Tapasztalt sofőröket tettünk próbára - íme, az eredmény

Te min buknál meg?

2023.03.31. 16:28

Amióta vezetést oktatok, az évek vagy évtizedek óta vezető ismerőseim rendszerint nekem szegezik a kérdést: na, szerinted megbuknék most? Általában azt felelem, hogy valószínűleg igen, majd gyorsan hozzáteszem: nyugi, ez nem arról szól, hogy milyen jól vezetsz, hanem arról, hogy minden szabályt matematikai pontossággal betartasz-e, és persze tudjuk, hogy ez nem feltétlenül így néz ki a mindennapokban.

Végül eldöntöttem, hogy felkérek három, teljesen eltérő tapasztalattal rendelkező, különböző korú és habitusú úriembert, hogy vállalkozzon egy-egy vizsgakörre. Szerencsémre a srácok egyből igent mondtak.

Bálint, Vince és Zoli évtizedek óta vezetnek különböző autókat, mindannyiuk lábában több százezer kilométer van. Egyikük sem hivatásos sofőr vagy közlekedési szakember, mindenki sima közúti vezető.

Arra voltunk kíváncsiak, hogy hibátlanul teljesítenek-e most, sokezernyi kilométer megtétele után egy forgalmi vizsgát, vagy esetleg alapvető dolgokon buknak majd meg. A srácokkal tisztáztuk, hogy ezt most egy pontgyűjtő játéknak fogjuk fel, ennek ellenére mégis szégyenkeztem egy kicsit, amikor különböző hibapontokat kellett behúznom a tapasztalt uraknak.

A kiértékelésben Morik Kristóf szakoktató és valamikori vizsgabiztos volt segítségemre. 

A vizsgakört Budapesten, a Duna Plaza mögötti parkolóból indítottuk - ami egyben egy hivatalos vizsgabázis is -  de a vizsgaútvonal már különböző volt mindhárom indulónak. Azt, hogy ki melyik útvonalon közlekedik majd a forgalmi vizsgák szabálya szerint is húzással kell eldönteni, valamint az útvonal sem egy előre pontosan meghatározott irányt jelöl, csupán csomópontokat, amiket feltétlenül érintenie kell a sofőrnek, 

Minden körben csináltunk egy parkolást és egy megfordulást is, pont úgy, ahogyan azt egy éles vizsgán is szoktuk a jogosítványszerzés előtt állókkal.

Most pedig lássuk, hogy mit hoztak össze a tapasztalt jelentkezők:

Bálint

Bálint(39) több, mint húsz éve vezet, hármuk közül ő a legnagyobb autórajongó. A garázsában egy felújításra váró Pontiac Firebird pihen, így most sajnos nem azzal mentünk, hanem egy decens Ford Focus cégautóval.

Annak ellenére, hogy Bálint lendületesen vezet, mégis kevés volt a sebességtúllépés (negyvenes táblánál negyven-egynéhány), és az előírásos jobbra tartást is többnyire tartotta - ez meglepett, mert a lendületes sofőrök gyakran átlépik a sebességhatárokat. 

Jó volt látni, hogy Bálint különösen figyel a holtterekre, mert a sofőrök egy része ezt gyakran elintézi egy-egy apró szemmozdulattal. Az utóbbi időkben ez egyre nagyobb problémát jelent, mert megszaporodtak a kerékpársávok, és az ott tekerőket könnyű figyelmen kívül hagyni egy nem elég alapos körbenézéssel.

A hibátlanul teljesített vizsgakör felénél viszont beütött a krach. Bálint először a jobbra tartás szabályt felejtette el, majd amikor jeleztem, hogy jobbra kellett volna fordulnunk, felkiáltott: ja, hogy itt?? - és a Róbert Károly körút közepéről egy hirtelen mozdulattal, két sávot átvágva beestünk a jobb kanyarba. 

Ezen a ponton Bálint koncentráltsága némileg csökkent és sikerült tovább fokoznia az izgalmakat. A következő alkalmas helyen forduljunk jobbra.- kértem sofőrömet, aki szinte azonnal befordult az első behajtani tilosba. Ezt egyébként félúton észrevette: hoppá, hoppá! - dünnyögte, majd a tőle megszokott lendülettel kivágódott az utcából.

Bálint végül további hibapontokat is begyűjtött, amikor az egyirányú utcából balra fordulásnál az út közepéről kanyarodott, nem az előírásos bal szélről. Vagy akkor, amikor az Y megfordulásnál egyszer sem tette ki az irányjelzőt, és ha nagyon szigorúak vagyunk a vizsgán ezt elég egyszer is kihagyni.

Végül Bálinttal nagyon jó hangulatban buktunk meg.

Sikertelenséget okozó hibák:

  • behajtani tilosba hajtás
  • belső sávból jobbra kanyarodás
  • egyirányú utcából középről kanyarodás
  • irányjelzés hiánya az Y megfordulásnál

Vince

Vince(31) érzésre sokkal visszafogottabb vezető, mint Bálint. Ő egy 2010-es Volkswagen Passat kombival érkezett, hogy teljesítse az angyalföldi útvonalat.

