Dübörög a lítiumbiznisz, de a villanyautók még mindig drágák

2023.06.20. 16:52

A lítium bányászatának és feldolgozásának piacán óriási a verseny, ám az elektromos autózás jövője nem csupán azon múlik, lesz-e elég akkumulátor elfogadható áron.

A jelenleg tömeges használatban lévő legjobb akkumulátorok alapvető nyersanyaga a lítium. Várakozások szerint az elektromos autók lítium-ion akkumulátoraiban is használt fém iránti kereslet a 2021-es félmillió tonnáról kevesebb mint egy évtized alatt három-négy millió tonnára ugrik McKinsey tanácsadó cég becslése szerint. A szakértők ezt a növekedést. a mobiltelefonok gyors elterjedését hozzák fel példaként, amelyek szintén óriási keresletet teremtettek a lítium-ion akkumulátorok iránt.

Óriási NŐTTEK A BEVÉTELEK

A lítiumbányászat és -finomítás üzletágának legnagyobb vállalata az egyesült államokbeli Albemarle. A nagyvállalat árbevétele egy év alatt, 2021 és 2022 között 120 százalékkal, 3,3 milliárd dollárról 7,3 milliárd dollárra ugrott. Ennek 68 százalékát a lítiumüzletág hozta.  

A cégnek vannak bányái Ausztráliában, Chilében és az Egyesült Államokban is. Ez a sok lábon állás önmagában előny, mert nincs kiszolgáltatva egyik vagy másik ország bányászati szabályozásának. Nagy különbség az az ausztrál és a chilei, illetve az észak-amerikai bányászat között, hogy a lítium piaca itt helyben van.

GettyImages-1418006701

A finomított lítium vásárlói az amerikai autógyártók mellett a feltörekvő akkumulátorgyártók. Az Albemarle ezeket az üzemeket szolgálja ki függetlenül attól, hogy egy autógyártóhoz tartoznak-e vagy önállóak. Több mint egy tucat lítiumfeldolgozó gyárat működtet.

A jövő is biztosnak látszik az említett lítiumkeresletre vonatkozó becslés mellett. A CNBC amerikai gazdasági portál által idézett előrejelzések ugyanis a lítiumpiac értéke a bányászattól a fogyasztóig 2030-ra 30 százalékkal bővül 2022-hözképest. Akkori értéke 400 milliárd dollár lehet.

Nyaktörő tempóT DIKTÁLNAK A KÍNAi VERSENYTÁRSAK

Az amerikai nagyvállalat piacvezető ugyan ebben az üzletben, de ez nem jelenti azt, hogy domináns szereplő lenne. Jelentős kínai versenytársai vannak és számos feltörekvő cég is akarja kihasítani a maga szeletét az említett nagy piacból. Olyanok is vannak ezek között, amelyek öt éve még a térképen sem voltak.

Az Albemarle 2016 óta üzemeltet egy bányát az Egyesült Államok Nevada államában és 2027-ben akar nyitni egy másikat Észak-Karolinában. Miután a nyersanyag feldolgozása nagyon vízigényes, nagy viták előzik meg, hol legyen az üzem. Hasonló okokból voltak tiltakozások Magyarországon is a kínai CATL debreceni gyára miatt. 

bte

Az Albemarle helyi képviselője azt mondja, hogy ott fognak építeni, ahova az érintett önkormányzat mutat. Hasonló gesztusokat Chilében is tesznek. Az ottani árbevétel 3,5 százalékát a bennszülött kultúra támogatására fordítják.

Ezzel próbálják kivédeni azt az érvet, miszerint a természeti környezetet megbolygató bányászkodás elveszi az ott élők életének természetese környezetét. Emellett nyitottak az együttműködésre a kormánnyal, amely növelni akarja a chilei részvételt a lítiumbányászatban.

VANNAK AZONBAN Bizonytalansági tényezők

A vállalat Dél-Karolina államban lévő feldolgozóüzeme, amely 1, 3 milliárd dollárból épült (447 milliárd forint) képes annyi nyersanyagot előállítani, amennyi évente 2,4 millió elektromos autó akkumulátorához elég.

A dolog azonban nem ennyire kerek

Szűkíthetik a piacot, hogy megjelentek a lítium alapútól eltérő akkumulátorok. Másrészt az elektromos autók magas ára egyelőre fékezheti a keresletüket, akárcsak a használt akkumulátorok újrahasznosítása.

Emellett nem mindenki gondolja úgy, hogy a jövőben ugyanúgy fognak autózni az emberek, mint eddig.

A villanyautók magasabb költségét például azzal mérsékelhetik az emberek, ha nem törekszenek arra, hogy mindegyiküknek saját autója legyen. Ehelyett áttérhetnek az autómegosztás különböző formáira.