Az orosz olaj feldolgozásából származó finomított kőolajtermékek, főként a gázolaj európai felhasználásának korlátozása gondot fog okozni a dízelmotoros járművek üzemeltetőinek. Kérdés, hogy milyet.
Az Európai Unióban vasárnaptól - február 5-től - tilos a finomított orosz kőolajtermékek, a gázolaj, a kerozin, a benzin és a fűtőolaj importja. Az orosz nyersolaj behozatalára vonatkozóan hasonló korlátozás lépett életbe december elején, amit viszonylag simán túlélt az európai olajpiac. A feldolgozott termékek forgalmazásának korlátozása azonban nagyobb felfordulást okozhat.
Ezek piaca ugyanis sokkal bonyolultabb, mint a kőolajé. A pandémiát követő erős gazdasági fellendülés megtámogatta a dízelfogyasztást, amivel a kínálat nem tudott lépést tartani – írt a várható következményekről Horváth Ágnes, a Mol vezető elemzője a Guruló hordó szakblogon .
Amikor a finomítók üzemanyagot gyártanak, akkor egy sor egyéb termék is keletkezik, amit ugyanúgy teríteni vagy tárolni kell. Ha van olyan termék, amire éppen nincs kereslet, akkor hiába van erős igény más termékre, a tárolókapacitások és a konverziós technológiák határt szabnak a termelésnek. Mivel a pandémia óta nem állt helyre a légi közlekedés, a repülési üzemanyag, a kerozin termelése szűk keresztmetszetet jelentett és jelent ma is a finomított termékek gyártásában.
A gazdasági lassulás miatt 2023-ban alacsonyabb lehet a globális dízelkereslet, ám éppen ezért rosszkor jön az orosz gázolaj kiesése a feszes európai és világpiacról. Ez ugyanis kitolhatja a normál kerékvágásba való visszatérés időpontját. Az európai dízelimport döntő részét Oroszország biztosította a háború kitörése előtt. A függőség kölcsönös: Oroszország 2021-ben 324 millió hordó exportjának 85 százalékát az európai piacokon adta el. Ráadásul miközben nyersolajának új piacot talált Indiában vagy Kínában, ezek az országok a finomított termékekből nem szorulnak behozatalra. Így az oroszok nem tudják ezekre irányítani a kieső európai exportot.
Elsősorban Latin-Amerika és Afrika lehetnek a dízel új piacai, de a logisztikai korlátok megnehezítik a kivitelt. Ugyanis míg a kőolajat óriás tankerek szállítják, a gázolaj jóval kisebb, helyi forgalomra szánt hajókon utazik. Ez egyébként az európai importőröknek is gondot okoz majd, amikor tengeri szállítással kell pótolniuk az orosz üzemanyagot.
Hordók és versenyzők
Ami a másik oldalt illeti, a finomított kőolajtermékek európai importjának 40 százaléka érkezett eddig orosz forrásból – derül ki a Forbes amerikai verziójában megjelent összefoglalóból. Kérdéses, hogy a közel napi félmillió hordó orosz gázolajat, hogyan lehet pótolni. Főként, hogy napi több mint egymillió hordónyi finomítói kapacitást zártak be az elmúlt néhány évben a koronavírus-járvány és környezetvédelmi okok miatt.
Az orosz behozatal pótlását nehezíti az is, hogy olyan vevőkkel kell versenyezni, amelyek közelebb vannak potenciális exportpartnerükhöz, mint Európa. Ez a helyzet a latin-amerikai vevők és az USA, illetve Szingapúr és India viszonyában. Ezt tükrözheti, hogy az európai piacon a dízelárrés – a gázolaj és a nyersolaj közti árkülönbség – 40-50 dollár között van hordónként, ami nagyon magas. A háborúig ez 25 dollárnál soha nem ment feljebb, de 2022-ben volt 80 dollár is a különbség. Más szóval ide most nagyon megéri beszállítani a dízelt – mondta Pletser Tamás, az Erste Bank olaj- és gáziparai elemzője erről nemrégiben a Forbes magyarországi kiadásának adott interjújában.
Még nem látni, hogyan alakulhat át a gázolajpiac. A finomított termékek piacán bevezetett európai szankció egybeesik azzal, hogy Kína gazdasága a vártnál gyorsabban túljut az év elején kirobban koronavírus-járvány okozta zűrzavaron. Ha a kínai mozdony beindul, akkor helyben használja majd fel azokat az üzemanyagokat, amelyeket enélkül Európába szállíthattak volna – folytatódik Pletser Tamás elemzése.
Ha az európai vásárlók többet ígérnek a gázolajért, mint a náluk szegényebb közel-keleti, ázsiai ésamerikai vevők, akkor az utóbbiak piacán hiány alakulhat ki. Itt okozhat gondot, hogy szemben az orosz kőolajjal, az orosz üzemanyagokat nem lehet egyszerűen hajóra rakni és elszállítani ezekbe a térségekbe. Emiatt az orosz finomítók mérsékelhetik a feldolgozást, tartóssá téve a világpiaci üzemanyaghiányt.
Emellett nem lehet kizárni, hogy az orosz vezetés a gázolajat is zsarolási eszközként fogja használni, ahogy azt a földgázzal tette. Ezek a hatások a gázolaj ára és az értékesítésén elért profit megugrásához vezethetnek. Így a finomítók más termékek, például a kerozin rovására növelhetik gázolajtermelésüket, ami azok piacán okozhat hiányt és ennek megfelelően drágulást. Mindez még így is kevés lehet ahhoz, hogy pótolja a világpiacról kieső orosz dízelt.
Tovább fokozhatja a gondokat, hogy az Európai Unió rá akarja venni a világ leggazdagabb országait (G7),hogy az orosz gázolaj hordójára 100 dolláros árplafont vezessenek be – írta meg a Politico brüsszeli lap. Ez hasonló lépés lenne a hordónként 60 dolláros olajár-maximumhoz, amit ezek az országok alkalmaznak.
Mi lesz?
A Mol február 5-e után fennakadások nélkül tudja biztosítani a hazai üzemanyag-ellátást, hiszen zavartalanul tudja feldolgozni a Barátság-vezetéken érkező orosz kőolajat, illetve az ársapka kivezetésével az import is vissza tud jönni – derült ki az olajtársaság Világgazdaságban közleményéből. A Slovnaft szlovákiai finomítójának kapacitásaira nem a magyar, hanem a cseh és osztrák fogyasztóknak van szüksége. A Slovnaft finomítója megemeli a tengeri kőolaj beszerzésének és feldolgozásának arányát, amennyire azt a technológiai és logisztikai korlátok engedik. Erre azért van szükség, mert a pozsonyi finomító csak olyan kőolaj feldolgozásából nyert üzemanyagot exportálhat, amely nem orosz forrásból származik. A jelenlegi finomítói technológia és logisztikai korlátok körülbelül 30 százalékos nem orosz arányt tesznek lehetővé.
Ebből következik, hogy a Slovnaft 2023-ban teljes kapacitásának ennek megfelelő arányában exportálhat üzemanyagot. A Mol tehát azt kommunikálja, hogy a kilátások szerint nem lesz gond Magyarországon a gázolajellátással. Kérdés, hogy ha világpiacon megugrik a dízelüzemanyag ára – vagy esetleg az említett kölcsönhatások miatt – benziné is, akkor az milyen hatással lesz a magyarországi árakra.