Megy a hiszti, de azért szépen gömbölyödnek az autógyártók

2023.02.18. 06:36

Irányváltást hozhat az autószalonokban, hogy miközben az autógyártás fokozatosan helyreáll az elmúlt évek válságát követően, a magas infláció és a drága hitelek miatt kevesebb az autóvásárló.

Az ellátási láncok folytatódó akadozása, a magas hitelkamatok és a recessziós félelmek kísérték végig az autógyártókat a 2022-es évben. Ezek a gondok nem fognak megoldódni egyik napról a másikra, ám a Wall Street-i elemzők mástól tartanak. Úgy vélik, hogy a kínálati oldal helyett a kereslet szabályozhatja a piacot.

A hevesebb vérmérsékletűek az autókereslet megroppanásáról beszélnek a CNBC összefoglalója szerint. A magas infláció, a drága hitelek és a magas energiaárak eddig csak az autógyártók készleteinek növekedésén hagyhatott nyomot maga után – írta ügyfeleinek Daniel Roeska, a Bernstein tanácsadó cégelemzője a napokban. Ahogy azonban az autógyártás várhatóan erősödni fog 2023 elején, úgy mutatkozhat meg a kellő számú vevő hiánya.

Jut is, marad is a Toyotánál és a Volkswagennél

A Toyota, jelenleg a világ legnagyobb autógyártója továbbra is szenved a chipek szűkös kínálatától és a nyersanyagok drágulásától. Profitja üzleti évének decemberben végződött harmadik negyedében nyolc százalékkal 727,9 milliárd jenre (5,6 milliárd dollár) csökkent 25 százalékkal emelkedő árbevétel mellett. A márciusban végződő üzleti évre 2,36 ezer milliárd jen (18 milliárd dollár) nyereséget várnak, ami kissé elmarad a 2022-es pénzügyi év 2,85 ezer milliárd jenes profitjától. A cég várakozásai szerint 10,4 millió autót értékesíthetnek világszerte 2022 és 2023 márciusa között. Ez lényegében megegyezik az egy évvel korábbi 10,38 millióval.large AYGO 2018 17

Toyoda Akio, a cégalapító unokája átadja a vezérigazgatói posztot Sato Kojinak, miközben a Toyota elnöke marad.  Ezzel akarják frissíteni az autógyártó imázsát. Az új vezető az 50-es éveiben jár, ami japán mércével fiatalnak számít a vezetői posztokon. Mérnöki ismereteit egyebek mellett a Lexus luxusautó-divíziónál kamatoztatta.

A Volkswagen, amely az elmúlt három évben az autógyártók sorrendjének második helyére szorult, a Toyotához hasonló gondok miatt ötmilliárd eurós cash flow-termelésről számolt be 2022-es éve után. Ez elmarad a 2021-es több mint 8,1 milliárdos teljesítménytől és a cégvezetés 8,6 milliárdos várakozásától. A VW autóértékesítései 2022 második felében 12 százalékkal nőttek, ám az éves eladások így is egy évtizedes mélyponton vannak. Ezt részben a koronavírus-járvány okozta gazdasági válság utóhatásai, részben az Ukrajnában dúló háború magyarázza.

A cég egyébként bespájzolt tartalék alkatrészekből. Ez segíthet az üzemeiben felhalmozódott 150 ezer félkész autó befejezésében. A VW emellett erős európai megrendelésállományára támaszkodik.

Beszállítási problémákra panaszkodott a Stellantis is, amely üzleti évének decemberben végződött elsőfelében 17 százalékkal növelte árbevételét és 34 százalékkal nettó nyereségét.

A GM hátradőlhet, a Fordnak erősítenie kell

A General Motors éves gyorsjelentése arra utal, hogy a vállalat rendben van. A2022-es 156,7 milliárd dolláros árbevétel és 9,9 milliárdos nettó nyereség, illetve 14,5 milliárd dolláros eredmény összhangban van az autógyártó korábbi előrejelzéseivel.

Sokkal jobban kellett volna teljesítenünk az elmúlt évben – összegezte a Ford 2022-es évét Jim Farley, a vállalat vezérigazgatója. A dicséretes önkritikát annak ellenére fogalmazta meg, hogy a cég árbevétele 2022-ben 16 százalékkal 158,1 milliárd dollárra nőtt, nyeresége 10,4 milliárd dollár lett. John Lawler, a Ford pénzügyi igazgatója részletezte főnöke mondanivalóját. E szerint költségszerkezetük nem versenyképes, autóik minősége nem olyan jó, amilyennek lennie kellene.

Ami a többi autógyártót illeti, hasonló tőzsdei gyorsjelentéseket tettek közzé, mint ágazatuk legnagyobb szereplői. Küszködnek az ismert beszállítási nehézségekkel és a nyersanyagok, illetve az energiadrágulásával, de profitjuk szépen gyarapodott. A Renault árbevétele 33 százalékkal nőtt 2022-ben, miközben autóeladásai közel hat százalékkal csökkentek. A cégcsoporton belül szokás szerint a Dacia teljesített a legjobban, amelynek értékesei közelhét százalékkal nőttek.

A Nissan üzleti évének decemberben végződött harmadik negyedében éves szinten 40 százalékkal növelteárbevételét és 155 százalékkal üzemi eredményét.

A Hyundai a 2022. október-decemberi üzleti negyedévében duplájára növelte üzemi eredményét az egy évvel korábbihoz képest. Az árbevétel és anettó nyereség 25-25 százalékkal nőtt. A Tesla szintén növekvő pénzügyi adatokkal örvendeztette meg a tőzsdei befektetőket, akik viszonzásul vásárlásaikkal öt százalékkal erősítették a cég részvényárfolyamát. Az amerikai autógyártó idén kétmillió autó értékesítését tűzte célul maga elé. A szakértők az autóeladások bővülését várják 2023-ban szerényebb profitok mellett.

A világ teljes autópiacán 83,6 millió új autó találhat gazdára 2023-ban, ami 5,6 százalékos növekedés lenne 2022-höz képest – jósolják az S&P Global Mobility elemző cég szakértői. Ez részben annak lesz köszönhető, hogy az alacsonyabb jövedelmű, illetve a korlátozott hitelképességű vásárlók, már az elmúlt évben lemorzsolódtak az új autót vásárlók közül. Ugyanakkor az autógyártóknak jó eséllyel árengedményeket kell majd adniuk, mert az autókínálat lassan a kereslet fölé kerekedik. A szakértők nem várják a koronavírus-járvány előtti értékesítési számokvisszatérését 2023-ban.

A cégek autókészletei azonban hízásnak indulhatnak, ami a jól ismert értékesítéstösztönző eszközök visszatérését eredményezheti. A recessziós félelmek, a magas kamatok és a növekvő készletek árcsökkentésre kényszeríthetik az autógyártókat.