Éppen Gödöllőn vizsgálgattam egy Honda Jazzt – nem árulom el, hol –, amikor egy ügyfelem jelezte, hogy talált egy kiváló vételt a fővárosban. Hazafelé menet útbaesett a telephely, úgyhogy jeleztem neki, hogy belefér a meló. Egyeztetett a kereskedővel, egy óra múlva már landoltam is a kereskedésnél. A cím nem volt ismerős, itt még nem jártam. Mivel a megbízóm még nem érkezett meg, úgy gondoltam, előre megyek és szerzek egy kulcsot az autóhoz.
A telepre beérve konstatáltam, hogy inkább az olcsóbb autókat részesítik előnyben: leginkább az egy – másfél milliós árkategóriából voltak itt eladó járgányok. A kereskedő épp az egyik autóban ücsörgött, szerelt valamit.
Köszönök, visszaköszön. Mondom neki, hogy mi célból vagyok itt, autót jöttem átvizsgálni. Mutatom is, melyiket, és kérem, hogy hozzon egy kulcsot, nekilátnék.
Néz rám, nem felel.
Kicsit néztük egymást, majd bement a tíz méterre lévő kis irodába. Na, gondoltam naivan, sínen vagyunk. Cirka öt-hat perc elteltével visszatért a kulccsal a kezében. Közben én már arra gondoltam, ki kell mentenem az irodából, esetleg mégsem értette, miért jöttem vagy elaludt, ne adj isten rosszul lett. De csak előkerült, viszont láthatóan gondterhelten. Végigmért még egyszer.
– Te még nem voltál itt, ugye? – ördögöd van, gondoltam.
– Nem – válaszoltam az igazságnak megfelelően.
– Mit szeretnél?
– Átvizsgálni ezt az autót – feleltem lassan, tagoltan.
– De miért?
– Mert a megrendelő, a leendő vásárló, aki mindjárt itt lesz, ezt szeretné.
– De miért?
– Mert kíváncsi az állapotára.
– De miért?
Ekkor rájöttem, hogy valószínűleg poszttraumás stressz szindrómában szenved, gyerekkorában gyakran hagyták egyedül, végtelenített Fluimucil reklámfilmeket nézve. Megsajnáltam, de hát a meló az meló, újra próbálkoztam.
– Elvileg nemrégiben telefonált az ügyfelem, az ő megbízásából vagyok itt – közben próbáltam elővenni a legszebb mosolyomat – ráadásul meg is beszélték, hogy lesz egy átvizsgálás.
– De miért? Jó az autó! – jelenti ki ellenkezést nem tűrve.
– De jó, akkor hamar végzek – örülök meg a hírnek, de érzem, hogy nagy a baj.
Sok a panasz a magadfajta átvizsgálókra itt a környéken – jegyzi meg, és már láthatóan mérges. Picit értetlenkedem, mi az, hogy a környéken? Mi a panasz? Hangosak, illetlenek? Gumit égetnek, fánkot rajzolnak? Zajonganak a lakótelepi játszótéren, elveszik Petike homokozólapátját?
De folytatja. A környékbeli kereskedőknek elege van az átvizsgálókból. Ez a duma viszont ismerős, hallottam már. És akkor rájövök, kivel sodort össze megint az élet. Minden bizonnyal ő volt (tippmixen 1.10-es odds), aki egy másik telepen, másik cégnévvel, másik telefonszámmal árulta azt a Skodát, amiről írtam már.
Akkor az átvizsgálás után felhívott – sajnos személyesen nem találkoztunk – és hosszasan ecsetelte, hogy mennyire alkalmatlan vagyok erre a munkára és miféle szakmai hibákat vétettem. Csak ugye emlékszünk, hogy egyéb hiányosságok mellett pl. olaj sem volt abban a szerencsétlen autóban. Másnap márkaszervizben vizsgálták át a hibátlan autót – amit én pofátlanul lehúztam – állítása szerint. Milyen lehet az általa választott szervizben az átvizsgálás? Vagy persze inkább ez sem igaz. Ő akart feljelenteni... persze üres fenyegetőzés volt ez is.
Viszont ez esetben, ha neki problémája van az átvizsgálókkal, akkor miért egyezik bele telefonon abba, hogy kijöjjön valaki? Később megnézem a hirdetéseit, mindegyikben szerepel, hogy BÁRKI átvizsgálhatja az autóit... de hát akkor miért írja le, ha mégsem?
