007 érdekesség James Bond leghíresebb Aston Martinjáról

2023.07.19. 16:30

Klasszikus termékelhelyezésnek tűnhet, pedig Ian Fleming a Goldfingerben megírta, hogy James Bond egy Aston Martin DB3-at vezet. Az 1964-es filmhez viszont az aktuális típust adta kölcsön a márka, ami nem csak a DB5 népszerűségét, hanem az értékét is az egekbe emelte. Egy gyári állapotú példányért filmes múlt nélkül is elkérnek 300 millió forintot, és a kütyükkel felszerelt, 25 darabos Goldfinger Continuation széria annak ellenére 1,2 milliárd forintba került, hogy közúton nem lehet vezetni. Persze senki sem fizetett volna érte ennyit, ha Sean Connery, Pierce Brosnan és Daniel Craig nem tesz érte, hogy még az unokáink is az idén 60 éves kupéról álmodjanak.

1. A legendás rendszám valódi volt

A filmes autók gyakran kaptak a sztorihoz illő, egyedi rendszámot, ott volt például a EWING-4 Bobby Mercijén vagy a ROBIN-1 Magnum Ferrariján, sőt, Herbie, a kicsi kocsi OFP 857-es kombinációjának is volt rejtett jelentése, a rendező, Robert Stevenson a Disney számára 1957 augusztusában forgatott, első munkájára utalt vele (our first production). Szóval joggal hihetnénk, hogy James Bond első és egyben leghíresebb Aston Martinjának BMT 216A tábláját is tudatosan választották ki, pedig a valóságban is ezt a rendszámot kapta a DB5 1963. május 1-jén forgalomba helyezett, elsőként összeszerelt prototípusa.

A DP/216/1 alvázszámú autó eredetileg Dubonnet Red színű volt, ezt fotózták a prospektushoz, ezt tesztelte az Autocar magazin, és ezt szerepeltették a későbbi James Bond, Roger Moore főszereplésével készült Az Angyal sorozat egyik részében. Az Eon Productions kérésére az Aston Martin a prototípus mellett a DB5/1486/R alvázszámú autót is kölcsönadta a Goldfinger forgatásához. A kém kütyük a Silver Birch színűre fényezett, első DB5-be kerültek, és mivel a tartalék autót ahhoz igazították, a BMT 216A rendszám vált legendássá. Annyira, hogy a Holnap markában 7-es BMW-jére is hasonló kombináció (B MT 2144) került.

2. A sztárautót 1997-ben ellopták

Miután a Goldfinger utolsó jelenetét is felvették, a DP/216/1 alvázszámú DB5 világkörüli turnéra indult, hogy népszerűsítse a filmet. Ez hasznos volt, csak éppen a stáb nem tudta vele leforgatni a következő film, a Tűzgolyó nyitójelenetét, emiatt a Goldfingerben gyári állapotban felbukkanó 1486-os autót is át kellett építeniük, hogy a rövid, de akciódús kezdésben hiteles Bond-autó lehessen. Azért nem vitték túlzásba, a két, vízsugarat kilövő tömlőt például egyszerűen a lökhárító alá kötötték... A stúdió ezen kívül még két DB5-öt vett és épített át promóciós célokra, jelenleg mind a három gyűjtők garázsában áll.

Remélhetőleg így van ezzel a prototípus is, még, ha hivatalosan senki sem tudja, hol is van az a garázs. Ugyanis amikor végzett a nyilvános szerepléssel, köszönettel visszaadták jogos tulajdonosának, az Aston Martinnak. Mivel a feladatát ellátta, vagyis az eladásokat fellendítette, meglepő vagy sem, visszaalakították eredeti állapotába, és eladták, mint egy átlagos használt autót. A 6633PP rendszámmal futó DB5 később egy gyűjtőhöz került, aki visszaépíttette a filmes kütyüket, igaz, sok eltéréssel és módosítással. A közönség utoljára 1996-ban láthatta egy kiállításon, mielőtt 1997-ben ellopták, és azóta sem találták meg.

3. Szerepelt az Ágyugolyó futamban

Lehet, hogy Roger Moore James Bondként sosem vezetett Aston Martint, az Ágyugolyó futam stábja a színész Bond-karrierjének csúcsán, 1981-ben pótolta ezt a hiányosságot, és a magát Roger Moore-nak kiadó karaktert a prototípus DB5-be, a Goldfinger sztárautójába ültette. Az amerikai gyűjtőhöz került 6633PP rendszámú relikviát persze csak a beauty shotoknál dobták be, az akciójelenetek forgatásához egy DB4-et használtak olyan ügyesen átépítve, hogy ne lehessen észrevenni az eltérést. Jól tették, mert a forgatáson véletlenül összetörték a dublőr autót, ami a benne ülő kaszkadőrnek maradandó sérüléseket okozott.

