A magyar közlekedési jog tele van érthetetlen, elavult szabályozással. A megkülönböztető jelzés illegális használatát például csak egy néhány tízezer forintos szabálysértéssel szankcionálja. Hosszú távon ez felbecsülhetetlen károkat okoz a rendszerbe vetett közbizalom terén, mert végeredményképp senki sem húzódik majd le, amikor igazi rendőr vagy mentő sietne életet menteni.
A cikk célja a rendszer hiányosságainak megvilágítása. Senkit sem buzdítunk szabálysértések elkövetésére. A szabályok betartása mindannyiunk közös érdeke, ezt ne tévesszétek szem elől.
Ahogy korábban már megírtuk, ma lép életbe a 13/2023. (V.25.) BM rendelet. Ez egyszerűsítéseket vezet be a megkülönböztető- és figyelmeztető jelzést adó készülékek felszerelésének és használatának szabályaiban. Nagy segítség azoknak, akik legálisan kívánják használni ezeket, de az illegalitásban sántikáló, engedély nélkül kék villogós, tilosban parkoló Bentley tulajokat továbbra sem tartja majd vissza semmi.
a kék villogók jogosulatlan használata továbbra is csak egy egyszerű szabálysértés
223. § Aki a megkülönböztető fényjelzést vagy a hangjelzést adó készüléket
a) gépjárműre jogosulatlanul felszerel (felhelyez),
b) közterületen lévő gépjárműben engedély nélkül birtokol, szabálysértést követ el.
A szabálysértések büntetési tételeit tartalmazó rendelet szerint az eszközök használatáért 20 és 40 ezer forintos büntetés szabható ki és már az is büntetendő, ha valaki engedély nélkül tart kék villogót az autójában, anélkül hogy használná azt. Ebben az esetben 15 és 30 ezer forintra rúghat a bírság, ami a mai világban nem jelent visszatartó erőt.
A jogszabályi rendelkezések értelmében ugyanis a megkülönböztető fény-és hangjelző készülékek jogosulatlan birtoklása-használata nem szerepel a Büntető Törvénykönyv passzusai között, arról csupán a szabálysértésekről szóló törvény emlékezik meg. Magyarul a jogalkotó álláspontja szerint az ezzel való visszaélés nem indokolja a legszigorúbb karhatalmi fellépést, elég egy kis pénzmaggal támogatott szánom-bánom és fátylat rá.
Gondolhatnánk, hogy senki sem olyan bátor, hogy ezzel hazárdírozzon. De meg fogunk lepődni, 2021-ben összesen 48 járművezető akadt a rendőrség horgára emiatt a szabálysértés miatt. És ezek csak azok az esetek, amikor lebukott a jogosulatlanul kékvillogózó betyár, arról fogalmunk sincs, hogy mekkora a látencia, hányan használják okosban a jogosulatlan előjogokat.
A SZIRÉNÁK ESETÉBEN IS ELNÉZŐ A JOGSZABÁLY: ENGEDÉLY NÉLKÜLI HASZNÁLATUK SZINTÉN CSAK SZABÁLYSÉRTÉS
Képzeljünk csak el egy átlagos dugót, ahogy állunk az Erzsébet-hídon és várjuk a sorunkat, jobbról pedig elhúz egy fekete Skoda Superb a szélvédők és a lökhárítók mögé szerelt kék-piros villogókkal, esetleg egy kiegészítő mágneses fénnyel a tetőn. Természetesen a buszsávban, hiszen a kék-piros oda is ad éves bérletet. Ki mondja meg, hogy ez most egy védett személyt szállító hivatalos állami jármű, egy koronaőr különítmény, egy TEK alosztály vagy csak a szomszéd Józsi volt a földszint 6-ból? Megállítás nélkül senki.
A világhálón a hivataloshoz kísértetiesen hasonlító eszközöket pofon egyszerű beszerezni, ráadásul első ránézésre a szerv állománya sem mindig mondaná meg, hogy melyik az eredeti, vagy melyik az utánzat. A szervek "egymást" pedig csak különösen indokolt esetben zaklatják az utakon. Például, amikor nagyon kilóg a lóláb.
Vajon melyik rendőr meri megállítani a kék villogós Skoda Superbet ellenőrzés céljából? na ugye...
A gondtalan, illegális használathoz persze az is elengedhetetlen, hogy az engedélyköteles eszközökkel felszerelt jármű a cél szempontjából is hiteles legyen. Vagyis ne egy 25 éves fűzöld F Astrára kerüljön fel a villogó, mert arról bárki megmondja, hogy ott valami nem frankó. Viszont egy állami színben pompázó, fiatal német konszernes autó bármikor megteszi erre a célra.
A megkülönböztető fény-és hangjelzések használatára jogosult járművek (rendőr, mentő, tűzoltó, üzemzavar-elhárítás, vérszállítás, gázművek, katonai rendészek, stb.) kiemelten fontos közfeladatokat látnak el, emiatt pedig a tevékenységükbe vetett közbizalom különösen védendő értéknek számít.
Tehát ahhoz, hogy az utakon működjön a pavlovi reflex a szirénázó-villogó járművek érkezésekor és automatikusan félrehúzódjon mindenki az útból, az is kell, hogy a közlekedők minden estben biztosak lehessenek abban, hogy igazi rendőr/mentő/tűzoltó érkezik.
A túl enyhe szabályozás TÚL sokat kockáztat.
Megvan benne a veszély, hogy csupán szándék és pénzügyi forrás kérdésévé degradálódhat a dolog. Ha adott egy nem túl régi Skoda Superb és a tulajnak nem fáj egy kis plusz kiadás, akkor vajon mi tartja vissza attól, hogy piros-kékkel járjon a buszsávokat használva? A maximum 40 ezer forintos szabálysértési bírság, ami helyszíni beismerés esetén csak 20 ezer? Hát...
Ledudált a paraszt? Szembejött az egyirányúban és még neki állt feljebb? Mindent rögzített a kamerád? Ha úgy érzed, hogy közúti abúzus ért, jelentkezz és írd meg történeted, vagy küldd el a videód a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.