Luxusautók a 90-es években - ezekkel jártak a nagykutyák

2023.04.30. 05:49

A magyaroknak mindig is státuszszimbólumot jelentettek az autók. A kilencvenes évek alvilágában pedig ez még inkább hatványozottan volt jelen. Akinek nem volt igazán „ütős” autója, az nem is volt valaki. Hiszen, hogy is tudtál volna hitelesen megjelenni és komoly, esetenként milliós üzletekről tárgyalni egy rozsdás Kadettel? Sehogy, mert a nagykutyák sosem vettek volna komolyan és az embereid is csak nevettek volna rajtad.

Mi jut eszünkbe autó fronton, ha visszatekintünk a mocskos kilencvenes évekre? Sokaknak a híradó képkockái, ahogy napról-napra tudósítanak az aktuális bűnesetekről, a felrobbantott Mercedesekről és pórul járt társaikról.

Gondolom senkinek nem kell bemutatnom a Margit-körúton szétlőtt oldalüveggel álló 600-as bálna Mercit, vagy a III. kerületi Ladik utca sarkánál parkoló fehér Jeepet sem a mellette fekvő tulajdonosával, ahogy a Tahitótfalun kerítésbe csapódott Bentley-t sem. A tulajok nevét néhányan a mai napig fejből tudják, nem úgy mint az elkövetőket, akik közül egy-kettőt még ma sem ismerünk.

Persze, mondhatjuk, hogy az okos maffiózó kerüli a feltűnést, de a maffiózó szereti a kényelmet és a luxust is. Ennek ellenére nekem is van olyan ismerősöm, aki újonnan vett egy Opel Astrát - amit bő húsz évvel később a fia örökölt meg - pedig zsebből kifizette volna bármelyik menő luxusautót. Ő például nem azért vett Opelt és járt azzal, mert nem akart feltűnő lenni, hanem mert pontosan annyi volt az igénye, és remegett, ha valami felesleges nagyzolásra két forintot is ki kellett fizetnie.

Valamikor a kilencvenes évek közepén, mikor már egész jól mentek a dolgaim, nekem is az volt egyből az első gondolatom, hogy kell egy jó autó. És bár még nem engedhettem meg magamnak a legdrágább verdákat, a lehetőségeimet kimaxolva nézelődtem. Egy szép W126-os Mercedes volt a kezdet, majd sorban a többi. Egyre fiatalabbak, drágábbak, újszerűbbek, és az sem tántorított el, ha nem volt minden teljesen frankó az eredetével.

De hiába volt sok autóm, akkoriban csak két márka létezett ezekben a körökben: a BMW és a Mercedes. Az Audi csak kicsit később tört be a piacra az első A8-cal, a terepjárók közül pedig a Jeep Cherokee-t tudnám kiemelni.

És bár mindegyik szép autó volt, és jó, a „bálna” Mercihez, vagyis a W140-hez semelyik nem ért fel. Sem méretben, sem presztízsben.

Soha nem felejtem el a pillanatot, amikor 1998 nyarán elbizniszeltem Törpével az első „bálnámat”. Gyönyörű, karcmentes, lakk-fekete autó volt, fekete bőr kárpitozással, az elképzelhető összes akkori extrával. Ugyanakkor azt sem felejtem el, ahogy kikanyarodtam a kereskedés kapuján, majd onnan, talán kétszáz méterre leintett a rendőr ellenőrzésre. Nevettem.

Hát maga meg mit nevet? - kérdezte a fakabát.
- Azt baszd meg, hogy láttad, ahogy most hajtottam ki a kereskedés kapuján! - aztán elengedett. 

Innentől nem volt megállás. Naponta két-három igazoltatás és gépjármű átvizsgálás garantált volt. Akármerre mentem, a rendőrök azonnal lemeszeltek. Olyan volt a szemükben a luxus Mercedes, mint bikának a vörös posztó. Egyből kipattantak az F Astrából és megvadultak tőle.

Mérőpadon az F Astra
Mérőpadon az F Astra

Igaz, hozzátartozik, hogy a kilencvenes években tényleg számos alvilági arc hajtotta ezt a típust, a rendőrök pedig folyamatosan nyomoztak utánuk és a nagy rajtaütésre vártak. Volt is, hogy sikerült.

