Lejárt a műszaki, nem fizet a biztosító?

2023.07.19. 06:15

Az üzembentartók előszeretettel riogatják egymást szájhagyomány útján terjedő rémtörténetekkel. Biztosítási témában az egyik legkelendőbb tévhit a lejárt műszaki vizsgához kapcsolódik.

A köznyelv úgy tartja, hogy érvénytelen műszaki vizsgával sem balesetet okozni, sem balesetet szenvedni nem jó ómen, mert ilyen esetekben nem fizet a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás. De honnan ered ez a „rémhír"? A szomszéd néni mesélte, hogy az unokája látott már olyan üzembentartót, aki váltig állította: neki nem fizetett a biztosító. Biztosítási jogi kérdésekben nem feltétlenül célszerű az ilyen információs „szervereket” jogforrási szinten kezelni.

Olvasónk vétlen félként lett részese egy közlekedési balesetnek, a helyszínelés során elhangzottakat pedig félelemmel vegyített kíváncsisággal próbálja kibogozni.

OLVASÓI LEVÉL

Jó napot!

A következő helyzet áll fent. Balesetet szenvedtem, kijöttek elém a tiltó tábla ellenére, kint volt a mentő tűzoltó rendőrség. A másik fél elismerte, hogy hibázott ez jegyzőkönyvbe is lett véve. A rendőr félre hívott és mondta, hogy sajnos a motoromról a műszaki vizsga lejárt 2022. 08. hóban. Kötelező fizetve. Ilyenkor mi a teendő? Van-e rá remény, hogy valahogy megfizessék a káromat, valószínű TK a motor egy GSR600.

Köszönöm szépen válaszukat. Üdv

Most tekintsünk el az internet dohos zegzugaiban terjedő kétes eredetű információktól, és szorítkozzunk a tényekre. 

Ahhoz, hogy a károkozó kötelező biztosítása helyt álljon az okozott károkért, három dolog együttes meglétére van szükség:

  • ismert károkozóra,
  • a balesetet okozó fél elismerő nyilatkozatára (rendőrségi helyszíni jegyzőkönyvre), és
  • a károkozó autóra kötött érvényes kötelező biztosításra.
Nem mindenki veszi észre a tükörben a motorkerékpárral érkezőket
Nem mindenki veszi észre a tükörben a motorkerékpárral érkezőket

A kötelező gépjármű-felelősségbiztosításról szóló 2009. évi LXII. törvény pontosan meghatározza, hogy melyek azok az esetek, amikor a kötelező biztosítás terhére nem eszközölhető kárkifizetés. Az olvasói levél szempontjából az a lényeges, hogy 

a lejárt műszaki vizsga nem szerepel a kárkifizetés megtagadását lehetővé tévő okok között.

A törvény arról is kifejezetten rendelkezik, hogy milyen esetben követelhető vissza (ún. regressz igény formájában) a károsultnak kifizetett összeg a károkozótól. Itt már említi a jogalkotó az elhanyagolt műszaki állapotot, a műszaki vizsga érvénytelenségét azonban továbbra sem.

KGFB törvény

Visszkereset: 34. § (1) A biztosító az általa kifizetett kártérítési összeg megtérítését követelheti: e) az üzemben tartótól, ha a balesetet a gépjármű súlyosan elhanyagolt műszaki állapota okozta.

A jármű elhanyagolt műszaki állapota nem azonos a lejárt műszaki engedéllyel!

A gyakorlatban számos olyan autó közlekedik az utakon napi szinten, amelyek műszaki állapota kiváló, a műszaki vizsgája viszont (általában figyelmetlenségből) hónapok óta lejárt.

Ennek reciproka még gyakoribb: ezrével szaladgálnak olyan bontószökevény romhalmazok (a jogszabály szóhasználatában: súlyosan elhanyagolt műszaki állapot), amelyek friss műszaki vizsgával rendelkeznek. Azt most nem boncolgatom, hogy ez miként lehetséges, a válasz széles körben ismert.

