Itt mindenki gyorshajt? Itt? Mindenki!

2023.05.29. 07:04

Akkor most mennyivel is lehet túllépni az egyébként túlléphetetlen sebességhatárokat? Egy random sebességtúllépés szabálysértésnek vagy közigazgatási szabályszegésnek minősül? A notórius gyorshajtónak csak fizetni kell, vagy a jogsi is ugrik? Megannyi égető kérdés, érthető válaszok meg sehol.

A sebességtúllépések szankcionálásával kapcsolatos aktuális változások 2023. május elseje óta aktívan foglalkoztatják a közbeszédet. Amivel pedig az autós közösség foglalkozik, azzal a hatóságoknak is foglalkozniuk kell idővel. A nyilatkozatok egyre csak szaporodtak, mi pedig lassan már a kérdést sem értjük, pedig a jelenlegi szabályozási környezet 2008 óta velünk van. A májusi változásokkal nemcsak a kérdések maradtak megválaszolatlanul, újabb kérdések is motoszkálni kezdtek a háttértárakban.

Egyáltalán miért ennyire kardinális kérdés a gyorshajtás egy jogállamban, ahol elméletileg mindent szabályok határoznak meg, és a szabályok megszegése büntetéshez vezet?

Hiszen a törvényeink / rendeleteink értelmében a gyorshajtás tiltott mágia és szigorúan szankcionálásra kerül, nem? Persze, egy ideális világban, csak mi a valóságban élünk.

Volkswagen Arteon halad 57 km/h-val a sebességhatár felett - A kép illusztráció - Fotó: Police.hu
Volkswagen Arteon halad 57 km/h-val a sebességhatár felett - A kép illusztráció - Fotó: Police.hu

A magyar közlekedési kultúra az intézményesített gyorshajtás állapotában leledzik, a mindennapi forgalom természetes ritmusa – kvázi fejfélrefordítós hatósági jóváhagyás mellett – jelentősen meghaladja a jogszabályokban és közlekedési táblákon előírt mértékeket. Aki közlekedik, az maga is tapasztalhatja ezt. A városi tempó bőven 60 km/h feletti, autópályán 150 km/h alatt nincs is napijegy a belső sávba, a 30-as tábla pedig optimális esetben 50 km/h-ra lassítja az urbanizált tempót. Lakó-pihenő övezetben pedig maximum a rollerek közlekednek 20 km/h sebességgel.

Hogy miért rögzült ez így? Azért, mert majd' mindenki így tesz, vagy azért, mert az ellenőrzésre jogosult szó nélkül hagyja ezt? Vagy a kettő kölcsönhatásából jött ez így létre? És arról még nem is értekeztünk, hogy a magyar néplélek szerint a szabályszegés csak akkor jár szankcióval, ha a hatóság tudomására jut! Addig meg én ott se vótam'. 

Mit tapasztalunk az utakon, kik tartják be a sebességhatárokat?

 A tanulóvezetők? Nyilván, nekik más választásuk még nincs, a jobb egyről az instruktor belefékez, ha a tempó túlzottá válik. A fuvarban lévő taxisok? Érthető, hiszen azt a játékot időre is játsszák, csak ott az nyer, aki később érkezik. A hivatásos sofőrök egy része (mentő, tűzoltó, rendőr)? Persze, hiszen a példa nem magától statuálódik, a menetíró meg csak a kamionokon / buszokon szokott lefelé tévedni.

Új traffipaxok bemutatója - A kép illusztráció - Fotó: Gulácsi Bence/Totalcar
Új traffipaxok bemutatója - A kép illusztráció - Fotó: Gulácsi Bence/Totalcar

És a többiek? Elvétve találni egy-egy jogkövető állampolgárt, de általánosnak túlzással sem nevezhetnénk. A kevés kivételtől eltekintve gyakorlatilag mindannyian gyorshajtunk napi rendszerességgel. Még akkor is, amikor kifejezetten nem akarunk. A forgalom ritmusát felvéve esélyünk sincs betartani a korlátozásokat, ha mégis megkísérelnénk, nyomban megjelenik két fényszóró a visszapillantóban, és tudtunkra adja, hogy feltartjuk a l'art pour l'art szabálykövetésünkkel.

Mára odáig fajult a helyzet, hogy hátrányba hozza magát az, aki törekszik a közlekedési szabályok betartására, és azok kerülnek helyzeti előnybe, akik az ügyeskedés híveként figyelmen kívül hagyják a szabályokat, ráadásul a szabálykövetők kontójára kockáztatják mindenki életét és testi épségét, miközben előbb érnek a céljukhoz. Az idő pedig továbbra is pénz, a korábban érkezés pedig taktikai előny.

Pszichológiailag a szankcióval fenyegetett jogsértések esetén a valódi visszatartó erő nem a bírság mértéke, nagysága. Sokkal inkább a szankció bekövetkezésének valószínűsége.

