Már tilosban parkolni sem olyan, mint régen - és az összevissza szabályok sem segítenek

2023.06.12. 15:36

Ha tilosban parkolsz aszfalton, az szabálysértés és megúszhatod, de ha zöld területen teszed ugyanezt, az már közigbírság. A parkolóőr meg csak kijelölt fizetős helyen büntethet, az önkormányzat pedig mindent eldönthet saját hatáskörben. Ki érti ezt?

Az előző cikkben megtárgyaltuk a rendszer indokolatlan asszimetriáját. Most nézzük meg, mi áll a felemás rendszer hátterében.

A probléma gyökere onnan ered, hogy a KRESZ koncepciója eltér a végrehajtási rendeletekétől

A jogszabály szerint ahol az általános tiltások (KRESZ 40-41.§) nem érvényesek és alapból meg lehetne állni – de a körülmények miatt mégsem lenne célravezető – , ott megállni/várakozni tilos táblákat helyez ki a közútkezelő. Az eredeti elképzelés szerint a tábla csak tilalmat jelez és szabálysértési pénzbírságot von maga után. Ezeket a KRESZ 15. §-ában találjuk.

de ott van még a kerékbilincselés és az elszállítás, mint intézkedés

Előbbi természetesen csak akkor, ha a jármű adott helyen rögzítése nem teremt balesetveszélyt és nem akadályozza a forgalmat (pl.: ki-és behajtást a kapubejáróban). Utóbbi pedig akkor, ha a jármű kifejezetten útban van (pl.: villamossínen áll, árupakolást zavar) vagy balesetveszélyt jelent.

A KRESZ ezeket az intézkedéseket azonban nem általános felhatalmazás adásával kezeli. Magyarul nem úgy rendelkezik, hogy ami tilosban áll, azt vagy bilincseljük oda vagy szállítsuk el. Nincs annyi kerékbilincs és lopóautó a világon, ami ehhez elegendő lenne. Éppen ezért a KRESZ szabályozási logikájából az következik, hogy kerékbilincselésre és elszállításra a hatóságnak csak akkor van lehetősége, ha a megállni/várakozni tilos tábla alatt elhelyezett kis kiegészítő tábla erre felhatalmazást ad.

FELHATALMAZÁS hiányában csak a klasszikus intézkedés jöhet szóba: járművezető távollétében kiszabott helyszíni bírság

Érthető ez, hiszen nemcsak eszköz nincs elegendő, de rendőr/közteres sem. Ha minden tilosban álló jármű esetén intézkedni kellene (bilincs, lopóautó), nem győzné a rendszer a munkát. Így marad a logikus alternatíva, a bírságolás. Ami hatékony lehet közigazgatási bírságolás esetén, de ebben a témában 2012-óta újra szabálysértési az eljárás, aminek a hatékonysága enyhébb fokú.

Ezt a felállást kavarja meg a közterület-felügyeletről szóló törvény és az azt végrehajtó 55/2009. (X.16.) IRM rendelet, amik a közteresek általi kerékbilincselés és elszállítás szabályairól szólnak. Ezek általános felhatalmazást adnak a köztereseknek, hogy szabad belátásuk szerint bírságolják/bilincseljék a tilosban álló autót. Ráadásul annak eldöntését, hogy melyik intézkedés lesz az általánosan alkalmazott, az illetékes önkormányzat hatásköre eldönteni. Így jöhet létre az az abszurd helyzet, hogy egyes nagyvárosokban alapesetben a csekkek repkednek,

máshol viszont a kerékbilincs is lehet az induló szett.

Így van ez Budapest egyes kerületeiben 2020, vagy Szentendrén 2021 óta.

Nekik nem volt jó napjuk
Nekik nem volt jó napjuk

Koncepcionális a jogszabályok szembenállása. Az alacsonyabb szintű jogszabály (rendelet) elvileg nem lehet ellentétes a magasabb szintűvel (törvény). A részletszabályok meghatározása viszont az alacsonyabb szintű rendelet hatásköre és speciális szabályok megalkotásakor eltérhet az általános törvényi rendelkezésektől. A probléma az, hogy a KRESZ általános szabály alóli kivételként engedélyezi a bilincselést/elszállítást, a IRM rendelet pedig általános szabályként. De miként fér ez össze a jogbiztonság elvével?