Ma már annyi szép és drága autó járkál az utakon, hogy nehéz elképzelni mekkora szám volt a sok Lada, Dacia, Wartburg és Trabant között egy-egy nyugati luxusautó. Tudjátok mit éreztem, amikor megvettem? Hetek óta jártam vele, de minden alkalommal, amikor szembe jött egy hasonló én fájó szívvel néztem, hogy milyen gyönyörű autó. Majd rádöbbentem, hogy ugyanolyanban ülök és onnantól belül csak mosolyogtam. 

Én a mai napig azt gondolom, hogy a W140 volt életem legjobb autója a 320-as benzinmotorral, kevés kilométerrel, minden extrával. És bár ezt követően is voltak még „bálnáim” - összesen négy darab - , de egyik sem volt ennyire tökéletes, mint az első.

A Mercik után az „E38-as hetes” BMW mondhatni kegyeletsértés volt. Méretre jóval kisebb, mint a Mercedes, de cserébe a belseje sokkal korszerűbb és kifinomultabb. Bár sosem érdekelt igazán az autóim fogyasztása, azért már akkor sem volt mindegy, hogy hét liter gázolajat, vagy húsz liter benzint tankoltam. Emiatt egy ideig egy 725 TDS-sel jártam és nem csak az autó tetszett nagyon, hanem a fogyasztása is. 

Egy másik nagy kedvencem a BMW 850i volt, bár ezt nem nevezném igazán a  gengszterek autójának. Na ez volt az a típus, amelyik bárkit megszépít, még engem is. Szinte mindent elvégzett helyettem az autó, ha csajozásról volt szó. Imádták a nők, és én is.

Egyedi volt, bivaly erős és olyan státuszszimbólum, amit manapság már csak a legdrágább, százmilliós nagyságrendű autók adnak vissza. A keskeny, projectoros bukólámpák, a keret nélküli ajtók és a tizenkét hengeres motor üvöltése minden rosszat elfeledtetett az emberrel.

Mondjuk a fogyasztása már-már súrolta a pofátlanság határait a maga bőven 20+ literével, de nem bánok egyetlen forintot sem, amit belelocsoltam a feneketlen tankba. Ráadásul nem elég, hogy őrült extravagáns volt a vas, de remekül autózható és nagyon ritkán jött szembe ilyen. Ez utóbbi ma sincs másképp. 

Egyszer a 850i-vel épp a Markó utcában voltam tárgyaláson - hol máshol - , amikor egy barátom hívott, hogy ne ijedjek meg, nem lopták el a kocsimat, csak  elszállították. Kiderült ugyanis, hogy épp a városban autózott, amikor felfigyelt a körúton a sárga közteres trélerre, amint viszi az autómat. Megnyugodtam, az autót később visszakaptam, de a lényeg, hogy ilyen szinten ritkaság volt akkoriban ez a típus.

Egy időben, az első A8 megjelenésével elkezdtek szaporodni az Audik, viszont  ezekről saját tapasztalatom nincs, mert soha nem kedveltem a márkát. Akármennyire is jó, annak ellenére, hogy megtehettem volna, soha nem éreztem a vágyat, hogy kipróbáljak egyet. Ma azért már más a helyzet, az Audi felvette a kesztyűt dizájn terén a többiekkel és számos típusuk elég menőre sikeredett.

A Jeep Cherokee már más tészta. Sokat szemeztem velük, több ismerősömnek, barátomnak is volt, akik szerették. Komolyan érdekelt a Jeep-es élet és szerencsére sikerült kölcsön kapnom és napokon keresztül hajtani egyet. Sajnos végül óriási csalódás volt számomra a típus, mert az egy dolog, hogy az 5.2-es motor annyi üzemanyagot szívott, mint egy indiai elefánt, de cserébe még kényelmetlen is volt az ülése. 

Ráadásul, a speckó terepjárós futómű sem nyújtotta azt a luxus érzetet, mint egy személyautó. Ez utólag visszagondolva természetes, hiszen másra találták ki őket, de ettől még joggal várhattam volna el a kényelmet, hiszen egyáltalán nem voltak olcsók. A finom, steppelt bőr ülések és az egyedi amerikai autó illat a mai napig előttem van, de végül lemondtam róla. Városi gyerek lévén megmaradtam a jól megszokott Merci-BMW párosnál.

