Olvashatatlan alvázszám – ez is rejtett hiba?
Olvasónk használt Vitarát vett, abból is 30 éveset. Az alvázszám nem olvasható. Kell ilyen jellegű problémákkal számolni egy ilyen idős – terepjárásra tervezett – autónál, vagy itt is él a szavatosság?
A kirohadt alvázszám problémája széles körben ismert, a hatóságok is tudnak rá gyógyírt ajánlani.
Olvasónk úgy véli, hogy az alvázszám olvashatatlansága szavatosság körébe tartozik és az eladónak kellene helyt állni érte. De vajon igaza van?
Olvasói levél
Tisztelt Totalcar!
Idén márciusban vásároltam, magánszemélytől egy Suzuki Vitarát. Igaz, 30 éves autó, de jónak tűnt, evégett kellett. Műszaki vizsga nem volt rajta, ezért felkészítettem vizsgára.
De mikor elvittem eredetvizsgára, ott a vizsgabiztos megállapította, hogy az alvázszám nem olvasható.
Tájékoztattam az eladót, hogy nem tudom átíratni, így le se tudom vizsgáztatni a gépjárművet. Ő erre azt mondta, így jártam, ennyi. Mivel sem szóban, sem írásban nem tájékoztatott erről a hibáról, így rejtett hibának minősül, ezt az eredetvizsga is alátámasztja.
Semmilyen együttműködést nem mutat az eladó. Egy opció lenne, hogy KPM-vizsgára kellene vinni, de ha ezt tudom, nem is veszem meg, mivel egy 30 éves autó, kizárt, hogy átmenjen.
Szóval az autó itt pihen a kertben, és nem tudom használni.
Válaszát köszönöm előre is, üdv.
A Vitara 1988-1997 között gyártott (valódi terepre szánt) generációja szerencsétlen helyen hordja az alvázszámát: a jobb első kerék mögött, a váznyúlványon. Nem túl szerencsés helyválasztás egy olyan járműnél, amit ipari mértékű sárdagasztásra terveztek. Olvasónk is pórul járt a kirohadt alvázszámmal, az eladón hajtaná be a kárát.

A szavatosságról tudni érdemes, hogy a hibás teljesítésen alapul.
Ptk. - Hibás teljesítés
A kötelezett hibásan teljesít, ha a szolgáltatás a teljesítés időpontjában nem felel meg a szerződésben vagy jogszabályban megállapított minőségi követelményeknek. Nem teljesít hibásan a kötelezett, ha a jogosult a hibát a szerződéskötés időpontjában ismerte, vagy a hibát a szerződéskötés időpontjában ismernie kellett.
A jogeset szempontjából az "ismernie kellett" kitétel kardinális.
A jog nem írja elő a jogosult számára a szerződés tárgyát képező jármű szerződéskötéskori megvizsgálásának kötelezettségét. Az eladó köteles tájékoztatni a vevőt minden lényeges körülményről, de a vevő is jogosult tájékozódni.
A vevő a megvásárolni kívánt gépjárművet megtekintheti, megvizsgálhatja. Ennek hiányában azokra a hibákra, amelyeket a vevő kellően gondos, észszerű megtekintés mellett felismerhetett volna (ezek az ún. nyílt hibák), úgy kell tekinteni, mint amelyeket elfogadott, és az autót ezek ismeretében vásárolta meg.
A használt autó eladója nem felel azért a hibáért, amelyet vásárláskor közölt a vevővel, vagy amelyről a vevőnek tudnia kellett. Akár azért, mert azt észlelte szemrevételezés útján, akár azért, mert azt fel kellett volna ismernie gondos, észszerű megtekintés mellett.
Ezek - az eladón utólag nem számon kérhető hibák - azok, amelyeket a vevőnek a gépjármű életkora, állapota, futásteljesítménye, felhasználási jellege és használtsági foka alapján számításba kell vennie.
Életszerűvé téve a jogi bikkfanyelvet: Egy 30 éves terepjáró esetén számolni kell vevőként azzal, hogy - az amúgy is kényes helyre elhelyezett - alvázszám nem lesz rozsdamentes.
Használt autó vásárlása esetén az is
célszerű és elvárható a vevőtől, hogy összeveti a jármű okmányaiban szereplő azonosító adatokat a járművön találhatókkal.
Ennek hiányában semmi sem garantálja, hogy nem egy lopott, vagy három másik autóból összetákolt bontószökevénnyel van dolga.
Az eladó pedig alappal hivatkozhat arra, hogy az eset összes körülményéből (vételár, életkor, használati jelleg, műúton kívüli felhasználásra szánt jármű, futásteljesítmény) a vevőnek észlelnie kellett volna, hogy a jármű alváza nem korróziómentes.

