Meghalni egy sajtburger miatt? Ebben a forróságban az ételmérgezés sem kizárt, de velem valami egészen más történt Pécsett, a körforgalomban. Szerencse, hogy mindent rögzített a kamera, de vajon hány balesetet kockáztatnak a futárok és az őket presszionáló applikációk naponta?
Córesz van. Épp ezért sokan felmondtak rosszul fizető munkahelyükön, vagy a leépítések során kirúgták őket és bevétel nélkül maradtak a legnagyobb infláció közepette. Nem volt mit tenni, ételfutárnak álltak a szabad időbeosztás és a tűrhetően fizető meló reményében. A manapság divatos futárcégek szinte bárkinek elfogadható bevételt kínálnak a rövid felvételi folyamatot követően, ezért sokan választják ezt a megélhetési formát.
A rendelések szinte kivétel nélkül az adott cégek applikációin keresztül zajlanak. Felugrik egy megrendelés - a futár pedig rányom, hogy elvállalja, majd indul is a hajsza az összekészített ételcsomagok átvételéért, aztán folytatódik a forgalomban. A nap végén leginkább az számít, hogy hány befejezett szállítást sikerült teljesíteni, tehát
minél nagyobb a tempó, annál több a pénz
És ezt a futárok is tudják.
Nullás beülővel a gyalogos futárkodás jelenti a kezdő szettet. A belváros forgalmasabb terein sokan szó szerint futva, de legalábbis gyalogolva viszik ki az irodaházakban dolgozók megrendeléseit. A következő szintet már a bicikli jelenti, vagy a manapság divatos roller, de a komolyabbak már robogóval robbannak a nagyvárosi forgalom dzsungelébe. És persze akadnak autósok is, van aki a korábbi életéből örökölt, taxiból átvedlett járgánnyal repíti a Gordon'-t és van, aki utolsó filléreiből összedobott, néhány százezer forintos Suzukival, B-Corsaval, vagy Daewoo Tico-val száguld a stopper ellen.
Ők a legveszélyesebbek, mert nincs mit veszíteniük.
A helyzet persze korántsem olyan Pécsett - ahol lakom -, mint egy valódi metropoliszban. Talán valamivel még szerényebb a futárok autóparkja, és még feltűnő matricázás sem nagyon került a járgányokra. A tempó viszont sokszor legalább olyan veszélyes és halálos, hiszen a gyérebb forgalomban a gázt is könnyebben nyomják a sofőrök.
A minap pont egy ilyennel sikerült összefutnom a Megyeri úti körfogalomban, amikor kis híján telibe vert egy Suzukis ételszállító.
A srác láthatóan nem sokat teketóriázott, és bár a felvétel nem adja vissza a sebességet, ő nyél gázon, balra tekintés nélkül érkezett a körforgalomhoz. A balesetet csak úgy tudtuk elkerülni, hogy dudáltam és a fékbe tapostam, majd az utolsó másodpercben ő is vészfékezett.
A videón az időbélyegző téli időszámításon van, adjatok hozzá +1 órát. A felvételen csak nehezen kivehető a hátsó ülésen utazó, jól felismerhető, magenta színű doboz, akárcsak a srác pólóján látható közismert cégér.
De mi van, ha nem sikerül elkerülni az ütközést? Rendőrt hívjunk vagy az ételfutár céget zaklassuk a kártérítési igényünkkel?
Minden személyi sérüléssel járó közlekedési baleset esetén azonnal kérjünk rendőri intézkedést és mentőszolgálatos esetkocsit is. Személyi sérüléssel járó közlekedési baleset esetén kötelező a rendőrséget értesíteni és a helyszínen megvárni.
SZEMÉLYI SÉRÜLÉS ESETÉN Akkor is hívjunk rendőrt, ha a másik fél nem akarja, mert ha később rosszul lesz és meghal egy belső sérülés miatt, azért ugyanúgy mi leszünk felelősségre vonva!
Kisebb, személyi sérüléssel nem járó baleset esetén pedig akkor kérjünk rendőri intézkedést, ha a balesetben érintett felek közül senki sem vállalja a helyszínen a felelősséget.
Az eljárás későbbi szakaszaiban nélkülözhetetlen segítség lesz számunkra a helyszínelés során készült jegyzőkönyv és a kórházi/orvosi zárójelentés. Az esetleges sérelemdíj érvényesítését is nagyban elősegíti majd.
A kgfb. jogszabálynak köszönhetően a közúti forgalomban résztvevő valamennyi járműnek rendelkeznie kell érvényes biztosítással. Ennek hiányában a MABISZ (Magyar Biztosítók Szövetsége) áll helyt az okozott károkért és ún. regressz igény (visszakövetelés) formájában vasalja majd be a károkozón az összeget.
Regressz igény: Ez a jogi fogalom visszakövetelési jogot jelent. Visszakövetelési joggal élhet a MABISZ a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás hiányának esetén is, amennyiben a károkozó által okozott kárt saját költségvetéséből térítette meg a károsultnak. Ez a visszakövetelés a vétlen károsultnak kifizetett összegeket nem érinti.
Éppen emiatt nincs hozzáadott értéke az ételfutár munkaadójánál házalnunk a kártérítési igényünkkel
Gyakran pedig nem is a futárok lassúak, vagy a városi forgalom a túl sűrű, hanem az éttermek csúsznak el a megrendelésekkel, ezzel életveszélyes sebességre hajszolva a meggazdagodás és szabad élet reményében vállalkozó sofőröket.