Félreértés ne essék, én nem akarok minden autót átvizsgálni. Semmi gond nincsen azzal, ha valahol nem látnak szívesen, nem tetszhet mindenkinek a képem. De ezt a kamu nyolcvanas-kilencvenes évekbeli stílust felejtsük már el...
Nagyjából ennyi lenne a sztori, de az élet mindig gondoskodik arról, hogy legyen folytatás. Pár napja keresett meg egy ügyfelem, hogy szeretne egy átvizsgálást kérni egy kisautóra. Sajnos korábban volt már neki két lyukrafutás, de a másfél milliós kategóriában ez manapság nem ritka. A hirdetést megnyitva látom, hogy a fentebb említett jóbarátnál lenne a munka. Két sorban felvázoltam neki, miért is nem vagyok hajlandó kimenni az adott címre. Megértette, keresett és talált is máshol autót.
Azt kéne átgondolnia nepperünknek, hogy nekünk állapotfelmérőknek az az érdekünk és azért fizetnek, hogy a megbízónk vegyen egy jó autót. Sajnos az ő felfogásával csak azt látja, hogy pénzt kapunk a munkánkért. Mivel mindenki magából indul ki, a feltételezése szerint mi átvizsgálunk az ügyfélnek jó pár autót és lehúzzuk, „mer ebbe van a lóvé” – jelenti ki magabiztosan. Az általam megismert kollégáknál, ahogy nálam is, ez kizárt. Úgy gondolom, lehet – és kell is – az ügyfél átvágása nélkül dolgozni. Hiszem, remélem, hogy a kollégák nagy többsége is így tesz, mert ez az igaz út.
A kereskedő pedig biztosan rá tudja gyorsan melegíteni valakire az autót, hiszen úgyis annyira pörög most a piac...
Kövesd az AutoRevizort a Facebookon is!

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Így néz ki a rendőrautó, amit felkapott a tornádó
A két tonnás Explorert játszi könnyedséggel hajította el a forgószél.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Hírek
Döbbenet! Úgy tűnik, tényleg kirúgja két futam után a szenvedő újonc versenyzőjét a Red Bull!
A Japán Nagydíjon így már Yuki Tsunoda lehet Max Verstappen csapattársa.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Tesztek
10 millióért cuki fapadTeszt: Hyundai Inster Launch Edition (42 kWh)
A legolcsóbb villanyautók közé érkezett az Inster, egyelőre nincs sok ellenfele.
- Hírek
Olcsó villanyautóból durva versenygép? Jön a Hyundai Insteroid
Egy Inster alapú versenyautóról mutatott néhány kedvcsináló képet a Hyundai.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Ha a Teslának Gigafactoryja van, akkor ez mi?
Óriási gyártóbázis épít a BYD. Már most 60 ezren dolgoznak, élnek ott, de 200 ezerre növelhetik majd a létszámot.
- Hírek
Még idén nyáron visszatérhetnek a V8-as Hemi motorok
Egy szivárogtatás szerint három különböző méretben kezdik meg a híres V8-as motorok gyártását.
- Hírek
Mi történik, ha 23 ezer liter tej ömlik az útra? Büdös lesz
Egy tartálykocsit vontató kamion felborult Baltimore közelében.
- Hírek
Bréking: Itt a legújabb Nissan Leaf!
A harmadik generáció jelentősen más lesz, mint eddig.
- Hírek
A Hyundai ráönt egy csomó pénzt az amerikai piacra
A Hyundai és a Kia azt tervezi, hogy a jelenlegi 700 ezer darabos autógyártó kapacitást 1,2 milliósra növeli.
- Hírek
Olaszország kedvence volt az öreg Ypsilon, az újjal durván bezuhantak az eladások
A rendkívül gyenge eladásokat valószínűleg több tényező összjátéka okozza.
- Hírek
Kerekszemű furcsaság az új Nissan Micra
Az új Micra a Renault 5 alapjaira épül, de ez nem biztos, hogy baj.
- Hírek
Kaliforniában már jóval könnyebb áramot tankolni, mint benzint
A 700 ezer otthoni töltőhelyet nem számolva.