Honnan kellene tudnia az egyszeri autósnak, hogy melyik területen miként szankcionálnak?

Erre azért nem lesz elegendő az a magyarázat, hogy a jog nem tudása senkit sem mentesít. A tilalmak egységes szabályozása mellé jó lenne a szankciókat is egységesíteni országos szinten.

A helyzetet még tovább differenciálja a parkolótársaságok / önkormányzatok sajátos jogértelmezése a tilosban álló járművek pótdíjazása tekintetében. Nem ritka ugyanis, hogy szabad (kijelölt!) parkolóhely hiányában az autósok jobb híján tilosban (járdán, útpadkán, tiltó tábla tövében, kapubejáróhoz vezető kanyarulatban, kereszteződés 5 méteres vonalán belül, stb.) támasztják le a vasat. Természetesen parkolójegy nélkül. Hiszen ahol eleve tilos megállni, ott legálisan (parkolójeggyel) sem lehet parkolni, nemde?

A parkolóőr Néha tévedésből is büntet

A parkolóőr gyakran mégis más állásponton van, szerinte a parkolási zónán belül minden hely fizetős, még az is, ami nincs ebből a célból külön kijelölve. Ez a jogértelmezés azonban erősen véleményes.

Mikuláscsomag Forrás: MTI
Mikuláscsomag Forrás: MTI

Hatásköri probléma ez. A parkolóőrök hatásköre csak a legálisan igénybe vehető parkolóhelyekre terjed ki, mivel a felek között csak ott jöhet létre érvényes polgári jogi jogviszony. A megállás/várakozás szempontjából tiltott (értelemszerűen parkolásra nem kijelölt) helyeken történő szabálytalankodás a rendőrség/közterület-felügyelet hatáskörébe tartozik. Amennyiben a parkolóőr a tilosban álló járművet pótdíjazza, úgy olyan ügyben jár el, amiben nincs hatásköre, vagyis a pótdíjkiszabás jogsértő lehet.

A tilosban álló jármű elvileg hatósági jogkörbe tartozik és NEM BÜNTETHETne MEG ÉRTE A PARKOLÓŐR

És lehet ezt még fokozni. A zöldterületen történő megállás/várakozás a legdurvább vadhajtás a történetben. Ez ugyanis önkormányzati hatáskörbe tartozó kérdés és közigazgatási bírsággal sújtott. Vagyis önkormányzata válogatja, hogy mit tekint zöldterületnek, és bírság esetén nincs kibúvó, fizetni fogunk.

Zöldterületen parkolni? Ellenjavallt.
Zöldterületen parkolni? Ellenjavallt.

Teljesen abszurd helyzeteket szül ez a szabályozási káosz. A nagyvárosokban – ha nincs kiegészítő tábla a tiltótábla alatt, vagy ha tiltótábla sincs, de a KRESZ 40-41.§ szerint tilos a megállás – azt sem tudhatjuk pontosan, hogy mire számíthatunk, amikor visszatérünk a tilosban hagyott autónkhoz.

Lehet, hogy csak egy helyszíni bírságos szabálysértési csekk vár minket. De várhat ránk egy kerékbilincs vagy akár az autónk hűlt helye is.

És az sem mindegy, hogy a rideg aszfalton, vagy a kerekek által szétcsapott dagonyán áll az autónk. Előbbi a szabálysértés területére navigál minket, utóbbi a közigazgatási szabályszegésekére. A parkolóőr közben meg serényen osztogatja a pótdíjakat, miközben nem is azon a rendezvényen vagyunk.

De kinél reklamálhatunk ilyen esetben?

Első körben a pótdíjat kiszabó parkolótársaságnál/önkormányzatnál. Viszont ha ott nem járunk sikerrel - mert ragaszkodnak a saját jogértelmezésükhöz és végrehajtást kezdeményeznek a pótdíj összegére -, akkor könnyen bíróságig fajulhat a helyzet.

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.