Sok európai gyártó titkolózik, baj lehet belőle
Nincsenek könnyű helyzetben azok a tőzsdei befektetők, akiknek el kell dönteniük, vásároljanak-e az európai autógyártók részvényeiből vagy felejtsék el az öreg kontinens autóiparát.
Az európai autóipar jövője bizonytalan. Ez a tanulság vonható le a nemzetközi bankok értékeléséből, amelyeket a Forbes idézett.
Mit mondanak a pesszimisták?
Az UBS szakértői szkeptikusak. Úgy vélik az autóárak csökkenni fognak, mert a kínálat – a koronavírus-járvány okozta felfordulás lecsengését követően – meghaladja a keresletet. Ez 40 százalékkal mérsékelheti a cégek profitját 2023-ban.
A Tesla az év elején árháborút indított az elektromos autók piacán, amit megfejelt a kínai villanyautó-gyártók előretörése. Mindez nyomást gyakorol a hagyományos autók árára is, és késlelteti azt az időszakot, amikor az elektromos és hagyományos autók gyártásán egyforma nyereségrátát érhetnek el az autógyártók.
Az UBS szakértői úgy látják, hogy 2023-ból csak a gazdasági ciklusokra rezisztens luxusautó-gyártók (Mercedes, BMW, Ferrari) és a Tesla jöhet ki jól, amely élen jár a villanyautó-technológiában. A Morgan Stanley azt ajánlja befektetőinek, hogy súlyozzák alul portfóliójukban az európai autógyártók részvényeit. A jó számokat hozó, 2023 első negyedéves gyorsjelentések nem véletlenül hallgattak arról, mit tartogatnak a következő negyedévek. A HSBC óriásbank szakértői pedig azt vették észre, hogy hiába sikerült jól az első negyedév, sok cég nem növelte az éves profitvárakozásaikat.
Steve Young, a brit ICDP autóipari tanácsadó cég igazgatója attól tart, hogy az európai autógyártóknak megtetszik az úgynevezett ügynökségi értékesítési modell. Ez az autókereskedők leépítésével járna az online értékesítés javára. A szakértő szerint ez a váltás nem csökkentené, hanem növelné az autóértékesítés költségeit, ami nyomot hagyna az autógyártók profitján. Ha figyelembe vesszük az összes körülményt, ami az európai autógyártókat sújtja, akkor elképzelhető, hogy nagyon súlyos helyzetbe kerül az európai autógyártás.
Nagy-nagy nyitott kérdések
Az LMC Automotive tanácsadó cég ugyanakkor megemelte 2023-as értékesítési előrejelzését. Korábban 8 százalékos növekedést várt a nyugat-európai piacon, míg most már 8,6 százalékost. E szerint idén11,02 millió autót adhatnak el Európa fejlettebb felében. Ez még mindig messze lesz a járvány előtti, azaz a 2019-es 14,29 milliós értékesítéstől.
A Tesla árcsökkentése és a kínai elektromosautó-gyártók előretörése sok befektetőben felveti a kérdést: haszontalan kiadás volt-e, amit az európai autógyártók a villanyautók fejlesztésére költöttek – írta elemzésében a Bernstein Reseach. A kutatóintézet szerint 2024-2025-ig kell várni arra, hogy megjelenjenek a kifejezetten elektromos autókhoz kifejlesztett platformokra épített európai villanyautók. Ezek mutathatják meg, hogy jól költötték-e el a fejlesztési forrásokat a cégek vagy sem.
A Bernstein sem lát gondot a BMW-vel vagy a Mercedesszel, de a Volkswagen elvesztheti az elektromos autózás terén szerzett korábbi előnyét. A Stellantis és a Renault az elektromos meghajtás viszonylagos drágaságával küszködik. Jó hír azonban az európai gyártóknak, hogy várhatóan sikerül elérniük az Euro 7 károsanyag-kibocsátási norma bevezetésének elhalasztását 2025-ről 2027-re. Főleg az olaszok lobbiznak az új norma ellen, ami az autógyártók szerint sokba kerülhet nekik, miközben alig hoz valamit a szén-dioxid-kibocsátás csökkentésében.
Emellett megoldódhat a brit autógyártás maradékát fenyegető veszély, ami a brexitből fakad. E szerint 2024-től megdrágulna azoknak az autóknak az európai exportja, amelyek túl nagy részben tartalmaznak az Egyesült Királyságon kívülről származó alkatrészeket. A Stellantis gyárbezárással fenyegetett erre az esetre. A London és Brüsszel tárgyal a brit-EU kereskedelmi módosításáról, amivel kivédenék ezt a veszélyt.