Megnyugtató információ tehát, hogy 

a kötelező biztosítás abban az esetben is fedezi a károkat, ha a jármű érvényes műszaki vizsga nélkül Okozta/szenvedte el a baleseti károkat.

A kgfb. terhére megvalósuló kárrendezést (így különösen a kárkifizetést) nem érinti a műszaki vizsga érvényessége, vagy érvénytelensége.

Érvényes műszaki hiányában is fizeti a károkozó biztosítója a javítást
Érvényes műszaki hiányában is fizeti a károkozó biztosítója a javítást

A dolog természetéből következik ez a szabályozási logika. Amennyiben ugyanis a kgfb. nem terjedne ki a lejárt műszaki vizsgás járművekre, akkor elveszítené „kötelező” jellegét. Abban az esetben ugyanis nem lehetne kötni kgfb. szerződést érvényes műszaki vizsga nélküli jármű vásárlása esetén.

A műszaki lejártakor pedig azonnal „szüneteltethető” lenne a biztosítási szerződés arra hivatkozással, hogy a járműnek amúgy sincs érvényes műszaki vizsgája. Nem lenne túl szerencsés egy ilyen szabályozási környezet.

A téves jogértelmezés abból fakad, hogy a KRESZ a közúti közlekedésben való részvétel előfeltételeként rögzíti az érvényes hatósági engedély (műszaki vizsga) meglétét. Vagyis anélkül nem engedi a közlekedést.

KRESZ

A járművek közlekedésben való részvételének a feltételei 5. § (1) A közlekedésben olyan járművel szabad részt venni, a) amelynek jogszabályban meghatározott érvényes hatósági engedélye van.

Viszont! Attól, hogy valami tilos, a valóságban még előfordulhat.

Ami pedig előfordulhat, azt valahogy kezelni is kell. A kgfb. törvény éppen emiatt nem zárja ki a kárrendezésből/kárkifizetésből azokat az eseteket, amikor a KRESZ konkrét előírása ellenére érvénytelen hatósági engedéllyel (műszaki vizsga) vesz részt a forgalomban és okoz/szenved balesetet a jármű.

Teszi ezt azért, mert a lejárt forgalmival közlekedés hatósági tárgykörbe tartozik, a kárrendezés és a kárfizetés viszont biztosítási tárgykörbe. A biztosító nem hatóság, a balesetek esetleges szabálysértési előzménye/következménye így nem is tartozhat a biztosítást szabályozó törvény és a biztosítók hatáskörébe. Azt a szabálysértési törvény (súlyosabb esetben a büntető törvénykönyv) szabályozza.

A KGFB törvény csupán a „biztosítási kötelezettség” fogalmát rögzíti.

Biztosítási kötelezettség

4. § (1) Minden magyarországi telephelyű gépjármű üzemben tartója köteles az e törvény szerinti biztosítóval a gépjármű üzemeltetése során okozott károk fedezetére biztosítási szerződést kötni, és azt díjfizetéssel hatályban tartani (biztosítási kötelezettség).

(2) A biztosítási kötelezettség a mindenkori üzemben tartót a gépjármű hatósági engedéllyel és jelzéssel való ellátásának időpontjától a gépjármű forgalomból történő kivonásáig terheli.

Magyarul: a biztosítási kötelezettség attól függetlenül fennáll a rendszám/forgalmi kibocsátásától a forgalomból való kivonásig, hogy éppen érvényes-e a jármű műszaki vizsgája, vagy sem.

A konkrét olvasói levélre reagálva: pánikra semmi ok, 

a károkozó biztosítója fedezni fogja a motorkerékpárban esett károkat.

Ilyen esetben a károsult teendői változatlanok: a károkozó biztosítójánál be kell jelenteni a káreseményt és indulhat a kárrendezési eljárás. 

A rendőrség ettől függetlenül szabálysértési bírsággal sújthatja a műszaki érvényességének hiánya miatt, és meg is kell újítani a műszaki vizsgát.


 

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.