Tényleg büntethetnek 1 km/h-s „gyorshajtásért"?
A rendőrség szerint igen, de erre a gyakorlat ad majd választ.
A mostani gyorshajtásos sztori a múlt héten indult, amikor a rendőrség azt nyilatkozta, hogy májustól megszűnik a mérési tolerancia, így akár az 1-3 km/h-s sebességtúllépést is büntethetik – korábban ez még belefért a toleranciasávba. Az új módinak nincs jogszabály-változási alapja, csak a rendőrség gyakorlata változik. Nem változott ugyanis a mérésügyi törvény, amely régóta azt mondta, hogy „a hitelesített mérőeszközt - az ellenkező bizonyításáig úgy kell tekinteni, hogy annak nincs a mérési eredményt befolyásoló hibája”. A változtatás egyben azt jelentheti, ha egy autós akár 1 km/h-val túllépi a megengedett sebességet akkor büntetést kaphat.

Több kérdés is felmerül a változtatás miatt. Az egyik, hogy a rendőrség által használt traffipaxok közül az ARH-CAM-S1 néven futó készülék engedélyezési dokumentumai szerint a "sebességmérés pontosságára" a következők vonatkoznak: 100 km/h-s sebességig plusz/mínusz 3 km/h, 100 km/h feletti sebességnél pedig 3 százalék.
Az említett jogszabály pedig azt mondja, hogy amíg nincs bizonyítva, hogy hibás a készülék, addig pontosan mér. A specifikáció szerint viszont a gép pontossága 3 km/h-s sávban mozog, ez a tolerenciasáv, hétköznapibban hibahatár. Felvetődik emiatt egy aggály, mégpedig az, hogy egy mérőműszernél a hivatalos hibahatárt a rendőrségi gyakorlat felülírja. Ha esetleg lesz olyan eset, amelynél egy 1-2 km/h-s pontossággal mérő berendezéssel 1 vagy 2 km/h-s sebességtúllépést megbüntetik, és az ügy eljut a bíróságig, akkor kérdés, hogy mit vesznek majd figyelembe. Szintén kérdés, hogy a változtatással tényleg eltörölték-e a hibahatárt, és így az 1 km/h-túllépésnél már lehet-e számolni az 5-50 ezer forintos helyszíni bírsággal. Megkerestük az ORFK-t, hogy mi lesz a jövőben a sebességmérési gyakorlat, tényleg eltörölték-e a hibahatárt. Péntek óta háromszor küldtünk e-mailt a rendőrségnek, cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ. (Amint megérkeznek, frissítjük a cikket.)
A rendőrség szerdán viszont kiadott egy tájékoztatót a változtatásról. Ebben egyebek mellett az szerepel:
El kell oszlatni a korábbi tévhiteket: más eszközökhöz hasonlóan a sebességmérőknek sem volt soha „mérési hibahatáruk”. Ez csupán a mérésügyi hatóság által meghatározott követelmény volt. Apróbetűs rész: a mérésügyi törvény szerint a hitelesített mérőeszközt – az ellenkező bizonyításáig – úgy kell tekinteni, hogy annak nincs a mérési eredményt befolyásoló hibája. Napjainkban a sebességmérők hitelesítési jegyzőkönyvében már nem is adják meg a hitelesítési hibahatárt. el."
