Beszélnünk kell a rendszám nélkül autózókról

2023.06.29. 06:05

Az autók kötelező tartozéka a rendszámtábla, a KRESZ pedig előírja a rendszámtábla meglétének ellenőrzését minden indulás előtt. Ez a szabályozás azonban garázsmesteri felkészültséget és rutint feltételez a vezetők részéről, ami a rohanó hétköznapokban nem életszerű elvárás.

Gyakorlatilag senki sem ellenőrzi megállás-elindulás alkalmával külön a rendszámtáblák meglétét vagy sértetlenségét, pedig a KRESZ szerint ez kötelező lenne. Kicsit sem az elindulási rutin része a jármű körbejárása és alapos szemrevételezése a napi kommutálás közben. Jobb esetben legalább egy oldalról látják a sofőrök autóikat a beszállás során, de aztán indulnak is a dolgukra, hiszen egyre nagyobb a pörgés, meg kell felelni az elvárásoknak. 

A – sokszor keretben elhelyezett – rendszámtáblák azonban a városi dzsungelharcok során változatos erőhatásoknak vannak kitéve, kiváltképpen a parkolások során. Elég egy kisebb koccanás, egy magasabb szegélykő vagy éppen a rendszámkeret anyagfáradása, és a táblák önálló életre kelnek. Gondoljunk csak az előttünk parkoló vonóhorgára, amikor belénk tolat és leszakítja a rendszámot. Észrevesszük? Persze, csak az a kérdés, hogy mikor. 

Itt azért más is hiányzott
Itt azért más is hiányzott

Nem ritka tehát, hogy egy-egy közlekedő járműről hiányzik valamelyik (általában az első) rendszám. Napi szinten találkozhat ezzel mindenki, rosszhiszemű manipuláció pedig nem feltételezhető minden sofőrről.

De mi tévők legyünk, ha velünk esik meg a baj és közlekedés közben odalesz az egyik rendszámtáblánk? A KRESZ nem hagy kibúvót, a rendelkezési értelmében 

CSAK AKKOR VEHET RÉSZT A JÁRMŰ A FORGALOMBAN, HA MINDKÉT RENDSZÁMTÁBLA ÉPEN A HELYÉN VAN

A járművek közlekedésben való részvételének a feltételei

5. § (1) A közlekedésben olyan járművel szabad részt venni,

b) amelyre külön jogszabályban meghatározott számú, típusú és elhelyezésű hatósági jelzés(ek) [rendszámtábla(ák)] van(nak) felszerelve;

(2) A jármű vezetője, mielőtt a járművel a telephelyről (így különösen a garázsból) elindul, köteles a kormányberendezés, a fékberendezés, a gumiabroncsok, valamint a kötelezően előírt világító- és fényjelző berendezések állapotát (működését), továbbá a hatósági jelzés(ek) [rendszámtábla(ák)] meglétét, állapotát - az adott körülmények között indokolt módon - ellenőrizni.

(3) Ha a jármű az (1) bekezdésben foglalt rendelkezéseknek nem felel meg;

a) az üzemben tartó nem engedheti meg, hogy a vezető a járművel elinduljon és az elindulást köteles megakadályozni;

b) a vezető a járművel nem indulhat el és az elindulásra vonatkozó utasítás végrehajtását köteles megtagadni.

(5) A hatósági jelzés(eke)t [rendszámtábla(áka)t] a járművön a felszerelésére kijelölt helyen, jól olvasható állapotban kell tartani, azt megváltoztatni, letakarni vagy jogosulatlanul eltávolítani tilos.

Viszont a valóságban megesik, hogy menet közben hagyjuk el az egyedi számsort, vagy nem vesszük észre annak hiányát induláskor. Mit csinálhatunk ilyen esetben? Hagyjuk ott a járművet az út szélén és sétáljunk haza? A KRESZ előírásai szerint ezt kellene tennünk, de ez nem túl életszerű.

Először azt kell tisztázni, hogy mit ne csináljon a pórul járt autós

Ez a lehető legrosszabb megoldás
Ez a lehető legrosszabb megoldás

Semmi esetre sem javasolt a rendszám karaktereinek barkács módszerekkel (kartonlap, filctoll, ragasztószalag, festék, stb.) való pótlása. A rendszám nélküli közlekedés (akár elhagyta az autós, akár lelopta róla valaki) ugyanis „csak” szabálysértés, ellenben 

AZ EGYEDI AZONOSÍTÓ JEL (RENDSZÁM) MANIPULÁLÁSA MÁR KŐKEMÉNY BŰNCSELEKMÉNY

Egyedi azonosító jellel visszaélés

347. § (1) Aki a) egyedi azonosító jelet eltávolít vagy meghamisít, három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.

Tehát nem jó ötlet a rendszám házi barkács módszerekkel való pótlása és a keretben vagy a szélvédő mögötti utólagos elhelyezése. Sőt, még akkor sem, ha a szándék a jogkövetés helyreállítására irányult!

