Beszélnünk kell a rendszám nélkül autózókról
Az autók kötelező tartozéka a rendszámtábla, a KRESZ pedig előírja a rendszámtábla meglétének ellenőrzését minden indulás előtt. Ez a szabályozás azonban garázsmesteri felkészültséget és rutint feltételez a vezetők részéről, ami a rohanó hétköznapokban nem életszerű elvárás.
Gyakorlatilag senki sem ellenőrzi megállás-elindulás alkalmával külön a rendszámtáblák meglétét vagy sértetlenségét, pedig a KRESZ szerint ez kötelező lenne. Kicsit sem az elindulási rutin része a jármű körbejárása és alapos szemrevételezése a napi kommutálás közben. Jobb esetben legalább egy oldalról látják a sofőrök autóikat a beszállás során, de aztán indulnak is a dolgukra, hiszen egyre nagyobb a pörgés, meg kell felelni az elvárásoknak.
A – sokszor keretben elhelyezett – rendszámtáblák azonban a városi dzsungelharcok során változatos erőhatásoknak vannak kitéve, kiváltképpen a parkolások során. Elég egy kisebb koccanás, egy magasabb szegélykő vagy éppen a rendszámkeret anyagfáradása, és a táblák önálló életre kelnek. Gondoljunk csak az előttünk parkoló vonóhorgára, amikor belénk tolat és leszakítja a rendszámot. Észrevesszük? Persze, csak az a kérdés, hogy mikor.
Nem ritka tehát, hogy egy-egy közlekedő járműről hiányzik valamelyik (általában az első) rendszám. Napi szinten találkozhat ezzel mindenki, rosszhiszemű manipuláció pedig nem feltételezhető minden sofőrről.
De mi tévők legyünk, ha velünk esik meg a baj és közlekedés közben odalesz az egyik rendszámtáblánk? A KRESZ nem hagy kibúvót, a rendelkezési értelmében
CSAK AKKOR VEHET RÉSZT A JÁRMŰ A FORGALOMBAN, HA MINDKÉT RENDSZÁMTÁBLA ÉPEN A HELYÉN VAN
A járművek közlekedésben való részvételének a feltételei
5. § (1) A közlekedésben olyan járművel szabad részt venni,
b) amelyre külön jogszabályban meghatározott számú, típusú és elhelyezésű hatósági jelzés(ek) [rendszámtábla(ák)] van(nak) felszerelve;
(2) A jármű vezetője, mielőtt a járművel a telephelyről (így különösen a garázsból) elindul, köteles a kormányberendezés, a fékberendezés, a gumiabroncsok, valamint a kötelezően előírt világító- és fényjelző berendezések állapotát (működését), továbbá a hatósági jelzés(ek) [rendszámtábla(ák)] meglétét, állapotát - az adott körülmények között indokolt módon - ellenőrizni.
(3) Ha a jármű az (1) bekezdésben foglalt rendelkezéseknek nem felel meg;
a) az üzemben tartó nem engedheti meg, hogy a vezető a járművel elinduljon és az elindulást köteles megakadályozni;
b) a vezető a járművel nem indulhat el és az elindulásra vonatkozó utasítás végrehajtását köteles megtagadni.
(5) A hatósági jelzés(eke)t [rendszámtábla(áka)t] a járművön a felszerelésére kijelölt helyen, jól olvasható állapotban kell tartani, azt megváltoztatni, letakarni vagy jogosulatlanul eltávolítani tilos.
Viszont a valóságban megesik, hogy menet közben hagyjuk el az egyedi számsort, vagy nem vesszük észre annak hiányát induláskor. Mit csinálhatunk ilyen esetben? Hagyjuk ott a járművet az út szélén és sétáljunk haza? A KRESZ előírásai szerint ezt kellene tennünk, de ez nem túl életszerű.
Először azt kell tisztázni, hogy mit ne csináljon a pórul járt autós
Semmi esetre sem javasolt a rendszám karaktereinek barkács módszerekkel (kartonlap, filctoll, ragasztószalag, festék, stb.) való pótlása. A rendszám nélküli közlekedés (akár elhagyta az autós, akár lelopta róla valaki) ugyanis „csak” szabálysértés, ellenben
AZ EGYEDI AZONOSÍTÓ JEL (RENDSZÁM) MANIPULÁLÁSA MÁR KŐKEMÉNY BŰNCSELEKMÉNY
Egyedi azonosító jellel visszaélés
347. § (1) Aki a) egyedi azonosító jelet eltávolít vagy meghamisít, három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.