A rendőrségi gyakorlat mostantól a következő:
Májustól akár 1 km/óra mért sebességtúllépés is szankcionálható. Ha a járművezetőt sebességtúllépés miatt megállítják, az intézkedő rendőr dönti el, hogy helyszíni bírságot alkalmaz, vagy szabálysértési feljelentést tesz. Ha úgy ítéli meg, hogy a figyelmeztetés is kiváltja a járművezetőnél a kellő hatást, akkor ezt is alkalmazhatja. Az új gyakorlat bevezetését követő időszak, egy úgynevezett türelmi időszak lesz, amelynek során a rendőrök, a megállítást követően elsősorban a járművezetők figyelmét hívják majd fel a lehetséges jogkövetkezményekre. A szabálysértés mellett azonban ott van még a közigazgatási bírság. Ha a sebeségtúllépés mértéke akkora, hogy közigazgatási eljárás indítása szükséges (ez 50 km/óra sebességhatárig 10 km/órát, 100 km/óra sebességhatárig 15 km/órát jelent, 100 fölött pedig 20 km/órát), akkor – ahogyan az eddig is volt – nincs mérlegelési lehetőség a szankciók kapcsán. Ekkor a jogszabályban meghatározott mértékű bírságot kell kiszabni.
Példák
A rendőrség két példát ismertet.
Ha valakit lakott területen belül 52 km/h-s sebességgel bemérnek, akkor május elseje előtt az 52 km/h-s mért értékből levonták a 3 km/h-s hibahatárt, így a kapott 49 km/h-s megállapított sebesség alapján nem követett el szabálysértést a járművezető és nem is intézkedett a rendőrség. Ma – ennél a példánál maradva – a mért sebesség nem változik, ezért a járművezetővel szemben szabálysértés miatt intézked(het) a rendőrség.
Ha valaki autópályán 130 km/órás megengedett sebességnél 151 km/órával fut bele a „traffipaxba”: A 151 km/óra sebesség esetén május előtt levonta 3 százalékot, igy (sic!) a megállapított sebesség 146.5 km/óra lett. Ez a túllépés (ha nem történt megállítás) korábban nem volt szankcionálható. Májustól viszont a 151 km/h sebességet nem csökkentjük 3 százalékkal, így ez a gyorshajtás már megállítás nélkül is az objektív felelősség alapján bírságolandó, 30 ezer forintos tételt jelent.
Megkerestük az ügyben dr. Vágány Tamást, a DAS Legal ügyvédjét, aki azt mondta, hogy a helyszíni bírság összege 5 ezer forinttól 50 ezer forintig, hat hónapon belül újabb szabálysértés elkövetése esetén 70 ezerig terjedhet. "A szabálysértési törvény a pénzbírság mellett - ahogy arra a rendőrségi tájékoztató utal - szóbeli figyelmeztetést is lehetővé tesz az intézkedő rendőr számára, ha az elkövetett cselekmény oly csekély mértékben veszélyes a társadalomra, hogy még a helyszíni bírság kiszabása is szükségtelen." Az ügyvéd szerint lényeges az is, hogy az eljárás alá vont személyt megilleti a védekezéshez való jog. "A szabálysértési felelősség bizonyítása a szabálysértési hatóságot terheli. A szabálysértési felelősség megállapításához az szükséges, hogy kétséget kizáróan megállapítható legyen az elkövetés ténye. Amennyiben helyszíni bírságot szab ki az intézkedő rendőr és azt a járművezető aláírásával elfogadja, akkor nincs helye jogorvoslatnak! - tette hozzá. A szabálysértési jogorvoslati lehetőséget akkor lehet igénybe venni, ha a helyszíni bírság vagy szóbeli figyelmeztetés elfogadása helyett feljelentés alapján eljárás indul.
A hitelesített mérőeszközt - az ellenkező bizonyításáig - úgy kell tekinteni, hogy annak nincs a mérési eredményt befolyásoló hibája. Amennyiben viszont megalapozott kétség merül fel azzal kapcsolatban, hogy a mért adat és a valós adat között eltérés lehet, akkor ezt az eljárás alá vont személy javára kell a jogorvoslati eljárás során figyelembe venni.

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Hírek
Kartell tevékenység miatt 458 millió eurós bírságot kapott a BMW, a Volkswagen, a Toyota és még tucatnyi autógyártó
A vádak szerint az összeesküvő felek "összehangolt magatartást tanúsítottak az elhasználódott járművek újrahasznosításával kapcsolatban."
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
