Dübörög a lítiumbiznisz, de a villanyautók még mindig drágák
A lítium bányászatának és feldolgozásának piacán óriási a verseny, ám az elektromos autózás jövője nem csupán azon múlik, lesz-e elég akkumulátor elfogadható áron.
A jelenleg tömeges használatban lévő legjobb akkumulátorok alapvető nyersanyaga a lítium. Várakozások szerint az elektromos autók lítium-ion akkumulátoraiban is használt fém iránti kereslet a 2021-es félmillió tonnáról kevesebb mint egy évtized alatt három-négy millió tonnára ugrik McKinsey tanácsadó cég becslése szerint. A szakértők ezt a növekedést. a mobiltelefonok gyors elterjedését hozzák fel példaként, amelyek szintén óriási keresletet teremtettek a lítium-ion akkumulátorok iránt.
Óriási NŐTTEK A BEVÉTELEK
A lítiumbányászat és -finomítás üzletágának legnagyobb vállalata az egyesült államokbeli Albemarle. A nagyvállalat árbevétele egy év alatt, 2021 és 2022 között 120 százalékkal, 3,3 milliárd dollárról 7,3 milliárd dollárra ugrott. Ennek 68 százalékát a lítiumüzletág hozta.
A cégnek vannak bányái Ausztráliában, Chilében és az Egyesült Államokban is. Ez a sok lábon állás önmagában előny, mert nincs kiszolgáltatva egyik vagy másik ország bányászati szabályozásának. Nagy különbség az az ausztrál és a chilei, illetve az észak-amerikai bányászat között, hogy a lítium piaca itt helyben van.
A finomított lítium vásárlói az amerikai autógyártók mellett a feltörekvő akkumulátorgyártók. Az Albemarle ezeket az üzemeket szolgálja ki függetlenül attól, hogy egy autógyártóhoz tartoznak-e vagy önállóak. Több mint egy tucat lítiumfeldolgozó gyárat működtet.
A jövő is biztosnak látszik az említett lítiumkeresletre vonatkozó becslés mellett. A CNBC amerikai gazdasági portál által idézett előrejelzések ugyanis a lítiumpiac értéke a bányászattól a fogyasztóig 2030-ra 30 százalékkal bővül 2022-hözképest. Akkori értéke 400 milliárd dollár lehet.
Nyaktörő tempóT DIKTÁLNAK A KÍNAi VERSENYTÁRSAK
Az amerikai nagyvállalat piacvezető ugyan ebben az üzletben, de ez nem jelenti azt, hogy domináns szereplő lenne. Jelentős kínai versenytársai vannak és számos feltörekvő cég is akarja kihasítani a maga szeletét az említett nagy piacból. Olyanok is vannak ezek között, amelyek öt éve még a térképen sem voltak.
Az Albemarle 2016 óta üzemeltet egy bányát az Egyesült Államok Nevada államában és 2027-ben akar nyitni egy másikat Észak-Karolinában. Miután a nyersanyag feldolgozása nagyon vízigényes, nagy viták előzik meg, hol legyen az üzem. Hasonló okokból voltak tiltakozások Magyarországon is a kínai CATL debreceni gyára miatt.
Az Albemarle helyi képviselője azt mondja, hogy ott fognak építeni, ahova az érintett önkormányzat mutat. Hasonló gesztusokat Chilében is tesznek. Az ottani árbevétel 3,5 százalékát a bennszülött kultúra támogatására fordítják.
Ezzel próbálják kivédeni azt az érvet, miszerint a természeti környezetet megbolygató bányászkodás elveszi az ott élők életének természetese környezetét. Emellett nyitottak az együttműködésre a kormánnyal, amely növelni akarja a chilei részvételt a lítiumbányászatban.
VANNAK AZONBAN Bizonytalansági tényezők
A vállalat Dél-Karolina államban lévő feldolgozóüzeme, amely 1, 3 milliárd dollárból épült (447 milliárd forint) képes annyi nyersanyagot előállítani, amennyi évente 2,4 millió elektromos autó akkumulátorához elég.
A dolog azonban nem ennyire kerek
Szűkíthetik a piacot, hogy megjelentek a lítium alapútól eltérő akkumulátorok. Másrészt az elektromos autók magas ára egyelőre fékezheti a keresletüket, akárcsak a használt akkumulátorok újrahasznosítása.
Emellett nem mindenki gondolja úgy, hogy a jövőben ugyanúgy fognak autózni az emberek, mint eddig.
A villanyautók magasabb költségét például azzal mérsékelhetik az emberek, ha nem törekszenek arra, hogy mindegyiküknek saját autója legyen. Ehelyett áttérhetnek az autómegosztás különböző formáira.