Hibrid? Villany? Dízel vagy benzin? Itt a friss válasz
Továbbra is felemás képet mutat az európai autópiac. A VW-csoport mellett örülhet Renault és a Tesla, de a Stellantis mellett mínuszban van a Toyota, a Mercedes és a BMW is.
Több mint 4,4 millió új autót helyzetek forgalomba az uniós országokban az év első öt hónapjában. Ez 18 százalékkal több az egy évvel korábbinál, amikor problémás volt az alkatrész-ellátás és a háború okozta bizonytalanság is visszafogta a piacot. A járvány előtti szinttől azonban még így is messze van a piac, 2019 januárjától május végéig 23 százalékkal több autó került az uniós utakra - derül ki az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) legújabb adataiból.
A mostani trendeknek megfelelő képet fest a meghajtás szerinti statisztika. A villanyautók adták a forgalomba helyezések 12,7 százalékát, szemben az egy évvel korábbi 10 százalék alatti (9,7 százalék) részesedéssel. A hibridek aránya 23,3 százalékról 25 százalék fölé került. A benzineseké lényegében stagnált, egész pontosan 37,7 százalékról 37,3 százalékra csökkent. A dízelmotoros autók aránya viszont 17,5 százalékról 15 százalék alá süllyedt. Hozzátartozik a statisztikához, hogy az ACEA a hibrideket egy kalap alá veszi, azaz a full és mild hibrideket, arról nem beszélve, hogy ezek lehetnének például benzinesek is. (A hibridek közötti különbségről ebben a cikkünkben olvashat részletesen.) A konnektorról tölthető plug in hibridek részaránya egy év alatt 8,8 százalékról 7,2 százalékra csökken. Feltehetően ebben szerepet játszik, hogy sokan már inkább elektromos autót választottak ezek helyett.
A részletes adatokból kiderül a gyártók rangsora. Volkswagen-csoporté legnagyobb szelet az uniós autótortából, a gyártó márkái (egyebek mellett a VW, az Audi, a Skoda, a Seat, a Cupra, a Porsche) az év első öt hónapjában összességében 26,1 százalékos részesedéssel rendelkeztek, szemben az előző év azonos időszakára jellemző 24,9 százalékkal.
Második helyen áll az Opelről, Peugeot-ról, Citroenről, Fiatról is ismert Stellantis 18,9 százalékos piaci résszel, ami elmarad az egy évvel korábbi 20,6 százaléktól. A harmadik a Renault-csoport (a névadó márka mellett övé a Dacia és az Alpine), az eladások 11 százalékát mondhatta magáénak az idén, míg tavaly még 9,8 százaléknál tartott.
A Hyundai-csoport és a Toyota piaci aránya 9,7 százalékról 8,4 százalékra, illetve 7,3 százalékról 6,9 százalékra csökkent. A vesztesek között van még a BMW-csoport mellett a Mercedes is, továbbá a Ford, sorrendben 6,6, 5,6 és 3,7 százalékos részesedéssel zárták az idei év első öt hónapját, míg egy évvel korábban 6,9, 5,9 és 4,4 százaléknál jártak.
A nyertesek közé tartozik még a Tesla, az amerikai villanyautó-gyártó, a tavaly 1 százalék után az idén már az övé az uniós piac 2,3 százaléka.