Tudtad, hogy a legtöbb elektromos busz borzasztóan szennyezi a levegőt?
Néhány éve bejárta a világsajtót, ahogy egy elektromos hajtású, Modulo C68e típusú midibusz füstfelhőt eregetve cammog fel a Budai Várba. Az eset után nem sokkal kiderült, hogy a magyar tervezésű autóbuszba dízel tüzelésű kályha került beépítésre, ugyanis máshogy nem lehet felfűteni télen a busz utasterét.
A budapesti eset után nem sokkal megszaporodtak az olyan felvételek a világhálón, amelyeken füstölő elektromos buszokat láthatunk. Az ilyen esetekről készült cikkek írói mindig megkeresték vagy a gyártót, vagy az ominózus busz üzemeltetőjét, akik mindig azzal védekeztek, hogy egy ekkora légterű járművet, a hűvösebb napokon nem lehet felfűteni akkupakkról, mert akkor a busz hatótávolsága nagyjából a felére esne vissza. Ezért kiegészítő fűtésként kénytelenek olajkályhát beszerelni ezekbe a buszokba.
A kanadai kormányszervek és újságírók már odáig jutottak, hogy az olajkályhával fűtő buszokat nem nevezik nullemissziósnak, csak egyszerűen elektromos hajtásúnak. Nagyon helyesen egyébként, ugyanis amikor alig egy-két fok, vagy esetleg mínuszok vannak odakint, akkor egy autóbusz olajkályhája, a gyártók adatai szerint, akár nyolc liter gázolajat is elégethet egy óra alatt. Ez egy átlagos budapesti járat esetén – amely 17 kilométert tesz meg óránként – azt jelenti, hogy 18-20 liter gázolajat is felhasználhat 100 kilométerenként. Így az átlag, napi 300 kilométert futó elektromos busz, egy nap alatt 60 liter gázolajat is elégethet.
Ezeknek az olajkályháknak a kéményén egy az egyben áramlanak ki a gázok, mindenféle utókezelés és szűrés nélkül, ez azt jelenti, hogy a hidegebb hónapokban, amikor egyébként is magas a levegő károsanyag tartalma, sokkal környezetszennyezőbb az elektromos buszok fűtése, mint az Euro VIe besorolású dízel üzemű társuk motorja. Igaz, a dízel buszokban is van olajkályha, ami szintén utókezelés nélkül ontja ki a károsanyagokat a levegőbe.
A legtöbb buszgyártó büszkén hirdeti, hogy a járműveikbe kiegészítő fűtést is lehet rendelni. Ami minden esetben az olajkályhás fűtést jelenti. Sőt! A legfrissebb magyarországi elektromos busz beszerzés, műszaki anyagában, külön felhívja a figyelmét a pályázóknak, a kiíró PaksiBusz Kft., hogy az új buszaiknál elvárják az olajkályhás utastér fűtést.
Tehát ezeket a villanybuszokat nem csak elektromos árammal, hanem gázolajjal is fel kell tölteni a garázsokban. Egyébként az autóbuszgyártók évek óta küzdenek azzal a problémával, hogy hogyan fűtsék fel a járműveik utasterét úgy, hogy az ne járjon semmilyen károsanyag kibocsátással, eddig azonban nem találtak jó megoldást.
A Mercedes eCitarókban például hőszivattyús fűtési rendszer van beépítve, azonban a nagy hidegek esetére, a rendszerhez csatlakozik egy kisteljesítményű gázolajos kályha is, mert a nagy hidegben a hőszivattyús fűtés is kevés. Így a mostani hideg időben sűrűn látni például, a Széll Kálmán téren, erősen füstölő eCitaro villanybuszokat.
Összeségében az a baj a villanybuszok fűtésével, hogy a bennük lévő akkupakkok annyira nehezek, hogy azokból többet már nem lehet elhelyezni a buszok karosszériájában, hogy ne csak a hajtásra, hanem az utastér fűtésére is legyen energiájuk. Az újabb fejlesztésű akkupakkok, bár nagyobb hatótávot biztosítanak, de nem könnyebbek, mint a régebbi fejlesztések. Most úgy néz ki, hogy a már jó tíz éve várt nagy akkumulátor technológiai áttörést bizonytalan időre elhalasztották. Ezért kell az elektromos buszokba a kiegészítő fűtés, aminek a leghatékonyabb módja a gázolaj tüzelésű kályha.
Ezzel megint eljutottunk oda, hogy az autóbuszok villamosítása, a jelenlegi tudásunk szerint leghatékonyabban trolibusszal oldható meg. Ugyanis ezeknél a felsővezeték miatt általában frissáramos, átfúvós fűtést alkalmaznak. Azonban a trolik esetében is jól megfigyelhető, hogy akár a duplája is lehet egy-egy hidegebb téli napon a járművek áramfogyasztása.
Amint az a fentiekből látható, nagyon messze vagyunk még attól, hogy hatékonyak és valóban nullemissziósak legyenek a villanybuszok. Az európai és a hazai döntéshozóknak is ideje lenne belátniuk, hogy miközben kitiltanák a dízel járműveket a városaikból, a túlságosan erőltetett villanyosítás olyan felemás, ellentmondásos megoldásokat szül, mint az elektromos autóbuszok, olajkályhával való fűtése.
Az alapvető cél üdvözlendő, azonban ideje lenne bevallani, hogy nagyon messze vagyunk még attól a technológia szinttől, hogy az akkus villanybuszokat hajthassuk, hűthessük és fűthessük is az akkumulátoraikról. Addig pedig, amíg olajkályhával fűtjük az e-buszokat, teljesen értelmét vesztik a hangzatos környezetvédelmi frázisok.