Totálkárosra tört a szervizre bízott autó – ki fizet?

2023.07.26. 06:08

Olvasónk szervizben hagyta autóját egy javítás erejéig. A próbakör azonban rosszul sült el, egy másik autós totálkárosra zúzta a verdát. Na, de ki a felelős?

Olvasói levél

Tisztelt Totalcar!


A következő lenne a kérdésem. A gépkocsimat szerelőnek leadtam javításra. Sajnos a szerelő az autóval karambolozott. Az esetben nem ő volt a vétkes, rendőrségi baleseti jegyzőkönyv is készült. A szerelő annyiban volt hibás, hogy önhatalmúlag használta a gépkocsit.

A biztosító gazdasági totálkárt állapított meg. Ettől függetlenül szerencsére az autó üzemképes maradt. A biztosító kifizetett 670.000 forintot.

Mindenféleképpen meg akarom javíttatni a kocsit. Aki javítani fogja megnézte, és közölte hogy kb. még 400.000 forint lenne a teljes javítás.
Ebben az esetben követelhetem-e a többlet költséget a szerelőtől, esetleg bírósági úton is? Továbbá mivel úgy gondolom az autó értékcsökkent lesz, azt is követelhetem?

Válaszát előre is köszönöm.

Nem tipikus, de megeshet, hogy a szervizelés-karbantartás ideje alatt megsérül a jármű a szakműhelyben. Kisebb karcolásokon, esztétikai sérüléseken is felhördülnek a tulajdonosok, az ilyen apróbb károkat azonban a szervizek saját hatáskörben (akár a vállalkozás biztosítása terhére) gyorsan elrendezik. De mi van akkor, ha a próbaút alatt baleset történik? 

egyáltalán ELVIHETI A SZERELŐ PRÓBAKÖRRE A JÁRMŰVET?

A hatályos jogszabályok külön nem térnek ki arra, hogy a szerviz kiviheti-e a járművet a telephelyéről, avagy sem. Emiatt a Polgári Törvénykönyv általános szabályaira és alapelveire támaszkodhat a pórul járt autós.

A javítás, karbantartás, szerelés vállalkozási szerződésnek minősül, ami miatt a felek megállapodása az elsődlegesen irányadó. Vállalkozási szerződés esetén a tevékenységet a megrendelő által kijelölt munkaterületen kell végezni. Emiatt célszerű már a munkafelvételnél egyeztetni a szervizzel arról, hogy milyen hibafeltárás és diagnosztika várható, illetve szükséges lesz-e próbaút.

azt nem árt tudni, hogy a szerelési munkálatok nagy része nem végezhető el próbaút nélkül

Senki sem fog örülni - a kép illusztráció!

Senki sem fog örülni - a kép illusztráció!

De a megrendelő akár meg is tilthatja, hogy a járműve elhagyja a szerviz területét!

Ilyen esetben a vállalkozó köteles felhívni a tulajdonos figyelmét, hogy próbaút nélkül a hiba felderítése vagy a kijavítás nem lesz eredményes. Az ilyen helyzetek megelőzésére a felek közösen is elmehetnek próbaútra akár úgy, hogy a tulajdonos vezeti a járművét.

A próbakört megtiltani azonban nem mindig célravezető. A szerviz ilyenkor akár azt is mondhatja, hogy ha nincs próba, nincs szerelés sem. 

Ha mégis bevállalja így a melót a szerviz, a próbakör kimaradása miatt csak a hazaúton derülhet ki a beavatkozás sikeressége. Ha a próbakör elmaradása miatt nem sikerült jól a szervizelés, a szerelő sem lesz előzékeny a hiba újbóli javítása vonatkozásában. Vagyis egy hibát 2x kell majd javítani, dupla áron. 

Senki sem szeretné így visszakapni az autóját a szervizből - a kép illusztráció!
Senki sem szeretné így visszakapni az autóját a szervizből - a kép illusztráció!

Olvasónk története annyiban atipikus, hogy a szervizbe adott járművet ért károkat nem a szerviz alkalmazottja, hanem egy harmadik fél okozta. A kárfelelősség kérdése emiatt egyszerűnek látszik első blikkre: a károkozó kötelező biztosítása fedezi majd az autóban okozott kárt.

 Csak egy sztori... 

Néhány éve a környékbeli szerviz fiatal szerelője fék és futómű javítás után elvitt próbakörre egy Opel Speedstert anélkül, hogy engedélyt kért volna a tulajdonostól. A próbakörön televert egy szabályosan közlekedő autót, aminek a lökhárítója sérült, ahogy a Speedsternek is - alkatrész nincs, a javítás horror. A fiatal, pályakezdő szerelő még aznap gerincesen felmondott, és sosem látták többet.

Szerencsére az autó tulajdonosa megértette az előállt helyzetet, a szerviz pedig helytállt a kárért, ami végül milliókba került. - Balló Marci 

A bírósági gyakorlat egységes a tekintetben, hogy a károkozó nem kerülhet hátrányosabb helyzetbe amiatt, hogy a károsult jármű valamilyen speciális szerződéses jogviszonyban áll (például lízingelt vagy javítás utáni próbaúton van). Emiatt a keletkezett károk megtérítésére a károkozó biztosítója az általános szabályok szerint lesz köteles.

Amennyiben a munkafelvétel (vagy a későbbi egyeztetések) során a javításra leadott autó tulajdonosa nem tiltotta meg kifejezetten a szerviz számára a próbautat, úgy a szerviz vétkessége nem lesz megállapítható a kár bekövetkezése tekintetében. Arról a szerviz sem tehet, hogy a legális próbakör alatt belecsattant egy másik jármű a tesztelt autóba, már ha a felelősség kérdése nem vitatott és a balesetet egy harmadik fél okozta. 

Ebben a helyzetben a gazdasági totálkáros jármű javításához szükséges összeg és a károkozó biztosítója által kifizetett kártérítés közötti különbözetet 

bírósági úton érvényesíteni nem lenne egyszerű

Ahhoz ugyanis bizonyítania kellene olvasónknak, hogy a próbautat kifejezetten megtiltotta, a szerviz ennek ellenére mégis megejtette.

Délelőtt még megvolt a lökös - a kép illusztráció!
Délelőtt még megvolt a lökös - a kép illusztráció!

Enélkül a különbözeti összeget casco biztosítás vagy saját forrás bevonásával lehet csak fedezni.

Ilyen esetben megfontolandó a roncs értékesítése és a befolyt összegek (roncsérték + kártérítés) másik jármű megvásárlására való fordítása.

Az értékcsökkenés a károkozó biztosítójától követelhető, annak tekintetében irreleváns, hogy a baleset próbaút alatt történt.

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.