Vince, egy valódi vizsgán sajnos már az első méteren megbukott volna, hiszen a parkolóból elinduláskor elfelejtett indexelni. Ezt a csorbát később ugyan kiköszörülte, mégis látványosan kevesebbszer nézett a holtterekbe, mint Bálint. Ezt még annak ellenére is felrónám, hogy mindhárom tükröt rendszeresen használta. A hibapontok listája még ennél is tovább bővült, mert többször is rövid ideig üresben gurult a lámpáig, amit a vizsgaminősítő lap technikai hibapontként tart számon.

Jó pont viszont, hogy majdnem végig tisztességesen tartotta a sebességhatárokat, sőt észrevette a Lehel úton, a Nyírő Gyula kórház mentőbejáratánál a fa mögött sunyin megbújó harmincas korlátozást is.

A Röppentyű utcai útépítés táblája viszont már kifogott rajta, itt végig is mentünk ötvennel. Az Y megfordulásnál ő sem jelzett irányt, akárcsak Bálint. Mentségére azt mondta, hogy nem szereti hallgatni az index kattogását - ezzel pedig megszületett az év legviccesebb kifogása. 

A hibák sora tovább bővült: nem engedtünk át egy gyalogost a zebrán, majd a kanyarodjunk balra egy alkalmas helyen instrukciót követően Vince befordult egy lakó-pihenő övezetbe, ahová minden friss vizsgázó tudja, hogy csak célforgalomban lenne szabad behajtani. Több embert is körbekérdezve később kiderült, hogy sajnos egyetlen régóta vezető sofőr sem emlékszik erre a szabályra.

Vince sem járt szerencsével. A próbavizsgán ő is több ponton megbukott. 

Sikertelenséget okozó hibák:

  • induláskor irányjelzés hiánya
  • holtterekbe nézés hiánya
  • harmincas korlátozásnál sebességtúllépés
  • zebrán gyalogos el nem engedése
  • lakó-pihenő övezetbe hajtás

Zoli

Zoli(61) 45 éve ül a volánnál, napi szinten vezet és már sokadik autója ez a Suzuki Swift. 

Állítása szerint több millió kilométert tett már meg saját hibás baleset nélkül, és hozzáteszi, hogy bár nagyon szabálykövető, mégis van olyan szabály, amit  értelmetlennek tart. Zolival a próbakört Újpesten és Angyalföldön vegyesen tettünk meg, lássuk mi történt. 

A 30-as zónába érve egy ideig valamivel 30 fölött gurultunk, illetve a Váci út egy rövid 50-es szakaszán 55-tel, bár ez utóbbit talán a legszőrösebb szívvel is kezelhetjük elnézően.

Az apróbb sebességtúllépések mellett a jobb hátra merőleges parkolást Zoli a szembesávba húzódva oldotta meg. Ezt a hibát sokan elkövetik a hétköznapokban is, annak ellenére, hogy hivatalosan ez szabálytalan: a menetirány szerinti bal oldalt sosem szabad indokolatlanul igénybe venni - és az épp parkoltam sem számít alapos indoklásnak. 

Ennek ellenére Zoli csak egyszer felejtett el indexelni, viszont mindig alaposan meggyőzödött arról, hogy nincs senki a holttérben, valamint további, bukást jelentő hibákat sem követett el. Ő volt az egyetlen, akinek sikerült volna letenni egy éles forgalmi vizsgát, még ha pici elnézéssel is. 

Hibapontok:

  • enyhe sebességtúllépés
  • egy kötelező haladási iránynál irányjelzés hiánya
  • parkolásnál bal oldal használata

Háromból két sofőr megbukott.

Összességében pozitív, hogy mindhárom sofőr észrevette a bokorban megbújó táblákat, tökéletesen alkalmazta az összes elsőbbségi szabályt, megállt a STOP táblánál, egyikük sem lépett át záróvonalat, nem veszélyeztetett senkit, és noha nem ismerték a környéket, egyiküket sem érte meglepetés. 

Ugyanakkor háromból két tapasztalt sofőr megbukott volna egy éles vizsgán, még annak ellenére is, hogy most feltehetőleg extrán odafigyeltek a szabályok betartására. Sajnos, ahogy az eredményekből is látszik van, hogy a vizsgán megszerzett tudás egy része idővel feledésbe merül, kapkodó világunk pedig további hibákba sodorhatja még a leggyakorlottabb sofőröket is. 

Tesztünk jól láthatóvá tette, hogy a szabályos vezetés milyen elképesztően összetett  mentális feladat még egy tapasztalt vezetőnek is, nemhogy egy friss jogsis tanulónak.

És itt ragadnám meg az alkalmat, hogy több türelmet és megértést  kérjek azon sofőrökkel szemben, akik autóján ott virít a kék alapon nagy T-betű. Ha most levillogják és ledudálják őket, később ők fognak majd ledudálni és levillogni másokat az autópályák belső sávjában.