4. George Lazenby is akciózott vele

Már a 13. Bond-film került a mozikba 1983-ban, amikor a The Return of the Man from U.N.C.L.E.: The Fifteen Years Later Affair című tévéfilmben cameo szerepet kapott az Őfelsége titkosszolgálatában sztárja, George Lazenby. Ő csak egyszer volt Bond, de ez már elég volt ahhoz, hogy a kis költségvetésű kémfilmben írjanak neki egy modoros akciójelenetet. Bár jogi okokból nem mondják ki a nevét, a szmoking, a „Rázva, nem keverve” egysoros, a JB rendszám, meg persze a DB5/1799/R alvázszámú Goldfinger replika használata is kimeríti a ráutaló magatartás fogalmát.

5. Összetört az Aranyszem forgatásán

Pierce Brosnan első Bond-autója a BMW Z3 volt, ettől még vezethette a veterán DB5-öt. Az eredeti példányok helyett a tökéletes állapotú, DB5/2175/R alvázszámú autót mutogatták a közeliken, az üldözéshez viszont vettek két felújításra váró példányt (DB5/1484/R és DB5/1885/R). A Ferraritól kölcsönkapott F355 GTS-sel a 1484-es Aston Martin kergetőzött a hegyi úton, amikor a kaszkadőröknek nem adta ki. Másnapra kikalapálták, a Ferrari viszont sokkal rosszabbul járt, az olaszok kérésére átírták a forgatókönyvet, hogy az okozott kárért cserébe legalább a Xenia Onatoppot játszó Famke Janssen nyerje a párbajt az F355-tel.

6. Az egyik filmből kivágták a jelenetét

A szerencsétlenül járt 1484-es DB5-öt végül megtartották, és a BMW-től kapott, szponzorált autók mellett néha megmutatták, nehogy a brit közönség megharagudjon. Nem jött be. A németekkel részben a nézők nyomására szakítottak, pedig kedvencüket még A világ nem elég forgatására is elvitték, és nem csak Sophie Marceau pózolt mellette, fel is vették, ahogy Bond megérkezik vele a temetésre, végül mégis drámaibbnak érezték, ha rögtön a templom harangját vágják be, amivel egyet kell értenem, még akkor is, ha emiatt csak az extrák között lehet megnézni az említett jelenetet.

7. Egy Porsche 928 volt a dublőre

Bár az 1484-es Aston Martin a Skyfall forgatásán is a stúdió raktárában volt, az autó látványos megsemmisülése miatt érthető okokból szükség volt egy replikára. Ehhez a nagyszabású jelenethez a német Voxeljet cégtől rendeltek három darab 3D nyomtatott 1:3 méretarányú DB5-öt, a 18 alkatrészből álló szettből végül a The Propshop Modelmakers Ltd. épített az eredetire megszólalásig hasonlító makettet. A robbanáshoz szükség volt egy igazi autóra, egy DB5-öt persze még ez a szuperprodukció sem pusztíthatott el, ezért egy Porsche 928-at használtak, majd digitálisan változtatták át Aston Martinná.

A brit márka magyarországi forgalmazója a filmes tematikájú július 29-i Parkoló Parádéra elhozza a DB5 modern utódját, a DB11-et, melynek stílusát az Aston Martin és a James Bond filmek évtizedes kapcsolata határozta meg. Ha van a garázsotokban egy DB5, egy DBS, egy V8 vagy egy Vanquish, szívesen látjuk a legendás filmekből és sorozatokból ismert sztárautók között!

A Parkoló Parádéról bővebb infókat lejjebb lapozva vagy IDE kattintva olvashatsz!

Köszönjük, hogy idén ennyire eljöttetek a Parkoló Parádéra!

2025-ben újra találkozunk!

Ilyen volt a Parkoló Parádé

Vannak még tartalékok a V8-ban?
Alkalomhoz illő előadással készülünk az idei utolsó, nyárzáró 44. Parkoló Parádéra, amit a V8 jegyében tartunk!
Amikor az amerikai autók szeretetéből kinő egy háromnapos fesztivál a strandon
Napsütés, strand, buli, koncertek és mindenfelé hatalmas V8-as motorok. Ilyen egy American Motors on the Beach fesztivál.