Ezért emeli az üzemanyagok jövedéki adóját a kormány

2023.06.07. 06:03

Az egységes (magyarul inkább közös) piac lényege ugyanaz, ami a Mekié. Akárhova is menjünk mekizni, mindenhol ugyanazt az ízélményt és kiszolgálást kapjuk. Mondhatjuk úgy is, hogy ez a globalizáció egyik pozitív hozadéka.

Az EU közös piacának is valami hasonló a lényege. Bárhol is éljünk-dolgozzunk-vállalkozzunk az EU-n belül, mindenhol azonosak lesznek az alapvető feltételek és kritériumok. Például a jövedéki adókra vonatkozó szabályozások. Ez segíti a polgárokat a mindennapi életben, és jó a vállalkozásoknak is, hiszen tervezhetővé válik a tevékenység.

Mindemellett a tagállami kormányoknak is előnyös, egyszerűsíti a gazdasági és kereskedelmi kapcsolatokat. Ezzel előmozdítja az áruk, a személyek, a szolgáltatások és a tőke szabad mozgását az unión belül, ami a fegyveres konfliktusoktól mentes békés gazdasági együttműködés nélkülözhetetlen alapfeltétele közel 70 éve.

Csakhogy, nem minden tagállam áll azonos fejlettségi fokon.

Egy magyar vagy egy bolgár nemzetnek nyilván nem olyan egyszerű a megemelt jövedéki adókat kigazdálkodnia, mint egy németnek vagy egy franciának. Tudja ezt az EU vezetése is, és átmeneti haladékot (ún. derogációt) engedélyez a tagállamok kérésére egyes tárgykörökben.

eueladasok

Ez magyarul annyit tesz, hogy ideig-óráig nem kell bevezetnünk az adott szabályt. Erre jó példa a horvátok üzemanyag kínálata. Bár régóta uniós tagok, rájuk még nem vonatkozik az E10-es szabály, náluk még E5 az alapértelmezett benzin, mert az erre vonatkozó derogációs kérelmüknek helyt adott az EU. Ez sem tart persze örökké, a derogációs időszak lejártával ott is kötelező lesz az E10 bevezetése.

Derogáció: Az uniós tagságból fakadó bizonyos követelmények alóli – átmeneti jellegű – könnyítés vagy mentesség.

Magyarország legutóbbi derogációs kérelmét a jövedéki adók egységes uniós szintre emelésével összefüggésben nyújtotta be. Ezt utasította el az Európai Bizottság és emiatt kell az egységes uniós minimum szintre emelni a jövedéki adókat.

Kényelmes lenne ujjal mutogatni Brüsszelre és politikai kérdést csinálni a dologból, de ez nem az.

Egyrészt a derogáció csak átmeneti jellegű lehet. Vagyis hiába kapnánk felmentést a dolog alól, az csak pár hónapra/évre szólna. Utána pont ugyan ott lennénk, ahol most vagyunk.

Másrészt a már eleve magas hazai üzemanyagáraknak belpolitikai okai is vannak, amelyek nincsenek összefüggésben az egységes uniós adópolitikai célkitűzésekkel.

Harmadrészt a jövedéki termékekre vonatkozó adópolitika uniós szintű egységesítése az uniós tagságból eredő kötelezettség és nem opcionálisan választható foglalkozás. Az uniós tagság olyan, mint a házasság. Csomagban érkezik és nem lehet belőle kiválogatni a kényelmetlen részeket. Vagy vállaljuk az egész csomagot, vagy egyáltalán nem veszünk részt benne. Köztes megoldás nem nagyon szokott kínálkozni.

Nemet persze mindig lehet mondani, az viszont kötelezettségszegést (infringement) jelent, és kötelezettségszegi eljárást von maga után, ami hosszú távon sokkal nagyobb kellemetlenséggel jár pénzügyi oldalról, mint a szabály végrehajtása.

DSC0504

Természetesen az sem kizárt, hogy ez is csak egy újabb fejezete a kormányzati-brüsszeli politikai vitának. A tényen nem változtat: emelkedik az üzemanyagok jövedéki adója.

Mennyi lesz az annyi?

  • Ha a kőolaj világpiaci ára hordónként 50 dollárnál több, akkor a benzin jövedéki adója literenként 120 forintról 152,55 forintra nő, ha pedig 50 dollár alatt marad, akkor 125 forintról 157,55 forintra nő.
  • Ha a világpiaci hordónkénti olajár 50 dollár fölött van, akkor a gázolaj literenkénti adója 110,35 forintról 142,9 forintra nő, ha pedig 50 dollár alatt van, akkor 120,35 forintról 152,9 forintra nő.
  • Az LPG-re az adó közúti járművek üzemanyagaként marad 95,8 forint kilónként, egyéb motorikus célra viszont 14,685 forint lesz kilogrammonként, ami korábban 12,725 forint volt. 
  • A villamos energiáránál is lesz emelkedés, ott megawattóránként 310,5-ről 358,5 forintra nő az adó.

Gyógyírként a határon túli tankolás javasolható. Ha már EU és közös piac, akkor használjuk ki a rendszer adta lehetőségeket, és – ha mód van rá – ott tankoljunk, ahol olcsóbb az üzemanyag.

A horvátoknál például 1,38 euró az E5-ös benzin literje, ami mai árfolyamon 509 forintnak felel meg. Nem sokkal olcsóbb a hazai átlagos 570 forinthoz képest, viszont E5-ös üzemanyagról van szó, így inkább a prémium üzemanyagok árához lenne ildomos hasonlítani. Akkor pedig már nem kicsit járhatunk jól, hiszen annak átlagára 620 forint körül mozog.