Bár a mozdonyvezetők bére "csak" 15 százalékkal nőtt, a bruttó átlagfizetésük átlépte a 800 ezres szintet. A troli- és autóbuszsofőrök, valamint a villamosvezetők 480-564 ezret kapnak. A hivatásos személyautó-sofőröknél 368 ezer forintról szól a tényadat.
Az elmúlt években jelentősen nőttek az átlagfizetések Magyarországon. A hivatalos KSH-adatok szerint. Tavaly a bruttó átlagkereset megközelítette az 500 ezer forintot, ami 17,4 százalékos pluszt jelent az egy évvel korábbihoz képest.
A napokban pedig megjelent az a részletes statisztika, amely a különböző foglalkozásokra vonatkozó tavalyi átlagfizetésekről szól. Kiderül belőle az is, hogy mennyit keresnek a különböző járművek vezetői, ami a nemzetközi és magyarországi szintén is látható sofőrhiány miatt fontos kérdés.
- A hivatalos adatokban a pilóták a hajózómérnökökkel együtt szerepelnek, ők képviselik a csúcsot. A "Légijármű-vezető, hajózómérnök" kategóriában ugyanis közel 1,2 millió forint volt a havi átlagbér, ez egyébként kimagasló, 29 százalékos emelkedést jelent 2021-hez képest.
- Utánuk következnek a mozdonyvezetők: átlagos bruttó keresetük átlépte a 800 ezer forintos szintet, ami 15 százalékos növekedésnek felel meg éves összevetésben.
- A villamosvezetők átlagbére mindössze 14 százalékkal emelkedett, de így is meghaladja az 584 ezer forintot.
- Egy szinttel lejjebb vannak a trolibuszosok, akik tavaly az egy évvel korábbinál 22 százalékkal többet, 561 ezer forintot kaptak.
- Az autóbuszsofőrök majdnem 480 ezer forintos fizetése pedig 19 százalékos pluszt jelent.
- A sorban a teljes munkaidőben foglalkoztatott személygépkocsi-vezetők, kvázi a hivatásos autósőrök következnek 367 ezer forint feletti bruttóval.
- Meglepő lehet, de a teherautó- és kamionsofőrök vannak a lista végén, 327 ezres összeggel, ami egyébként 20 százalékos emelkedésnek felel meg.
A hivatalos adatok szerint tehát alacsonynak mondható az autó-, teherautó- és kamionsofőrök bruttója, ennél azért a kereshető bért megjelenítő álláshirdetésekben azért vannak jobban fizető lehetőségek. Például az egyik nagy boltlánc havi bruttó 730 ezres fizetést kínált a "C" + "E" kategóriájú jogosítvánnyal rendelkezőknek. A fizetesek.hu adatai szerint a kamionsofőrök átlagfizetése 350-895 ezer forint között mozog. A gépkocsivezetőknél pedig 288-523 ezer forintos sávot ad meg az oldal. A profession.hu álláshirdetési portálon pedig a sofőr vagy gépkocsivezető szavakra több mint 500, a teherautó-vezetőre 279 találatot ad a rendszer.
Könnyítés és kockázat
A sofőrhiány kezelése érdekében a kormány megkönnyítené az autóbuszok vezetéséhez szükséges D kategóriás jogosítvány megszerzését - írta idén februárban a Telex. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy az autójogosítvány birtokában közvetlenül lehet majd buszos tanfolyamokra jelentkezni és vizsgázni, tehát a továbblépéshez nem lesz szükség a jelenleg köztes lépcsőnek tekinthető C kategóriás, nehéz-teherautós engedélyre.
Emellett a jogosítványt olcsóbban lehet megszerezni. A C kategória képzési és vizsgadíjakkal együtt akár 400-450 ezer forintba kerül, és további 450-500 ezer forintért szerezheti meg valaki a D kategóriás vezetői engedélyt a telexes cikk szerint. A szakminisztérium szerint bár az új szabályozással emelkedő óraszámok miatt ez utóbbi minimálisan drágulni fog, a kihagyott köztes lépcső miatt a tanulók összességében így is olcsóbban és az eddiginél akár két hónappal gyorsabban szerezhetik meg a buszjogosítványt.
A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének (NiT Hungary) ügyvezető főtitkára, Dittel Gábor a lapnak többek között arról beszélt, hogy Európa-szerte súlyos a munkaerőhiány az ágazatban, de nem gondolja, hogy pusztán a jogszabályi könnyítés jelentősen enyhítené a hazai helyzetet. Szerinte kockázatos lehet, ha túl fiatal sofőrök ülnek be egy busz volánja mögé.