Az alvázszám olvashatatlansága tipikusan természetes elhasználódás-korrózió nyomán szokott előfordulni. Ez hatványozottan sújtja az idős és a terepjárásra használt típusokat. Az idős terepjárókat pláne!
A probléma ún. "TSC alvázszám" beütésével orvosolható utólagosan.
A megelőzés legjobb módszere pedig az eredetiségvizsgálat adás-vétel előtti időpontra való ütemezése. Ez a jogintézmény valóban felesleges pénzbeszedésnek tűnhet, ha nem jól alkalmazzák a szerződő felek. Márpedig itthon senki sem alkalmazza jól!
Az előzetes eredetiségvizsgálat azért viseli ezt a nevet, mert funkcióját csak egy esetben képes ellátni:
ha előzetesen, az adásvétel előtt megejtik a felek. A jogalkotó éppen erre tekintettel 60 napos érvényességi időt rendel a vizsgálathoz. Arra gondolt a szerző, hogy az eladó autó meghirdetése előtt az eladó intéz egy előzetes eredetvizsgálatot, aztán két hónap áll rendelkezésére, hogy értékesítse a járművet. Ezzel a kronológiai megoldással megelőzhető a kirohadt (olvashatatlan) alvázszám miatti problémakör.
A magyar néplélek meg úgy gondolja, hogy nehogymá' nekem kelljen ezzel pepecselni, majd intézi magának a vevő, ha át akarja íratni. Emberileg érthető ez a hozzáállás, csak az előzetes eredetiségvizsgálat, mint jogintézmény esszenciáját dobja ki a kukába.
Divatos mindenért is mást szidni, de az előzetes eredetvizsgálat amiatt (is!) vált súlytalan sarccá, hogy az érintettek rosszul használják. Na meg más miatt is.
A lopott autó is átmegy az eredetiségvizsgálaton
Hamis papírokkal kapott magyar rendszámot, de ez egyetlen itteni hatóságnak sem tűnt fel. A kocsit lefoglalták, a tulajdonosnak senki nem fizet kártérítést, a hivatal szerint minden rendben.
Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Az oldalról ajánljuk
- Gumidoktor
Drága a német felni a Skodára, vegyek inkább tajvanit?
Minőségibb annyival a Dezent, hogy megérje a felárat a Hijoinhoz képest?
- Tesztek
Fedetlen hétköznapok a jólét jegyébenHasználtteszt: Volkswagen Golf VI Cabriolet 1.4 TSI - 2012.
Minden prózai fröcsögést hátra dobva lássuk meg a lényeget: a kabrió nem csak menőzésre, de az egészségi állapotunk javítására is alkalmas.
- Hírek
Bosszúból több vödörnyi kavicsot öntött egy nagyon ritka Nissanra egy idióta New Jersey-ben
Az autó tulaja most fél millió dollárra pereli a károkozót.
- Hírek
Kimaxolták a Porsche egyedi kéréseit ezen a 911 S/T-n
A kivitelezés 10/10, az ízlés szubjektív.
- Közélet
5 autó, aminek őrült tempóban szállt el az ára
Azt hiszed, hogy értelmes áron vehetsz R5 GT Turbót vagy E46 kabriót? Gondold újra. Váratlan tempóban dráguló autók következnek.
- Hírek
A Red Bull szerint Lawson lefokozása Verstappen érdekeit is szolgálja
Ennek ellenére a pilótacserének maga Max Verstappen sem örült.
- Hírek
Trump vámjai miatt eltűnhetnek az olcsó autók az USA piacáról
Ebben a kategóriában a tarifák miatti áremelkedés mértéke 5855 dollár, azaz 2,2 millió forint is lehet.
- Hírek
Az amerikaiak 67 százaléka nem venne Teslát, Elon Musk az egyik fő indok
Ez derült ki a Yahoo News és a YouGov új kutatásából.
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Hírek
Brabus Merci ellen gyorsult a Porsche 911 Turbo, végül a fal nyert
A Hollandiában rendezett gyorsulási verseny egyik futama nem sikerült túl jól.
- Hírek
Menekült a rendőrök elől, halálos balesetet okozott egy nő Fejér vármegyében
Soha nem volt jogosítványa, az autón pedig nem működött a világítás.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Közélet
Elvárható-e, hogy észrevedd a bajt?- Segitség, átvertek!
Erzsébet néhány hete vásárolta ezt a Nissan Micrát, de a birtoklás első pillanatától kezdve csak hibákkal találkozik.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
