Itt vannak a legmegbízhatóbb és a legproblémásabb autók
Elkészült az ADAC legfrissebb lerobbanási statisztikája. Benne beszédes eredményekkel a magyar autóparkhoz legközelebb álló autókról.
Elkészült az ADAC legfrissebb lerobbanási, más néven megbízhatósági statisztikája. A friss felmérésben a szakértők 20 márka összesen 155 modellsorozatához tartozó autók adatait összesítették. Fiatal, 2013 és 2020 között forgalomba helyezett autókról van szó, amelyekből két év alatt legalább 7 ezer darab került az utakra. Ezeknek a 2022-ben előforduló hibái alapján készült el a végleges rangsor.
Az akkuval van a legtöbb gond
A vizsgált autóknál az indítóakkumulátorral volt a leggyakrabban baj, hibák több mint 40 százaléka erre vezethető vissza. Ez a hagyományos és a villanyauókra is igaz.
Motor- és motorvezérléshez (befecskendezés, gyújtás, szenzozok) köthető hibák aránya 24 százalékot tett ki. A generátor, az önindító, a kábelezés vagy világítás összességében a problémák tizedéért felelt. A kerékgondok 8 százalékos aránnyal fejezték be az idei etapot.
A 2013-asok ligája
A magyar autók 15 évet meghaladó átlagéletkorához az ADAC-statisztikában a legidősebb, 2013-as évjáratú szereplői vannak a legközelebb. A legkisebb kategóriában, a miniautóknál a Renault Twingo, a Toyota Aygo és a Ford Ka kap helyet a dobogón 13,5-15,1 hibaponttal. A sor másik végén a Fiat 500, a Seat Mii és a Kia Picanto áll 21-22,4 hibával.
Eggyel feljebb, a kisautó-kategória 2013-as modelleknél a Renault Capture, az Audi A1 és a Mini vezeti a rangsort 1,8-9,4 hibaponttal. A másik végletet a Toyota Yaris, Renault Clio és Hyundai i20 alkotta trió képviseli, amelyek 21,4-27,1 meghibásoddást produkáltak ezer autónként.
A következő, alsó-középkategóriában a 2013 évjáratot nézve a BMW X1, BMW 1-es sorozat tagjai és a Mercedes B-osztályos autói a legjobbak, 8,7-10,7 ponttal zártak. A leggyengébb eredmények a Peugeot 308-hoz, a Ford Focushoz és a Ford C-Maxhoz köthető, utóbbiak 26,5-35,5 hibával kerültek ide.
A középkategória - szintén 2013-as - autóinál a Mercedes GLK, az Audi A5 és az Audi Q5 van a dobogón, 5,5-7,7 hibával. Míg a VW Sharan, a Seat Alhambra és az Opel Insignia 27,2-30,9 pontot kapott, így ebben az összevetésben övék a legrosszabb eredmény.
Villany kontra hagyományos
Az idei felmérésben már szerepeltek a villanyautók is (2020-as évjáratúak), ezeknél 1000 autóra vetítve 4,9 meghibásodás volt, szemben a hagyományos autók 6,9-es eredményével. A villanyautókból négy modell került be a statisztikába, a BMW i3, a Renault Zoe, a VW ID.3 és a Tesla Model 3. A BMW elemes autója a 2020-as és 2019-es évjáratú kisautók listájának élén áll 0,2 és 0,8 meghibásodással, a Zoe hátrébb van 3,3 és 4,2 ponttal.
Az ID.3 a 2020-as alsó-középosztálybeli autók listáját vezeti 0,2 hibával, a Tesla Model 3 a legjobbak között van, a 2020-as évjáratú autóinál 1,1, a 2019-eseknél 0,9 hibapont szerepel.
Ami még lényeges
Ahogy a korábbi lerobbanási statisztikáknál írtuk, fontos, hogy a statisztika nem tévedhetetlen. Egyrészt probléma esetén nem mindenki hívja azonnal a segélyszolgálatot vagy az autómentőt, ha maga is el tudja hárítani a problémát. Másrészt egyes gyártók úgynevezett assistance szolgáltatást is kínálnak ügyfeleiknek, így ők biztosan nem a német autóklubos szakembert riasztják. Utóbbi meghibásodások pedig nem kerülnek be az összesítésbe, ez pedig torzítja a végeredményt.
Azt is figyelembe kell venni, hogy nem mindig azért robban le egy autó, mert valamilyen típushiba jön ki rajta. A hanyag karbantartás, az előírt szervizek elmaradása is oka lehet egy-egy hibának. Ezek a háttérinformációk viszont nem derülnek ki egyértelműen az ilyen statisztikákból.
A részletes eredmények kategóriánként és évjáratonként itt tekinthetőek meg. A grafikonon a bal felső sarokban lehet kiválasztani az adott kategóriát: miniautók, kisautók, alsó középosztály, sima középosztály, felső középosztály, furgonok. A színek közül a sötétzöld jár a legjobbaknak, eggyel lejjebb vannak a világoszöldek, majd a citrom- és narancssárga következik, piros háttérszínnel a legproblémásabb autókat jelölték az ADAC szakértői. A számok pedig azt mutatják, hogy az adott modellnél 1000 autó közül mennyi hibásodott meg, pontosabban mennyihez hívták segítségül a német autóklub szakembereit. Értelemszerűen: minél nagyobb a szám, annál több gond volt az autóval. Az évszámokra kattintva pedig a sorrendet lehet megnézni , tehát azt, hogy az adott évjárat esetében melyik volt a legjobb és a leggyengébb eredményt elérő modell.
A 2021-es és 2020-as lerobbanási statisztikák alapján készült ADAC-os rangsort itt és itt olvashatja el el.