Ha ugyanolyan paraméterekkel lehetne megvenni egy villanyautót, mint egy konnektoros vagy sima hibriidet, illetve hagyományosat, akkor is sokan választanák az utóbbit. Ráadásul a magyarok majdnem negyede egyáltalán nem szeretne autót vásárolni - derült ki a Pulzus Kutató Totalcar megbízásából készült felméréséből.
Az európai újautó-piac elkezdte ledolgozni pandémiás hatásokból adódó hátrányát, idén január és május vége között 18 százalékkal nőttek az eladások éves szinten. A 4,4 millió darabos értékesítés azonban még bő 20 százalékkal elmarad a járvány előtti szinttől, 2019 első öt hónapjában ugyanis 5,7 millió új autó került az utakra az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) szerint.
A magyar piacon más a helyzet: a Datahouse statisztikáiból kiderül, hogy az év első hónapjában alig több mint 47 ezer autót helyeztek forgalomba, ami közel 2 százalékos visszaesést jelent éves szinten. 2019 hasonló időszakában majdnem 61 ezer új autó kapott rendszámot, így több mint 20 százalékos a hanyatlás.
Közben Európa-szerte és Magyarországon is tempósan növekszik az elektromosautó-flotta. Az uniós piacokon 50 százalékkal nőttek a villanyautó-eladások, Magyarországon pedig 38 százalékkal. Ez 545 ezer, illetve 2531 darab új elektromos autót jelentett.
Közben a hibridek is nagyon népszerűek: az EU-ban 25 százalékra növelték részesedésüket a tavaly 23,3 százalékról, Magyarországon pedig megtartották a közel 40 százalékos arányukat.
Az elektromos autók térnyerése látványos, de a vásárlók egy része attól tart, hogy alacsony a hatótávolságuk és nem lehet őket elég sok helyen tölteni. Emellett a magas ár az, ami visszafogja az eladásokat. Éppen ezért a Totalcar arra volt kíváncsi, hogy a magyarok villanyautót, konnektorról tölthető hibridet, sima hibridet, vagy hagyományos motorral szerelt kocsit (dízelmotorosat vagy benzinest) vennének, feltéve, hogy ugyanannyiba kerülnek és azonos teljesítménnyel rendelkeznek.
A Pulzus Kutató felmérése választ adott a kérdésre. Egyrészt a magyarok 23 százaléka nem szeretne autót vásárolni. Mindössze 20 százalékuk döntene a villanyautó mellett. A hagyományos autók 26 százalékos eredményt értek el.
A nőknél jóval többen vannak, akik lemondanak az autóvásárlásról, 28 százalékukra igaz ez. Ezzel szemben a férfiak 19 százaléka tartozik ebbe a táborba. Az elektromos autókat lényegében azonos arányban választanák. A sima hibridek inkább a nőknek jönnek be, a konnektorosak pedig a férfiaknak.
Egyik korosztályban sem kiugró a villanyautók népszerűsége. Sőt, a fiatalok - 18-39 évesek - és a negyvenesek, ötvenesek legnagyobb része hagyományos autót vásárolna. Igaz, 23 és 22 százalékuknál az elektromos szóba jön a szóban fogró feltételekkel. (azonos ár, azonos paraméterek). Látványos az is, hogy hatvan felett tízből négyen nem akarnak autót venni.
Ugyancsak szétszórja a mezőnyt a végzettség szerinti bontás. Az alapfokú végzettségűek legnagyobb része nem kér az autóvásárlásból. A középiskolát végzettek favoritja a hagyományos motorral szerelt autó, a diplomásoknál pedig a villanyautók nyertek. Igaz, az eltérések nem túl jelentősek.
Egyre több városban már fizetnie kell a parkolásért a tisztán villanyautóknak és a zöld rendszámra jogosult konnektoros hibrdeknek, Budapesten viszont nem, ez azonban nem teszi vonzóbbá a villanyautókat a fővárosiak körében. 16 százalékuk szeretne ilyen kocsit. A fővárosi közlekedési viszonyokra, ezen belül elsősorban a torlódásokra adott válaszként értékelhető, hogy a fővárosiak több mint harmada nem akar autót vásárolni. A vármegyeszékhelyeken élők legnagyobb része, 25 százaléka a sima hibridekkel járna. A kisebb városokban a villanyautók és a hagyományosok holtversenyben végeztek 27-27 százalékkal. A községek lakói viszont egyértelműen a hagyományos meghajtással működő autókat részesítik előnyben.
Mik ezek?
A hagyományos meghajtású autók jelentik a dízel- és benzines belső égésű motorokkal szerelt autókat.
A sima hibrideknél egy villanymotor segíti az elindulást, nagyon rövid távon pár kilométert meg tudnak tenni elektromos üzemben, de nagyobb terhelésnél bekapcsol a hagyományos belső égésű motor. Mivel az indulásnál kap szerepet a villanymotor, ezért a fogyasztásuk alacsonyabb. Az egyik legnépszerűbb, 30 éve az utakon lévő hibrid a Toyota Prius.
A plug in hibrideknél egy komolyabb villanymotor egészíti ki a belső égésű társát. Ezek a sima hibrideknél nagyobb tizenkilométeres hatótávot tudnak elektromosan, ha kifogy az áram, akkor veszi át a szerepet a belső égésű motor.
A villanyautóknál pedig kizárólag az elektromos meghajtás játszik.
A hibridekről, a plug in hibridekről részletesen ebben cikkünkben olvashat részletesen.