20 perc alatt Székesfehérváron, 1 óra alatt Szegeden
Helyreigazítás
Az Országos Vérellátó Szolgálat (OVSz) és a cikkben nyilatkozók által képviselt szervezet között semmilyen együttműködés nincs. A sürgősségi vérszállítást, az ismertté vált motoros vérszállítók előtt és az együttműködés alatt is az OVSz saját hatáskörben végezte. Az együttműködés 2022. januárjában hivatalosan, jogi úton megszűnt, megnyilvánulásaik már az OVSz tudta nélkül történik. A továbbiakban minden olyan riport, cikk, közösségi kommunikáció, amely arra utal, hogy ők az OVSz sürgősségi vérszállítását önként és önzetlenül segítik, hamis. Minden, a két szervezet közötti együttműködésre utalás szándékos megtévesztés.
Önkéntes, sürgősségi vérszállítás, az év 9-10 hónapján motorral, zord időben pedig autóval. Eredeti cikkünkben hibásan közöltük, hogy a Vérlovagok csapata most is a Vérellátó Szolgálattal dolgozik.
Eredetileg részidős tevékenységnek indult, gyorsan kiderült, hogy az ő munkájuk bizony a hét minden napján, a nap minden órájában szükséges, így mostanra non-stop tevékenységként űzik a kizárólag adományokból és adó 1%-okból fenntartott tevékenységüket. Sárvári Zsolttal, a Vérlovagok egyik alapító tagjával, és Leposa Zsolttal, a gépek műszaki vizsgáztatásával is foglalkozó önkéntessel beszélgettünk.
Ez mindenkinek mellékállás
Lényegében a COVID hívta életre a Vérlovagokat. Mint oly sok más embernek, az alapító tagoknak is sok idejük szabadult fel, és amiről éveken át beszélgettek elméletek szintjén, azt végül gyakorlatban is meg tudták valósítani.
Milyen járműre kerülhet megkülönböztető jelzés?
A rendőr-Astra legenda árnyékában sokan hiszik azt, hogy a kék villogós járművek erősebb futóművet, motort és extra merevítéseket kapnak, de ez egyáltalán nem feltétele a megkülönbözető jelzéseknek. Leposa Zsolt, a Lepo01 Kft vezetője elmondta, hogy a fény- és hangjelző kiegészítők tökéletes működését természetesen külön ellenőrizni kell, és a nagyobb igénybevétel miatt ezek nem kétévente, hanem évente esnek át időszakos műszaki vizsgán, de semmilyen extra technikai feltételt nem támasztanak a villogós autókkal szemben, mint a normál utcai gépekkel.
Nagyon fontos, hogy a sofőr a belső vezérlőn lássa, használja-e a külső világítást, a hangjelző berendezésnek legalább 103 dB hangnyomással kell megszólalnia – felső határ nincs. Az autó esetén helyeztek el villogókat a rendszámkeretben, a szélvédő tövénél, meg persze a tetőn is, a szirénát pedig közvetlenül az alsó hűtőrács mögé rakták, így akadálytalanul tud szólni, és a sofőrt is kevésbé zavarja, mintha a feje fölött szólna. Nem kötelező, de bizonyító ereje miatt erősen ajánlott menetrögzítő kamerát is rakni az autóba, a Vérlovagok is egy olyan Garmin kamerát használ, amit mi is kisorsoltunk múltkor olvasóink között.
Természetesen nem kerülhet minden autóra kéklámpa, nyilván a megfelelő tevékenységi kör és a megfelelő szerződések szükségesek hozzá, de ami ennél is fontosabb, hogy minden kéklámpás vonulással kapcsolatban elszámolási kötelezettsége van az alapítványnak, régen elég körülményesen, 112-n kellett bejelenteniük minden sürgősségi útjukat, mostanra viszont egy jóval szerencsésebb, online rendszerben jegyezhetik ezt, és nyilván ellenőrzik is, hogy tényleg életveszélyes esethez, sürgősséggel szállították-e a vérkészítményt.
Mindenki önkéntes, a tagok között szerepel Erdélyi Krisztián, az Ossian együttes basszusgitárosa, Szécsényi András youtuber, de többen vannak még a színházi életből, illetve két vezetéstechnikai instruktor is segíti a csapatot. Összesen 23 főből áll a vérszállításra is alkalmas önkéntesek létszáma, mellette további két fő marketinggel, kommunikációval foglalkozik.
20 perc alatt Székesfehérváron, 1 óra alatt Szegeden
Óhatatlanul előkerülnek a rekordok a beszélgetésben. Főleg az első időszakban fogadta nagyon sok kórházi dolgozó meglepett arccal, hogy a vártnál 30-40 perccel hamarabb érkeztek meg a vérkészítmények a budapesti Karolina útról a vidéki intézményekbe – ha életveszély van és sürgős, a Vérlovagok bizony húzzák a gázt.
Persze a legvadabb rekordokat most már nem lehet megdönteni, kísérleti jelleggel bőven 200 fölötti sebességekkel is száguldottak a Vérlovagok a készítményekkel, mostanra ennek is beállt a rendje: az összes jármű GPS-nyomkövetővel van szerelve, és egy egyezményes 180 km/h-t határoztak meg lakott területen kívül a sürgős esetekre – ez a sebesség még komfortzónán belül van a gyakorlott pilótáknak és a gépeknek egyaránt, nem kell hatalmasakat fékezni az autópályán figyelmetlenül a belső sávba eső autósok miatt, a balesetveszély mértéke pedig szintén sokkal csekélyebb.
Nem lenne szükség sürgősségi vérszállításra – ha mindenki adna vért
Nagyon sok adag vérkészítmény megy Budapestről az ország minden tájára sürgősséggel, ezek egy része viszont elhagyható lenne, ha sokkal több véradó segítené az orvosok munkáját és a betegek életét. Nagyjából napi 1600-1800 véradóra lenne szükség, hogy stabil és nyugodt legyen az ellátás, ehhez képest nagyságrendekkel kevesebb adag érkezik be.
Naponta legalább 50-60 helyen lehet vért adni az ország minden területén, az OVSZ honlapján hely alapján kereshető is a következő időpont. A véradás – amellett, hogy hatalmas segítség lesz egy betegnek – ráadásul annak is hasznos, aki adja, hiszen már a véradás előtt, illetve a vér mintáját is vizsgálják, tehát egy-egy kialakulóban lévő betegség is kiderülhet belőle, ezen kívül segít a szervezet vasháztartását is rendben tartani, amivel a szívroham kockázata is jelentősen csökken.
A vérszállításra már egy komplett iparág épült ki, több cég is foglalkozik azzal, hogy a megfelelő viteldíjak mellett vért szállít, sok helyen látni autóikat a városban. A Vérlovagok viszont nem pénzért, hanem önkéntesen csinálják ezt, a csapat sokszor a saját járműveivel járul hozzá a vérszállításhoz, de elsősorban az adományokból és az adók 1%-ából működtetik a szervezetet.
Most még van kapacitásuk akár bővülni is, több kórháznak segíteni, de nem a végtelenségig. A kezdőcsapat tagjai a mai napig részesei a munkának, önkéntesekkel bővülni egyszer tudtak, öt embert kerestek, de legalább 150-en jelentkeztek, amit nagyon jó tudni. Azzal akartam zárni ezt a cikket, hogy bárcsak minden városi sportmotoros csinálná ezt a tét nélküli vagánykodás helyett, de a teljes képet látva inkább úgy érzem, véradóból lenne sokkal többre szükség.