A kilencvenes években én autókat loptam, és jogos lehet a kérdés, hogy mennyire volt jó ötlet elkötni egy ilyen verdát? - hát, ha valaki szeretett volna nyugalomban megöregedni, akkor messze elkerülte őket. Ellopni el lehetett, de eladni kizárt, ráadásul ha véletlenül egy igazi nagykutya autóját sikerült megpattintani, az az egészségre is kihathatott. Így járt egyszer egy ismerősöm is, akik elvittek a belvárban egy újszerű BMW-t. Alig haladtak néhány utcát, mire csörgött a srác telefonja. Ekkor még nem is sejtette, hogy élete legnagyobb baklövését követte el.

A kétezres évekre komoly átalakuláson ment át az éjszakai élet autó állománya. A nagy Merciket, BMW-ket és Jeep-eket végül csak-csak leváltották az A8-as Audik, vagy érdekes módon az amerikából behozott Dodge Caravan-ok. Hogy ennek mi volt az oka? Ki tudja... a világ folyamatosan változik. 

A cikk szerzője Bolya Zoltán, ex autótolvaj és az Ököljog c. könyv írója

Az oldalról ajánljuk

Jelentős árcsökkenést és nagyobb hatótávot hoznak a BMW Neue Klasse modellek
  • Hírek

Jelentős árcsökkenést és nagyobb hatótávot hoznak a BMW Neue Klasse modellek

A BMW nagy erőkkel fejleszti új, tisztán elektromos autókhoz tervezett platformját, ami a a Neue Klasse modellekkel együtt debütál majd.

február 22., 13:12
Már biztos, hogy érkezik a kisebb és olcsóbb Mercedes G osztály
  • Hírek

Már biztos, hogy érkezik a kisebb és olcsóbb Mercedes G osztály

A népszerű terepjáró kompakt változata egy sajtóközleményben tűnt fel.

február 22., 08:43
Volt egyszer egy Bamako 2025 - epilógus
  • Magazin

Volt egyszer egy Bamako 2025 - epilógus

Mindent elmesélni nem lehet, és nem is akarom. Gyere el, éld át, éld túl, aztán beszélünk.

február 22., 18:48
Különleges díszkivilágítást kap néhány napig a Megyeri Híd
  • Sajtóközlemény

Különleges díszkivilágítást kap néhány napig a Megyeri Híd

Február 21-28 között kék, zöld, rózsaszín és lila színekben látható a híd.

február 23., 06:54
Kína bekeményít: kétüléses pályaverziót kaphat a Xiaomi SU7 Ultra
  • Hírek

Kína bekeményít: kétüléses pályaverziót kaphat a Xiaomi SU7 Ultra

A Nürburgring leggyorsabb négyajtósából kőkemény pályaverziót csinál a Xiaomi, ha hihetünk egy új hatósági tanúsítványnak.

február 22., 11:35
Nagy gyártók elfeledett modelljei
  • Szerelem

Nagy gyártók elfeledett modelljei

Nem minden modell hagy kitörölhetetlen nyomot az autóiparban.

február 22., 11:48
Kiderült merre járnak majd a metróbuszok és ez nem mindenkinek tetszik
  • Hírek

Kiderült merre járnak majd a metróbuszok és ez nem mindenkinek tetszik

A párhuzamosságokat és a kötöttpályás fejlesztések elmaradását is kritizálják.

február 22., 10:10
Eszi az olajat a frissen vásárolt autó
  • Autójogász

Eszi az olajat a frissen vásárolt autó

Ki a hunyó ilyenkor, kinek kell bizonyitani a hiba létét vagy nem létét?

február 22., 17:08
Gettósztárság helyett megbecsülés jár ennek a BMW-nek
  • Tesztek

Gettósztárság helyett megbecsülés jár ennek a BMW-nekHasználtteszt: BMW 520i E39, 2001

Néha kell a levegővétel a sok-sok új autó között egy kortalanul minőségi klasszikussal. Az E39 mindig jól tud esni.

február 22., 15:48
Visszatér a chiphiányos autódrágulás?
  • Hírek

Visszatér a chiphiányos autódrágulás?

