A japán mamutok közül a Toyota, a Honda, a Yamaha, a Suzuki és a Kawasaki a hidrogénhajtás fejlesztése érdekében összefogott. Célkeresztben a jet skik, a motorkerékpárok és a törpeautók.
Úgy tűnik, a japán járműipar ráfekszik a hidrogén üzemanyaggal működő belső égésű motorok fejlesztésére – kicsiben. A Toyota, a Honda, a Suzuki, a Kawasaki és a Yamaha fejlesztői szövetséget hozott létre olyan hidrogénmotorok létrehozására, amelyeket a drónoktól kezdve a jet skiken, az építési kisgépeken, a motorcsónakokon, a robogókon és a motorkerékpárokon át a Japánban népszerű miniautókig (kei carok) kicsi járművekben vagy más eszközökben használnának.
Sokatmondó név
Összefoglaló néven „kis mobilitásnak” (small mobility) keresztelték el a közlekedésnek ezt a formáját –derül ki az Automotive News szakportál összefoglalójából.
A felsorolt gyártók a koalíciója HySE néven működik. Ez az angol hydrogen, small mobility és engine technology kezdőbetűiből képzett betűszó. Az Automotive News szakírói szerint az új vállalkozás elsősorban a Toyota sikere, amely kitartóan hangsúlyozza elkötelezettségét a hidrogénhajtás mellett.
Ugyanakkor az utóbbi időben majdnemhogy teljesen egyedül marad ezzel, miután úgy tűnik, az akkumulátoros elektromos meghajtás váltja fel a személyautóknál a fosszilis üzemanyagokat. Toyoda Akio, aki a vezérigazgatói poszt átadása után továbbra is a világ legnagyobb autógyártójának elnöke, 2021 óta ismételgeti, hogy a zöldenergiával előállított hidrogén hagyományos belső égésű motorokban történő használata a zöldátállás egyik legfontosabb útja. Ennek szellemében a Toyota versenyautókhoz fejleszt ilyen motorokat.
Eközben Mibe Tosihiro, a Honda vezérigazgatója szintén két évvel ezelőtt lekezelően nyilatkozott erről meghajtásról. Mint mondta, a Honda tanulmányozta hidrogén belső égésű motor lehetőségét, de arra jutott, hogy nem lehet gazdaságosan megvalósítani. Úgy tűnik, cégének azóta megváltozott a véleménye.
A HySE csoport munkájában a Toyota azt vállalta, hogy megosztja a résztvevőkkel azokat a kutatási eredményeit, amelyeket a nagyobb járművekhez tervezett hidrogén hajtás terén szerzett. A részt vevő autógyártók összeadják a tudásukat és a kutatási kapacitásaikat abból a célból, hogy kifejlesszék a kis mobilitás standard belső égésű hidrogén meghajtását – írják közleményükben. A z összefogásban érintett japán cégek között több is kiemelkedő motorkerékpár-gyártónak számít. Emellett a Honda, a Suzuki, illetve a Toyota Daihatsu almárkája élen jár a japán közlekedés zsúfoltságához igazodó miniautók gyártásban.
Ezek az autók, az úgynevezett kei carok adják a szigetország újautó-értékesítéseinek 40 százalékát. A törpeautók maximális hossza alig több mint 3 méter, szélességük 1,5 méteren innen, magasságuk maximum 2 méter és legfeljebb 660 köbcentiméteres motor hajthatja őket. (Hogy pontosan mik azok a kei carok, amelyekért rajonganak a japánok, kiderül a "Járjon mindenki miniautókkal! Vagy ne! című cikkünkből kiderül.)
A fejlesztésben komoly kihívásokkal kell megküzdeniük a cégeknek. Ezek egyike, hogy a hidrogén széles gyújtási tartomány robban, ami bonyolulttá teszi a gyújtás előtti sűrítését, és ezzel bizonytalanná teheti a hidrogén belső égésű motor működését. Emellett a kicsi járműveken kevés hely jut a hidrogéntartályok elhelyezésére.