5 lóerős, 236 köbcentis motorral szerelt Romi-Isettát akkoriban Brazília népautójának szánták, amit gyártani és fenntartani egyaránt olcsó, de végül nem terjedt el. Pelé valójában nagyon örült neki, de az autót az apukájának ajándékozta úgy, hogy soha életében egy métert sem vezette.

Na így nem egy Romi-Isettát emlegetnek ma Pelé első autójaként, hanem egy Volkswagen Bogarat, amit nem sokkal később, még mindig az ‘58-as bajnokságon való szereplése miatt kapott. Sajnos innentől kezdve már sokkal kevésbé részletesen dokumentált a mester autós kötődése.

Az egészen biztos, hogy 1963-ban beszerzett egy sorhatos Willys Aero 2600-at, amit 1960 és 1971 között értékesített Brazíliában a Ford do Brasil márkakereskedés, majd nem sokkal később a Mercedes-Benz is megkörnyékezte.

Először egy 2,5 literes sorhatossal szerelt W114 250-nel, majd egy elegánsabb, az S-osztály előfutárának tekinthető W108-cal. A későbbiekben viszont elveszíti mélyebb autós kötődését a világsztár.

A nyolcvanas években gyakran sofőrrel járt. Élete utolsó szakaszában a beszámolók szerint leginkább egy anyagi lehetőségeihez mérten visszafogott Fiat 500 volánja mögött lehetett látni.

A legenda életéről, haláláról és, hogy mit veszített vele a futball világa, itt olvashatsz.