Valójában csak keveseket érdekel, hogy mekkora a bírság, vagy hogy elveszíthető a jogosítvány, ha a lebukás esélye minimális. Ellenben a lebukás valós veszélye akkor is visszatart a szabályszegéstől (gyorshajtástól), ha a bírság mértéke csekély. Gondoljuk csak végig: mitől tartanánk jobban? Ha 10.000 alkalomból egyszer-kétszer számolnunk kellene egy szabad szemmel is látható összegű bírsággal vagy ha naponta 4x büntetnének alkalmanként 500 forintra?

A jelenlegi helyzetben annak az esélye, hogy megállít a rendőr gyorshajtás miatt, a nulla felé konvergál. Mondhatjuk úgy is, hogy a statisztikai tűréshatáron belül van, főleg ha szabálysértési keretek között hajtunk gyorsan (pl.: városban 51-64 km/h közötti sebességgel).

De miért nem kell számolnunk a valóságban egy megállításos rendőri intézkedéssel?

A válasz bonyolult, mégis összefoglalható két szóban: költséghatékonyság-emberhiány. Ha szabálysértési eljárás keretében üldözné a hatóság a gyorshajtókat, akkor be kellene fektetnie rengeteg időt és energiát, a megtérülés pedig finoman szólva is kérdéses lenne. Ha viszont közigazgatási eljárás keretében lép fel a gyorshajtókkal szemben, akkor csak az elején kell befektetnie az eszközparkba, aztán már csak a pénzeket kell leszüretelnie az utakról. Bolond lenne nem az utóbbit alkalmazni, nemde?

Ne legyenek illúzióink, egy kapitalista fogyasztói társadalomban minden a pénzről szól, még a kelenföldi P+R parkoló is fizetős újabban. Az államigazgatás is pont olyan, mint a háború. Csupán három dolog kell hozzá: pénz, pénz, na meg még egy kis pénz.

Nézzük meg, hogy fest egy hétköznapi gyorshajtás a valóságban

Nappal, kellemes időjárás, jó látási viszonyok. Áll a szolgálati Mercedes az út szélén és pásztázza a forgalmat, hasonlóan a VÉDA-kapuhoz. Mi pedig érkezünk a 15 éves átlagos- mindenes családi munkába járóssal. Haladnánk már nagyon, mögöttünk is tolnak a nálunk még jobban sietők. Városban óra szerint 70-nel, autópályán óra szerint 160-nal közlekedünk, default setting a sietés. És belefutunk a traffiba: megáll bennünk az ütő, lelassul az események folyása, kinyílnak a csakráink és hirtelen hozzáférünk agyi kapacitásunk száz százalékához.

VÉDA-kapu a 35-ös főúton - A kép illusztráció - Fotó: Oláh Tibor/MTI
VÉDA-kapu a 35-ös főúton - A kép illusztráció - Fotó: Oláh Tibor/MTI

Fejben matematikussá válunk, pörögnek a harmincezrek, borul a családi költségvetés, ordibál az asszony, sír a gyerek, ugat a kutya, átkiabál a szomszéd. Kész, vége, elvesztünk. Amúgy is tele a hócipőnk mindennel, hát még ez is! És így tovább, a vérnyomásunk napok múlva is az egekben, aludni sem tudunk a sok negatív gondolattól.

Aztán eltelik pár nap, majd pár hét, pár hónap. És semmi. Nem kellett volna már megjönnie annak a szájbatekert csekknek? Google: ügyintézési határidő, 60 nap. Akkor? Hát, az történt, hogy a valóság betüremkedett az amúgy is felfokozott tudatállapotunkba, és nem a legrosszabb forgatókönyv valósult meg. Ugyanis:

Már megírtuk, hogy az autók sebességmérője kötelező jelleggel felfelé csal. Például, amikor 70-et mutat, akkor a valóságban kb. 66-tal rongyolunk. 110-nél már csak 104-gyel, 130-nál csak 123-mal, 160-nál meg csak valahol 152 környékén. Nem hisszük? Ellenőrizzük csak le a telefon GPS alkalmazásával.

A sebességmérők helyes üzemben csalnak valamennyit felfelé - A kép illusztráció - Fotó: BMW
A sebességmérők helyes üzemben csalnak valamennyit felfelé - A kép illusztráció - Fotó: BMW

Több okból is teszi ezt a kilométeróránk. Itt most legyen elég annyi, hogy egy kerék- gumiméret csere esetén is tűréshatáron belül maradunk, és az ilyen változókat az autógyártóknak bele kell kalkulálniuk az egyenletbe. Meg is van az eltérés fele. Na, de hol a másik fele?

Az bizony a traffipaxok hitelesítésének háza táján keresendő, és újfent egy mérésügyi tűréshatár miatt került bele. Valamilyen rejtélyes okból kifolyólag a traffipaxok hitelesítésével foglalatoskodó mérésügyi hatóság egészen 2023. május elsejéig úgy vélte helyénvalónak, hogy a traffipaxok hitelesítési tesztmódszerének pontosságát 100 km/h sebességig +- 3 km/h mértékre, 100 km/h felett +- 3 százalékra lövi be. Miért? Azt még a rendőrségnek sem árulta el pontosan. Vagy elárulta, de ott senki sem értette azokat a tudósokat, így hát érthető válasz nélkül maradtunk. Legyen elég annyi, hogy mert csak.

