Elinflálódott a gyorshajtási bírság az elmúlt években. Az átlagfizetés tizede elég a legalacsonyabb büntetésre, korábban ez nem így volt.
A balesetek jelentős részéért a nem megfelelő sebesség a ludas, ez lehet relatív gyorshajtás, amikor az autós bár betartja az adott útra vonatkozó sebességhatárt, de a körülményekhez képest – legyen ez esős, ködös, havas idő – gyorsan megy.
A másik verzió az abszolút gyorshajtás, amikor a megengedettnél többel halad az autós. Arról már ebben a cikben beszámoltunk, hogy gyakran nem a bírság összege az elrettentő erő, sokkal inkább a szankció bekövetkezésének valószínűsége. Egyszerűbben fogalmazva, valójában csak keveseket érdekel, hogy mekkora a bírság, vagy hogy elveszíthető a jogosítvány, ha a lebukás esélye minimális. Ellenben a lebukás valós veszélye akkor is visszatart a szabályszegéstől (gyorshajtástól), ha a bírság mértéke csekély.
Kőbe vésett bírságok
A bírság összege a jelentősebb gyorshajtásnál 2008-tól - az úgynevezuett objektív felelősségről szóló szabály életbe lépésétől - 30 ezer és 300 ezer forint között mozog a sebességtúllépés mértékétől függően. Ezek az összegek nem változtak azóta. Eközben viszont a fizetések jelentősen emelkedtek, tehát maga a bírság összege a fizetésekhez mérten jóval kisebb terhet jelent.
2009-ben a nettó átlagbér mindösze 124 ezer forintot tett ki, 2015-ben meghaladta a 168 ezer forintot, tavaly viszont már 332 ezer forint feletti összegről volt szó.
Vagyis 2009-hez képest 168 százalékkal nőtt az átlag, tehát ezen az időtávon több mint két és félszeresére nőtt a nettó fizetés, a 2015-ös összeghez képest pedig lényegében megduplázódott.
A legalacsonyabb, 30 ezer forintos bírság a 2009-es fizetés majdnem negyedét vitte el, a 2015-ösnek a 18 százalékát. A tavalyi bérnek azonban csak kevesebb mint 10 százalékát.
A mostani keresetekhez mérten sokkal kisebb elvonást jelent egy-egy gyorshajtás. A BMW-s, aki Szombathely mellett a napokban 193 km/h-val előzte meg a 159 km/h-val hajtó autóst kilencvenes korlátozásnál, például 200 ezer forintos büntetéssel számolhat, ami a tavalyi átlagbér kétharmada.
A finnek másik iskolát visznek, ott a jövedelemhez mérten szabják ki a büntetéséket. Ebbe szaladt bele Finnország legvagyonosabb embere, Anders Wiklof, aki 50 helyet 82 km/h-val ment, ezért 121 ezer eurós - több mint 44 millió forintos - bírságot kapott.
Pár héttel ezelőtt megkerestük az Országos Rendőr-főkapitányságot, hogy a keresetek, valamint az infláció emelkedése miatt esetleg tervben van-e a gyorshajtási bírságok emelése. A rendőrség közölte, hogy nincs napirenden ez a kérdés.