Az összes autót megdrágítják Trump vámjai, nem csak az importáltakat.

február 21., 06:01
720 tonnás generátorral keltek át az Apátfalvi-hídon
  • Hírek

720 tonnás generátorral keltek át az Apátfalvi-hídon

Számos speciális alátámasztást kellett alkalmazni, hogy a híd elbírja a brutális súlyt.

február 23., 08:49
Jogsi nélkül ittasan vezetett, a rendőröknek azt mondta, hogy azért mert terhes
  • Hírek

Jogsi nélkül ittasan vezetett, a rendőröknek azt mondta, hogy azért mert terhes

Különös indokkal próbálta meg kihúzni magát a büntetés alól egy 43 éves nő.

február 21., 07:08
Heteken belül érkezhet a Rivian önvezető funkciója
  • Hírek

Heteken belül érkezhet a Rivian önvezető funkciója

Állítólag 2026-tól már odanézést sem igénylő önvezetés is jön.

február 23., 09:55
Puszta kézzel, üvöltve állított meg egy villamost a 4-es 6-os Bosszúálló
  • Hírek

Puszta kézzel, üvöltve állított meg egy villamost a 4-es 6-os Bosszúálló

A férfi sokáig küzdött a szerelvénnyel, végül győzelmét meg is ünnepelte.

február 22., 06:45
A Phaeton visszatér és lecsap!
  • Technika

A Phaeton visszatér és lecsap!MűhelyPRN: Volkswagen Phaeton 3,0 V6 TDI – 2015.

Nem csak tragikus állapotban, fillérekért lehet ilyen autót venni, sőt: ha veszel, csak jót vegyél!

február 22., 06:44
Szomorúság hétvégére: szombaton nő a gázolaj ára
  • Hírek

Szomorúság hétvégére: szombaton nő a gázolaj ára

Vidámság, hogy eközben a benzin ára nem változik.

február 21., 17:27
Autót veszünk egymillióért! Azért itt már van választék – Murvaélet #2
  • Közélet

Autót veszünk egymillióért! Azért itt már van választék – Murvaélet #2

Megdupláztuk a tétet, kétszer annyi pénzért keresünk autót, mint a múltkori adásban.

február 23., 07:01
Ott van benne a huligán, aki 18 éves koromig szerettem volna lenni
  • Tesztek

Ott van benne a huligán, aki 18 éves koromig szerettem volna lenniVolkswagen Golf VIII GTI

Eredeti stílusával jogosan lehet vágyni az új GTI-re.

február 21., 06:01
Apósé volt, unoka használta, vő restaurálta
  • Szerelem

Apósé volt, unoka használta, vő restauráltaRestaurálták: VAZ 2101 Zsiguli 1200 (1972)

Több mint ötven éves, restaurált Zsiguli családi története.

február 23., 11:02
A legnépszerűbb Volvo sem marad frissítés nélkül
  • Hírek

A legnépszerűbb Volvo sem marad frissítés nélkül

Az XC90 után az XC60 is kap egy kisebb frissítést.

február 21., 08:30
Az olcsó és jó Merci létezik
  • Égéstér

Az olcsó és jó Merci létezik

Megbízható, használt Merciről, 50 milliós Volvóról és egy elhagyott laptopról is szó lesz a legfrissebb Égéstérben.

február 21., 15:44
Szürreálisan parkol és manőverezik a kínai szupersportautó
  • Hírek

Szürreálisan parkol és manőverezik a kínai szupersportautó

A közel ezer lóerős hajtáslánc nem csak brutális, de úgy néz ki, hogy precíz is.

február 21., 10:13
Megint drágább lesz autózni
  • Belsőség

Megint drágább lesz autózni

Van, ami hatszorosára drágult, egy dolog csökkent.

február 21., 17:27
Ütöttem-vágtam, aztán elfogyott a fék
  • Tesztek

Ütöttem-vágtam, aztán elfogyott a fékBemutató: Mercedes-AMG CLE 53 4Matic+ és E 53 Hybrid 4Matic+

Pályán gyötörtem két eltérő karakterű, sorhatos AMG-t. Bírták egy darabig.

február 21., 17:21
Hol töltsem a villanyautómat a szabadban? Jöjjön a járdavályú?
  • Hírek

Hol töltsem a villanyautómat a szabadban? Jöjjön a járdavályú?

Furcsa megoldásokra is van példa.

február 21., 13:54
Egyre kevésbé megbízhatók az új autók technológiái
  • Hírek

Egyre kevésbé megbízhatók az új autók technológiái

Egy felmérés szerint a legtöbb gond a fedélzeti rendszerekkel és az okostelefonok integrációjával akad.

február 21., 11:21
Rendőrség: nem éri meg a gyorshajtás, mégis csináljuk
  • Hírek

Rendőrség: nem éri meg a gyorshajtás, mégis csináljuk

Csak néhány percet nyernek vele az autósok, miközben veszélyeztetik a közlekedőket.

február 21., 15:13
Spirit of AMG - Mosoni Péter képei
  • Tesztek

Spirit of AMG - Mosoni Péter képei

február 21., 14:55