Amúgy is lényegtelen, hiszen számunkra kedvező együtthatók esetén nem reklamálunk, nem kérdezünk vissza. Nekünk csupán annyi a lényeges, hogy ezt a 3 km/h-át (autópálya tempónál ez már 4 km/h a 3 százelékos szabály miatt) a sebességmérés során eddig figyelembe kellett vennie a hatóságnak és le kellett vonnia a mért és rögzített sebességből.

Ezt az automatikus levonást vette el most a gyorshajtóktól a rendőrség az új jogértelmezésével. De mit jelent ez most a gyorshajtóknak?

Annyi változik, hogy 50-es táblánál 70 helyett 67-et kell mutasson az órájuk városban. Országúton 90-es táblánál 110 helyett 107-et, autópályán 130-as táblánál pedig 160 helyett 157-et. A többire meg ott van a ceteris paribus elv (vagyis minden más változatlan marad). Emiatt hűti a kedélyeket az Országos Rendőr-főkapitányság is. A korábbi rendszer továbbra is hatályban maradt, a csekély mértékű sebességtúllépéseket továbbra is elegáns összekacsintással figyelmen kívül hagyja a rendszer és senkit nem állít az út szélére amiatt, mert 52-vel ment városban. Megtehetné, ahogyan eddig is megtehette volna, de nem fogja megtenni, ahogyan eddig sem tette.

Buckó György r. törzsőrmester jelenti egy gyorsan hajtó autó rendszámát kollégáinak 1965. július 29-én. - A kép illusztráció - Fotó: Kovács Sándor/MTI
Buckó György r. törzsőrmester jelenti egy gyorsan hajtó autó rendszámát kollégáinak 1965. július 29-én. - A kép illusztráció - Fotó: Kovács Sándor/MTI

Leegyszerűsítve: mindkét eljárási forma (szabálysértési és közigazgatási) esetében elvette a hatóság május elsejével azt a 3 km/h-t. Gyakorlati jelentősége ennek viszont csak az utóbbinál van, hiszen előbbinél eddig is csak elvétve, véletlenszerűen alkalmazott bármiféle szankciót gyorshajtás esetén a rendőrségünk.

Jó tudni, hogy a hatályos szabály szerint (410/2007. XII. 29. Korm. rendelet 1. melléklet) 100 km/h alatt (vagyis 30-as, 40-es, 50-es, 60-as, 70-es, 80-as és 90-es sebességlimiteknél) a „tűréshatár” 15 km/h. Magyarul ha „csak” maximum 15-tel lépjük túl a sebességkorlátot, nem nagyon kell tartanunk a hatósági intézkedéstől. Leszámítva azokat az extrém eseteket, amikor nagyon pofátlanok vagyunk és szándékosan 64-gyel ([autótól függően] óra szerint eddig 70-nel, májustól 67-tel) húzunk el a városban 40-nel járőröző szolgálati bütyköstaxi mellett. Akkor azért nagy az esély arra, hogy utánunk erednek a zsandárok és kiosztanak egy-két szabálysértési nemtetszést. De azért meg is dolgoztunk, nem nagyon lesz min méltatlankodni.

100 km/h felett a tűréshatár 20 km/h, így jöhetnek létre a 150-nel ([autótól függően] óra szerint eddig 160, májustól csak 157) zakatoló száztagú menetoszlopok az M7-es autópályán hétvégi délutánokon.

Végezetül a legfontosabb: bármennyivel is hajtunk, a jogosítvány marad! Sőt, alapesetben még előéleti büntetőpontokat sem kapunk. Mondjuk fura is lenne annak fényében, hogy a hatóságnak közigazgatási bírságolás során fogalma sincs, ki vezette az autót éppen akkor, mivel nem állította meg a gyorshajtót. A dolog természetéből kifolyólag névre szóló büntetőpont kiosztásához először a nevet kellene tisztázni, ugye.

Pánikra tehát semmi ok

Kivéve, amikor mégis elvétetik az a jogosítvány. De ahhoz egyrészt kimagasló kreténséggel kell közlekedni az utakon, másrészt kivételekre nem lehet szabályt építeni.

Így talán már jobban érthetjük a jelenlegi rendszert és beláthatjuk, hogy továbbra sincs mitől rettegnünk, a "kényelmes gyorshajtás lehetősége" megmaradt. Még.

Két kérdést viszont megválaszolatlanul hagytunk.

Nevezetesen, hogy miért létezik párhuzamosan szabálysértési- és közigazgatási bírságolás, és miben tér el egyik a másiktól.

Másrészt, hogy miért van ez az egész gyorshajtásos miskulancia így, miért nem vesszük komolyan ezt a kérdést sem, és valójában kinek jó ez az egész ebben a formában?

Ezzekel a kérdésekkel viszont már csak a folytatásban foglalkozunk.