Trónfosztás a hazai használt autók piacán
Miközben az új autóknál a Suzukiké, Daciáké és Toyotáké a főszerep, a használtaknál többek között az Opelek, a Volkswagenek és Fordok viszik a prímet. Tavaly helycsere történt az élen.
Az utóbbi évekhez hasonlóan tavaly is nagyobb volt a használt autók piaca az újakénál. A múlt évben összesen több mint 126 ezer használt autó került forgalomba Magyarországon, szemben az alig több mint 111 ezres újautó-eladással. A magyar autópiacot a Datahouse részletes adatai alapján bemutató cikksorozatunk előző részéből kiderül, hogy hány új autó került a magánszemélyekhez tavaly és az elmúlt négy évben, most pedig a használtak piacán és a legnépszerűbb modelleken a sor.
Az, hogy a használtak nagyobb darabszámban fogynak, magyarázható azzal, hogy az új autóknál a járvány után a gyárleállások és ellátási problémák miatt felborultak a piaci folyamatok. Kereslet éppenséggel az újak iránt is lett volna, de a kínálat nem tartotta vele lépést. Ennek következtében a használt autók - az újakhoz hasonlóan - is jelentősen drágultak. Erről, valamint a kínálatban szereplő kocsikról a Nepperűző és az Autórevizor cikkeiben Balló Marci és Laczkó István számos alkalommal foglalkozott.
Előzött a Golf
A használt autók piacán megnövekedett kereslet felfelé húzta az árakat, a hivatalos KSH-adatok szerint tavaly novemberben 11,3 százalékkal voltak drágábbak, mint egy évvel korábban, ám voltak olyan hónapok is – június, július, augusztus és szeptember -, amikor az éves áremelkedés 17-18 százalékos volt. Az infláció megugrása, a bizonytalanabbá váló környezet miatt azonban a lakosság óvatosabbá vált, ilyen esetekben az autóvásárláshoz hasonló nagyobb beruházások lekerülnek a napirendről, ez látszik abból is, hogy a múlt év utolsó öt hónapjában már havonta kevesebb mint 10 ezer használt autó került forgalomba, szemben az év első hét hónapjára jellemző 11-13 ezres darabszámmal.
A Datahouse-tól kapott adatokból kiderül, hogy a lakosság mely modellekre pörgött a leginkább 2022-ben. Itt más a felállás, mint az újaknál, ahol többek között a Suzukiké, Toyotáké, Daciáké és a Kiáké volt a főszerep. A használt autók közül a magánszemélyek az Opeleket, a Volkswageneket és a Fordokat preferálták, igaz, az újak piacán is előkelő helyen álló Hyundai i30 és a Kia Ceed használtként is keresett modell. A múlt év egyébként trónfosztást eredményezett: míg az elmúlt években rendre az Opel Astra zárt az élen, tavaly a Volkswagen Golf vette át a listavezető szerepet. A lakossági top 10-es tavalyi lista egészen pontosan így néz ki:
A legnépszerűbb használt autók 2022-ben a lakosság körében
- Volkswagen Golf - 3890 darab
- Opel Astra - 3825 darab
- Ford Focus - 3517 darab
- Volkswagen Passat - 3128 darab
- Audi A4 - 2537 darab
- Opel Corsa - 2387 darab
- Opel Meriva - 2210 darab
- Kia Ceed - 2114 darab
- Hyundai i30 - 1901 darab
- Ford Fiesta - 1786 darab
Az elmúlt évek slágerei
A Datahouse adatai alapján érdemes megnézni, hogy a pandémia előtt, tehát 2019 óta hogyan alakult a sorrend. Ez alapján kvázi népautónak számítanak az Astrák, Corsák, Merivák, Golfok, Passatok, i30-asok, Ceedek, Fiesták mellett az Audi A4-esek és a 3-as BMW-k is.
A legnépszerűbb használt autók 2019 és 2022 között a lakosság körében:
- Opel Astra - 17 157 darab
- Volkswagen Golf - 16 068 darab
- Ford Focus: - 15 755
- Volkswagen Passat - 14 213 darab
- Audi A4 - 11 036 darab
- Opel Corsa - 9810 darab
- Opel Meriva - 9496 darab
- Kia Ceed - 9117 darab
- Hyundai i30 - 9084 darab
- 3-as BMW - 8906 darab
Bár a top 10-be nem kerültek be, szintén a népszerű modellek közé tartoznak a Honda Jazzek és Civicek, a Toyota Yarisok, az Audi A3-asok, a Skoda Octaviák és Opel Zafirák is, amelyekből 7183-5428 darab került a magánszemélyekhez az elmúlt négy évben.
Forrás: Datahouse, Carinfo