Tehát nem jó ötlet a rendszám házi barkács módszerekkel való pótlása és a keretben vagy a szélvédő mögötti utólagos elhelyezése. Sőt, még akkor sem, ha a szándék a jogkövetés helyreállítására irányult!
Azt is érdemes szem előtt tartani, hogy az anyag nem vész el, csak tartózkodási helyet vált. Ha van sejtés arról, hogy merre kóborolhat a renitens rendszám, érdemes felkeresni a környéket és annak rendőrségét. Gyakran előfordul, hogy az elhagyott rendszámok az út széli fákon-kerítéseken, vagy a területileg illetékes rendőrségen várják tulajdonosaikat.
Amennyiben ez nem vezetett eredményre,
indulhat a hivatalos pótlási mizéria
A hiányzó rendszámtábla esetén követendő eljárás kettéválik attól függően, hogy mit gyanítunk a háttérben.
Ha este, leparkoláskor még megvolt és reggelre hűlt helye, akkor valószínű, hogy ellopták. Ilyen esetben irány a legközelebbi rendőrség és feljelentést kell tenni az ügyben. A hatóság ellátja az autóst a szükséges igazolásokkal és iránymutatásokkal a pótlást elősegítendő.
Ha az a gyanú, hogy csak leesett az a fránya számsor, akkor a kormányablakot kell megcélozni. A rendszámok ára pedig manapság így alakul:
- egy rendszám pótlása 12.300 Ft (gyártás idejére 30 napos igazolást kapunk)
- új rendszámpár 8500 + 6000 Ft (utóbbi az új forgalmit fedezi)
2022. július 1-je óta a régi formátumú (trikolóros) rendszámtáblák pótlása és cseréje csak új formátummal lehetséges
Vagyis ha csak az első tábla esett le már nem kérhetünk helyette másikat, hanem a mindkét rendszámot le kell cserélnünk új formátumúra a hozzá járó regisztrációs matrica kíséretében. Így a trikolór ugyan nem, de a régi betű-szám kombináció, valamint a forgalmi engedély megmaradhat.
Fontos szabály, hogy a hiányzó rendszámtábla csak egy alkalommal pótolható és csak egy darab adható ki a már korábban kiadott karakter- és számsorral. Vagyis, ha mindkét rendszámtábla hiányzik, vagy másodszorra tűnik el ugyanannak a rendszámpárnak az egyik darabja, akkor azt bevonja a hatóság és teljesen új rendszámot kell igényelni a hozzá tartozó regisztrációs matricával egyetemben. Ilyenkor új forgalmit is ki kell váltani.
Ennek oka, hogy
ugyanazokkal a karakterekkel és számokkal 2 pár rendszám nem lehet egyszerre „forgalomban” az utakon,
mivel az komolyabb visszaélésekre és problémákra nyithat teret.
Arra érdemes figyelni, hogy melyik okmányirodában történik meg a bejelentés és a pótlási eljárás, mert az új rendszám(ok) is csak ott vehető(ek) át, ahol a bejelentés történt.
Praktikus tanácsként annyi leszögezhető, hogy ha már mindenképpen hazárdírozni szeretne a sofőr, akkor inkább közlekedjen egy rendszámtáblával a pótlás idejéig. Azzal csak a KRESZ szabályait sérti, bűncselekményt nem követ el. Két hiányzó rendszámtábla esetén már nehezebb lesz kimagyarázni a zsandároknál, hogy nem tűnt fel a hiányuk, de még az is "csak" szabálysértés.
És mi lesz, ha megállít a rendőr egy rendszámtábla mínusszal?
A tapasztalatok azt mutatják, hogy nem sok minden. Azt bizonyítani ugyanis, hogy a rendszámtábla miért nincs a helyén (ellopták vagy leesett) és mióta áll fent ez az állapot, a gyakorlatban lehetetlen. Az autósok ilyenkor – jó és rosszhiszeműen, esete válogatja – rendre arra hivatkoznak, hogy az előbb még megvolt, és fogalmuk sincs hova tűnhetett.
Emiatt a szabálysértést észlelő járőrnek sincs egyszerű dolga a megfelelő szankció kiválasztását illetően. Tipikusan szóbeli figyelmeztetés a dolog kimenetele, néha kisebb szabálysértési bírság is előfordul.
Természetesen arra is külön felhívják a sofőr figyelmét, hogy ez így nem KRESZ-konform és azonnali pótlást igényel
Aki pedig azon gondolkozik, hogy a sebességmérést vagy az autópálya díjat kerülné ki a rendszám levételével, az gondolja újra és ne tegye. Egyrészt bűncselekményt valósítana meg, másrészt a dolog feltűnő, ezért nem jutna messzire a köztéri kamerák forgatagában.