Beleállt a magyar autópiac a földbe
Mindenki eladná a használt autóját, de nincs vevő: nem sokan adnak 5-10 milliós összeget egy 250-300 ezret futott autóért, hiába jó állapotú. Az 1-2 millió alattiakra azért még van kényszervevő.
Úgy tűnik, hogy az inflációs sokk utolérte a magyar használtautó-piacot. Bár a legfrissebb inflációs adatok szerint lassult a drágulás üteme, a márciusi 25,2 százalékról 24 százalékra csökkent a mutató, ez még mindig nagyon combos éves drágulást jelent. Emiatt ugyanis a reálbérek mínuszban vannak, a mindennapi kiadások - köztük az élelmiszerköltések - megugrottak, ezért másra, különösen a nagyobb értékű dolgokra, akár autókra sokaknak nem igazán van pénze. A hivatalos adatok szerint a használt autók ára idén áprilisban a KSH szerint tavaly decemberhez képest áprilisban és márciusban is több mint 2 százalékkal voltak alacsonyabbak. Ez egyben azt is jelenti, hogy márciusról áprilisra nem változtak az árak.
Mindez annak köszönhető, hogy mára felborult piac, a kínálatcunami mellett nincs kereslet.
Most mindenki eladni szeretne, csak épp vásárló nincs a legtöbb kategóriában. Tízesével hozzák be az autókat naponta a kereskedésbe, de sokszor nemet vagy jóval alacsonyabb felvásárlási árat kell mondanunk az eladók meggazdagodás reményében kitalált összegeire. Megjelentek azok is, akik megélhetési gondokkal küzdenek, és ezért adják el az autójukat, ők már reálisabb árat kérnek értük, velük sokszor sikerül megegyezni. Szerintünk az történt, hogy az árak eljutottak egy olyan magas szintre, amit egyszerűen nem fizetnek ki bizonyos típusokért vagy évjáratokért az emberek. Hiába stimmel egy-egy autó ára a hirdetési oldalakon szereplő összegekhez és egyéb kondíciókhoz viszonyítva, már nem nagyon adnak 6-8 milliót vagy akár többet egy 250-300 ezret futott prémiumkategóriás autóért. Akkor sem igazán, ha jó állapotban van, vagy a többit is ennyiért árulják. Február elején a 10 millió feletti használtakat még el lehetett adni, de már azokra sincs érdeklődés, hiszen a 10-20 százalékos emelkedés itt milliókat jelent. Az aranyalkony prémium kategóriában szerintem nem a pénz fogyott el, hanem a vásárlási kedv. Most azok a kényszervásárlók csinálják a forgalmat, akiknek mindenképp meg kell oldani az autózást. Az 1-2 millió körül árult autókat el lehet adni, de a drágábbakat már nehezebb. További érdekesség, hogy a fiatal, keveset futott slágertípusokért sem állnak sorba, mert kevesen adnak 6-8 milliót egy fejben még mindig olcsó autónak gondolt Suzukiért. Nemcsak nálunk, más kereskedésekben is hasonló a helyzet" - mondta Balló Marci kollégánk a jelenlegi helyzetről.
Jóval drágább a finanszírozás
Az autókereslet hiányában szerepet játszik a magas kamatkörnyezet is, a vásárlás finanszírozásában főszereplő lízingkonstrukciók, esetleg személyi kölcsönök sokkal drágábbak, mint korábban. Ugyanez számokban: a jegybanki adatok szerint a személyi kölcsönök átlagos hiteldíjmutatója (nagyjából megfelel a teljes hiteldíjmutatónak) 2023 márciusában közel 19 százalék volt. Míg az előző évek márciusában - 2019 és 2022 - között 13 százalék körüli szintnél járt. Az idén április 19 százalékos hiteldíjmutatóval egy 5 millió forintos, 7 évre felvett személyi kölcsönnél a törlesztés 108 ezer forint lesz, míg a korábbi évek 13 százalékánál 91 ezer forint. Vagyis 19 százalékkal magasabb a törlesztő. A teljes hitelre pedig az idei feltételek mellett több mint 9 millió forintot kell kifizetnie a hitelfelvevőnek, a korábbiaknál pedig 7,6 millió forintot a teljes futamidő alatt.
Több másik statisztika is alátámasztja a piaci problémákat. Az egyik a KSH kiskereskedelmi adatsora, amely gépjárműveket és alkatrészeket egy kalap alá veszi. A jármű és alkatrészek forgalmának volumene - lényegében a mennyiségi eladások - mindössze 2 százalékkal nőttek éves szinten. Ezzel szemben a járvány és az ellátási gondok előtt, azaz 2019 első negyedévében 17 százalékos volt az éves növekedés.
Az import is bezuhant
A használtautó-piacnak muníciót adó import is számottevő visszaesést mutat. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete legfrissebb elemzése szerint az idei év első három hónapjában 25 százalékkal kevesebb autó érkezett az országba, mint egy évvel korábban. A használt autók piaca 2022 júniusa óta folyamatos visszaesésben van, aminek oka elsősorban forint/euró árfolyam növekedése, a négyszáz forintos árfolyam számos használtautó-importőr számára jelentős határ volt.
Egyelőre nem látni, hogy mikor kerül újból emelkedő pályára az autópiac. Mindenesetre az élénküléshez alacsonyabb inflációra, ezzel összefüggésben erősödő vásárlóerőre és mérsékeltebb kamatszintekre lenne szükség.