Ezt azért az elkövető sem gondolhatta komolyan
Ezt azért az elkövető sem gondolhatta komolyan

Azt is érdemes szem előtt tartani, hogy az anyag nem vész el, csak tartózkodási helyet vált. Ha van sejtés arról, hogy merre kóborolhat a renitens rendszám, érdemes felkeresni a környéket és annak rendőrségét. Gyakran előfordul, hogy az elhagyott rendszámok az út széli fákon-kerítéseken, vagy a területileg illetékes rendőrségen várják tulajdonosaikat. 

Amennyiben ez nem vezetett eredményre, 

indulhat a hivatalos pótlási mizéria

A hiányzó rendszámtábla esetén követendő eljárás kettéválik attól függően, hogy mit gyanítunk a háttérben.

Ha este, leparkoláskor még megvolt és reggelre hűlt helye, akkor valószínű, hogy ellopták. Ilyen esetben irány a legközelebbi rendőrség és feljelentést kell tenni az ügyben. A hatóság ellátja az autóst a szükséges igazolásokkal és iránymutatásokkal a pótlást elősegítendő.

Ha az a gyanú, hogy  csak leesett  az a fránya számsor, akkor a kormányablakot kell megcélozni.  A rendszámok ára pedig manapság így alakul:
- egy rendszám pótlása 12.300 Ft (gyártás idejére 30 napos igazolást kapunk)
- új rendszámpár 8500 + 6000 Ft (utóbbi az új forgalmit fedezi)

2022. július 1-je óta a régi formátumú (trikolóros) rendszámtáblák pótlása és cseréje csak új formátummal lehetséges

Vagyis ha csak az első tábla esett le már nem kérhetünk helyette másikat, hanem a mindkét rendszámot le kell cserélnünk új formátumúra a hozzá járó regisztrációs matrica kíséretében. Így a trikolór ugyan nem, de a régi betű-szám kombináció, valamint a forgalmi engedély megmaradhat. 

Ha régi formátumú rendszámot kell pótolni, akkor 2022. július 1-je óta új formátumúra kell váltanunk

Ha régi formátumú rendszámot kell pótolni, akkor 2022. július 1-je óta új formátumúra kell váltani

Fontos szabály, hogy a hiányzó rendszámtábla csak egy alkalommal pótolható és csak egy darab adható ki a már korábban kiadott karakter- és számsorral. Vagyis, ha mindkét rendszámtábla hiányzik, vagy másodszorra tűnik el ugyanannak a rendszámpárnak az egyik darabja, akkor azt bevonja a hatóság és teljesen új rendszámot kell igényelni a hozzá tartozó regisztrációs matricával egyetemben. Ilyenkor új forgalmit is ki kell váltani. 

Ennek oka, hogy

ugyanazokkal a karakterekkel és számokkal 2 pár rendszám nem lehet egyszerre „forgalomban” az utakon,

mivel az komolyabb visszaélésekre és problémákra nyithat teret.

Arra érdemes figyelni, hogy melyik okmányirodában történik meg a bejelentés és a pótlási eljárás, mert az új rendszám(ok) is csak ott vehető(ek) át, ahol a bejelentés történt.

Csomagolás a győri üzemben, ahol a rendszámokat gyártják FORRÁS: MTI/KRIZSÁN CSABA
Csomagolás a győri üzemben, ahol a rendszámokat gyártják FORRÁS: MTI/KRIZSÁN CSABA

Praktikus tanácsként annyi leszögezhető, hogy ha már mindenképpen hazárdírozni szeretne a sofőr, akkor inkább közlekedjen egy rendszámtáblával a pótlás idejéig. Azzal csak a KRESZ szabályait sérti, bűncselekményt nem követ el. Két hiányzó rendszámtábla esetén már nehezebb lesz kimagyarázni a zsandároknál, hogy nem tűnt fel a hiányuk, de még az is "csak" szabálysértés.

Rendszám nélkül erre mindenképpen készülhetünk
Rendszám nélkül erre mindenképpen készülhetünk

És mi lesz, ha megállít a rendőr egy rendszámtábla mínusszal?

A tapasztalatok azt mutatják, hogy nem sok minden. Azt bizonyítani ugyanis, hogy a rendszámtábla miért nincs a helyén (ellopták vagy leesett) és mióta áll fent ez az állapot, a gyakorlatban lehetetlen. Az autósok ilyenkor – jó és rosszhiszeműen, esete válogatja – rendre arra hivatkoznak, hogy az előbb még megvolt, és fogalmuk sincs hova tűnhetett.

Emiatt a szabálysértést észlelő járőrnek sincs egyszerű dolga a megfelelő szankció kiválasztását illetően. Tipikusan szóbeli figyelmeztetés a dolog kimenetele, néha kisebb szabálysértési bírság is előfordul.

Természetesen arra is külön felhívják a sofőr figyelmét, hogy ez így nem KRESZ-konform és azonnali pótlást igényel

Aki pedig azon gondolkozik, hogy a sebességmérést vagy az autópálya díjat kerülné ki a rendszám levételével, az gondolja újra és ne tegye. Egyrészt bűncselekményt valósítana meg, másrészt a dolog feltűnő, ezért nem jutna messzire a köztéri kamerák forgatagában.