Jut még autó a szegényeknek is?

2023.05.20. 12:07

Egyre inkább luxuscikké válik az új autó. Az amerikai autósok a gyártókat és a kereskedőket okolják.

Az autógyártók ás az autókereskedők kiárazzák a vásárlók bizonyos anyagi helyzetben és bizonyos korcsoporthoz tartozó tagjait az új autók piacáról – mondja David Ramirez banki alkalmazott, aki úgy látja 2012-es évjáratú Nissan Juke autója lesz az utolsó, amelyet még új autóként vásárolt.

uk-new-car-dealer---license-plate-closeup

A Washington Postnak nyilatkozva hozzátette, úgy látja, ez a kiárazás egy kicsit sem zavarja a cégeket. A cikk szerint Ramirez példája tipikusnak mondható. Hiába csökken az infláció és javul az autógyártók chipellátása, az amerikaiak egy része kiszorul az újautó-piacról. A lakosság legalacsonyabb jövedelemmel rendelkezőötödének autóvásárlásai 11 éves mélypontra estek az amerikai piacon. Eközben a felső húsz százalék az adatgyűjtés 1984-eskezdete óta a legtöbbet költi új autókra – derült ki egy a lapban idézett felmérésből.

Lehet, hogy a jövőben az új autók nem lesznek olyan árucikkek, amelyeket az átlagos amerikai autósok megengedhetnek maguknak – mondta Charles Chesbrough, a Cox Automotive vezető elemzője egy 2023 elején tartott konferencián. Közölte továbbá: az új autó vásárlása része az amerikai életformának, ám egy ideje ez már nem látszik igaznak és biztos, hogy nem az manapság. 

Sok minden szól a „kiárazás” mellett

A kereslet oldaláról elsősorban a hitelek megdrágulása tehető felelőssé azért, hogy a kisembert„kiárazták” az új autók vásárlásából. Az autókölcsönök havi törlesztőrészlete 2022 közepén elérte a 686 dollárt (232 ezer forint) – derült ki az Edmunds tanácsadó cég adataiból. Ez 2023 áprilisára 730 dollárra (247 ezer forint) ment fel. A kínálat oldaláról az a drágulás legfőbb oka, hogy az autógyártók elmozdultak a drágább autók, a kisteherautók és a SUV-k irányába. Ennek még a koronavírus-járvány idején kialakult chipiány az egyik oka. A cégek akkor azokhoz az autókhoz csoportosították át a szűkösen rendelkezésreálló félvezetőket, amelyeken a legnagyobb hasznot érik el.

Az eredmény drámai. Az amerikai újautó-piacon 2017-ben még 11 olyan modellt kínáltak, amelynek ára nem volt magasabb 20 ezer dollárnál (6,8 millió forint), míg 2022 végén már csak négy ilyen autó volt, 2023 márciusában pedig kettő – derül ki a Cox adataiból.

A Kelley Blue Book ár-összehasonlító internetes portál adatai szerint az új autók átlagos ára 2023 márciusában 48 ezer dollár volt (16,3 millió forint), ami 30 százalékkal magasabb a 2020-as átlagárnál. A pandémia előtti utolsó békeévben, 2019-ben 17 millió új autó talált gazdára az USA-ban, míg 2022-ben 13,9 millió. Beszédes adat, hogy az autógyártók azonban tavaly 15 milliárd dollár árbevételt értek el, ami több volt háromévvel korábbinál.

A gyártók "nem tudnak" róla

Az autógyártók - amelyek nyeresége egyébként igen szépen hízik - részben önhibájukon kívül kénytelenek emelni az áraikat. A járvány idején bezárták néhány olcsó munkaerővel dolgozó kínai üzemüket, miközben hazai piacukon munkaerőhiánnyal küszködnek. A beszállítói láncok szakadozásának veszélyére válaszul kénytelenek voltak növelni raktárkészleteiket, ami szintén növeli költségeiket. Eközben nyakukon az elektromos átállás, ami növeli fejlesztési kiadásaikat és az is sokba kerül, hogy át kell állítani üzemeiket a hagyományos autók gyártásáról az villanyautók előállítására.

A kereskedők, akiket az amerikai átlagautós a drágulás egyik okozójának tart, szintén nincsenek könnyű helyzetben. Andrea White, egy marylandi autódealer arról számol be, hogy üzletében nagy raktárkészlet halmozódott fel 80-90 ezer dolláros (27-30 millió forint), drága autókból. Mint mondja, „mindent megadna”, ha végre megszabadulhatna ettől a tehertől. Sokszor ajánl olyan árat a potenciális vevőknek, amit kereskedése nem keres semmit.

Az autógyártók szakmai szervezetei nem látják a „kiárazás” problémáját. John Bozzella, az Alliance forAutomotive Innovation szervezet elnöke azt mondja, azért kínálnak az autógyártók kisteherautókat és SUV-kat, mert ezeket keresik a vevők. Emellett 400 modell versenyez egymással különböző gyártóktól és különböző felszereltséggel a vevők kegyeiért.

A magyar használtautó-piacról szóló részletes cikkünket - amelyből kiderül, hogy beütött a krach, azaz teljesen felborult a kereslet és a kínálat egyensúlya, így gyakorlatilag csak az 1-2 milliós autókra vannak kényszervásárlók - itt olvashatja el