Térdre kényszerült a brit kormány az EU előtt: élet van, de autógyártás nincs az unión kívül. 100 éves együttműködésnek lehet vége.
Véget érhet Nagy-Britannia és a Ford hosszú és nagyrészt gyümölcsöző kapcsolata a brexit miatt, pedig az amerikai autógyártó nem akar villanyautókat exportálni a szigetországból az európai kontinensre.
Komoly nagyságrend
A Ford egyesült királyságbeli leányvállalata, erőteljesen javasolja a londoni kormánynak, hogy hosszabbítsa meg az Európai Unióval kötött kereskedelmi megállapodásának hatályát 2027-ig – írja az Automotive News szakportál. Erre azért lenne szükség, mert a britek és az EU közötti kedvezményes kereskedelmet lehetővé tevő egyezmény, amelyet közvetlenül a szigetország kilépése előtt írtak alá, 2024-ig van érvényben.
A Ford európai elektromos átállás érdekében 380 millió fontot - több mint 163 milliárd forintot - fektet be elektromos motorok gyártásába a Liverpool melletti Halewoodban lévő gyárában. A gond az, hogy tapasztalataik szerint nincs elegendő helyben gyártott összetevő, hogy elkerülhessék a harmadik országokból származó komponenseket sújtó szigorúbb vámokat a kedvezményes kereskedést lehetővé tevő szerződés lejárta után. Az autógyártók, amelyek amúgy is sokat fektetnek az elektromos átállásba nem tudják elviselni a vámok okozta versenyhátrányt – írja a Ford közleménye. A hagyományos motorokkal gyártott autók után ugyanis nem kell megfizetni ezt a közterhet.
A Ford figyelmeztetése nem sokkal követi a Stellantis bejelentését, miszerint a szigetország autógyárai befognak zárni, ha az uniós országokba irányuló export feltételei szigorúbbá válnak.
Százéves kapcsolat került veszélybe
A nagy különbség a két vállalat között, hogy a Stellantisnak két autógyártó üzeme van az Egyesült Királyságban, míg a Ford 2013-ban bezárta utolsó összeszerelő üzemét is. Ezzel egy százéves hagyomány zárult le.
Az amerikai autógyártó 1909-ben jegyezte be első irodáját Nagy-Britanniában és 1960-ban vette fel a Ford of Britain nevet. Az első autókereskedést 1910-ben indították el. Az első összeszerelő üzem 1911-ben kezdte el a termelést mindössze 60 alkalmazottal. A manchesteri gyárban Model T-ket gyártottak.
Az 1980-as évektől kezdve egymás után állították le az autógyártást. A cégnek jelenleg két nagy üzeme van. Az egyik Dagenhamban, ahol dízelmotorok készülnek, a másik Halewoodban, ahol erőátviteli rendszereket állítanak elő. Emellett működik egy nagy kutatóközpont Duntonban. Itt háromezer mérnök dolgozik.
Az Egyesült Királyságban 2010-ig a Ford volt a legtöbb autót és kisáruszállítót értékesítő márka. Az előbbiben 34 éven át, az utóbbiban 45 éven át őrizte vezető helyét.
Fogadkozik a brit kormány, megszólalt az ACEA
Rishi Sunak brit miniszterelnök szóvivője szerint tárgyalásokat folytatnak a megoldásról az Európai Bizottsággal. Jeremy Hunt pénzügyminiszter arra célzott minapi nyilatkozatában, hogy hamarosan előrelépés várható az ügyben.
Nagyon erősen fókuszálnak a dologra – árulta el egy rendezvényszünetében megszólalva –, mert meg akarják őrizni a brit autógyártásból az elmúlt évtizedek veszteségei után még megmaradt részt. A szakértők arra figyelmeztetnek, hogy a brexit után nem épültek ki szigetországban önálló akkumulátorgyártási kapacitások, ami azzal fenyeget, hogy a britek végleg búcsút inthetnek autó-összeszerelő iparuknak. Csak a Nissannak van egy kicsi akkugyártó üzeme Sunderlandben, várhatóan egy újabbat építenek.
A Britishvolt startup tavaly 3,8 milliárd font - több mint 1,63 billió forint - állami támogatás kért a londoni kormánytól egy akkumulátorgyártó gyárépítésére Észak-Angliában. Mire azonban komolyra fordult volna a dolog a vállalat csődvédelem alákerült. Ezt követően az ausztrál Recharge Industries tulajdonába került, amely eddig nem árulta el terveit.
Az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) arra kérte az Európai Bizottságot, hogy hosszabbítsa meg a kedvezményes kereskedés időszakát. A szervezet úgy látja, hogy az autóipari beszállítói láncok nincsenek felkészülve arra, hogy kezeljék a brexit miatt kialakult gondjaikat. Jó hír viszont a briteknek, hogy az indiai Tata Motors, a Jaguar és a Land Rover márka tulajdonosa helyet keres egy európai akkumulátorgyár felépítésére. Hogy hol, az nyitott kérdés. A Reuters hírügynökség értesülései szerint Spanyolország és Nagy-Britannia jöhet szóba az üzem helyszíneként.