Milyen messziről „lőnek” a különböző traffipaxok?
A fix kamerák az alattuk elhaladókat mérik, így elég nekik a 11-18 méteres „látótávolság”, de vannak ennél sokkal távolabbra, majdnem két kilométerre látó eszközök is.
Májustól a rendőrség lényegében eltörölte a traffipaxok hibahatárát, mondván, hogy azok pontosan mérnek. Emiatt akár az 1 km/órás sebességtúllépést is szankcionálhatják, de a rendőrség közölte, nem erre megy ki a játék, a jelentősebb gyorshajtásokat szeretnék visszaszorítani.
A döntés apropóján megkérdeztük a rendőrséget, hogy a jelenleg használt traffipaxok milyen távolságból mérik az autósokat. A rövid válasz, hogy van ilyen is, meg olyan is.
Az úgynevezett VÉDA hálózatban például a Griff 1V típusú "RADAR"-os technológiát alkalmazó sebességmérő modulok vannak, amelyek 11-18 méter távolságból mérik az alattuk elhaladó autók sebességét. Ezek lényegében az úgynevezett fix traffipaxok.
A VÉDÁ-hoz tartoznak azonban mozgatható (mobil) eszközök is. ARH CAM S1 típusú lézeres kamerákat az amerikai Laser Technology Inc. gyártotta. Ezekről a rendőrség azt írta:
Jó tükröző felület esetében mintegy 1700 méter távolságból is képes megmérni a megcélzott felület távolságát és annak időbeli változását, vagyis a sebességet.
Más eszközöket állított munkába a Fővárosi Önkormányzat a XIII. kerületi Váci úton: ezek a Siemens Lynx ERS400 típusú berendezések. Ezekkel legfeljebb négy sávot lehet ellenőrizni, legfeljebb 120-150 méter távolságból.
A kizárólag megállításos, azaz helyszíni ellenőrzésre használt, hazai fejlesztésű FámaLézer III. VHT-507/DVRM-G típusú sebességmérőkben amerikai gyártmányú, lézeres mérési elvű ProLaser III. modulját építették be, amelyekkel 1800 méter távolságból meg lehet mérni egy autó sebességét. Ugyancsak helyszíni ellenőrzéseknél használják a TraffiCapture-108 típusú sebességmérőt, amiből 40 darabjuk van. Ezek a már említett Laser Technology 1700 méterre „ellátó” technológiáját alkalmazzák.