Bíznak benne, pedig budipapír: a kék-sárga baleseti bejelentő

2023.08.14. 06:03

Balesetek mindennap előfordulnak, de többnyire csak személyi sérülés nélküli koccanások tépik az autósok idegeit. A biztosítási szakma pedig egy jól bevált és egyszerű megoldással szolgál az érintetteknek: a baleseti bejelentő formanyomtatvánnyal, leánykori nevén a kék-sárgával.

Így járt olvasónk is. Autójának koccant egy sógor, lepapírozták az esetet, a biztosító viszont beintett. A történet a következő: 

Olvasói levél

A KGFB témában kérek tanácsot.

2022.08.26-án egy veszprémi parkolóban egy osztrák rendszámú személygépkocsi - a beállásra rájavítva - kis tempóval neki tolatott az egy helyben álló autómnak, amíg a manővere befejezésére vártam. Az első lökhárítóm enyhén sérült, ott a helyszínen - az egyébként magyar - károkozóval egy kék-sárga betétlapot töltöttünk ki, aztán ki-ki ment tovább. Kárszakértő megvizsgálta az autómat, 80-150 ezer forint közé becsülte a javítási költséget.

Nem volt időm a javíttatásra, kb. két hónap múlva kaptam egy emailt a károkozó biztosítójától - a magyar levelezőpartneren keresztül - hogy mivel az ő ügyfelük nem ismerte el a felelősségét a kék-sárga betétlapon (nem lett beikszelve a kérdéses rubrika) ezért nem fizetnek nekem. Érveltem, hogy én álltam a gépkocsimmal a koccanáskor (ez bele volt írva a rövid leírásba) ezért evidens, hogy nem lehetek a felelős, leráztak, több levélváltás után is.

Megpróbáltam megkeresni a károkozót a bejelentőn lévő címen, hogy nyilatkozzon a felelősségéről, de átvétel nélkül visszajött az ausztriai címről a levél és az ajánlott szelvény. Ekkor egy közösségi oldalon is írtam neki, szintén eredménytelenül. Az osztrák biztosító simán kirúgott a kártérítési igényemmel.

Kezdjük: a bejelentő dokumentum első ránézésre adja magát. Ha nincs személyi sérülés és a felelősség kérdése sem vitatott (vagyis nincs értelme rendőrt hívni), a felek előkapják (akár mobilon is az E-kárbejelentőn), kitöltik és le is rendezték a sztorit, a biztosító majd megoldja a kártalanítást.

Kivéve, amikor szembe találjuk magunkat a valósággal és RÁJÖVÜNK, HOGY A BIZTOSÍTÓK NEM KARITATÍV SZERVEZETEK, HANEM PROFITORIENTÁLT GAZDASÁGI VÁLLALKOZÁSOK: PÉNZT AKARNAK TERMELNI

Ennek egyenes folyománya, hogy elsődleges céljaik között ritkán szerepel az ügyfél-elégedettség és sokkal gyakoribb a bevételi szempontok figyelembe vétele.

Ehhez jól kapcsolódik a jogszabályi környezetük is, ugyanis kevés olyan jogterület létezik jelenleg, amelyben annyi és olyan nyilvánvaló jogi kiskaput telepített a szabályozás, mint a biztosítási piacon. Most az egyik legbosszantóbb joghézagot vesézem ki, vagyis a kék-sárga és a károkozói felelősség elismerése / megállapítása témakörét.

Kisebb koccanás esetén a helyzet adja magát: kitöltik az érintettek a kék-sárgát és kész is. Logikus, hiszen az épp erre találták ki, nem? Hát, ezt csak az gondolhatja komolyan, aki nem látott még ilyen nyomtatványt.

A bejelentő ugyanis az alábbi mondattal kezdődik:

„Kitöltése nem jelenti a felelősség elismerését. A baleset körülményeinek leírása csak a gyorsabb kárrendezést szolgálja.”

Hoppá! De akkor mi a bánatnak tosszuk vele az időt? A kárrendezés mikor lett gyorsabb attól, hogy gyártottunk egy olyan papírt, ami se nem tisztáz semmit, se nem lehet rá hivatkozni sehol?

A második meglepetés akkor éri a kitöltőket, amikor be szeretnék ikszelni a felelősség elismerésére szolgáló rubrikát.

Mert olyan konkrétan nincs. Hiába akarná a károkozó beismerni vétkeit, ha nincs rá dedikált rubrika. Márpedig, amelyik formanyomtatványon nincs erre szolgáló rész, ott nem is lehet erről nyilatkozni. Ha pedig nem nyilatkozott róla a károkozó, akkor el sem ismerte, tehát a károsultnak sem lehet a biztosítóval szembeni követelése, ugye? Okos! 1:0 oda!

A szemfülesebbek asszertívabb csoportja a „Megjegyzések” rovatban, szabadszavas megfogalmazással gyónhatja meg bűneit. Na, hát megoldja ezt a leleményes magyar! Jaja, csak ezzel annyi lesz a bökkenő, hogy

a megjegyzés rovatban tett felelősségelismerő nyilatkozat utólag visszavonható

Van is erre mindenféle okos pszichológiai magyarázat az adrenalin csobogásáról meg a stresszben rosszul felmért helyzetekről. Andersen meséi, ugye.

Ezzel szemben a valóság az,

hogy károkozó Feri hazatérvén a kalandozásból konzultál a családi zugírásszal és megtudja, hülye volt: a felelősséget el sem kellett volna ismernie (de hát nem azért van a kék-sárga? - kérdi félszegen). Felvilágosul, hogy hát nem, és azonnal vonja is vissza a beismerést valami pszichológiai lózungra alapozván. És kész is a kalamajka.

A károsult várja a biztosító egyezségi ajánlatát, de azt lesheti! Pár hét múlva érdeklődik majd, hogy mi az ügy állása, és megrökönyödik a biztosító válaszán:
„Nem fizetünk, mert a mi ügyfelünk el sem ismerte a károkozási felelősségét / visszavonta a nyilatkozatát. Köszönjük, hogy minket választott, viszonthallás.”

Hoppá! Azt se tudták az érintettek, hogy vissza lehet vonni bármit is, pedig bizony lehet.

Hovatovább arról sem szól a fáma, hogy az Európai Baleseti Bejelentőt (kék-sárga) nem is kötelező kitölteni

Ezt ugyanis nem írja elő egyik jogszabály sem.

Fotó: Zách Dániel
Fotó: Zách Dániel

Összegezzük tehát: Az autósok baleset esetén kitöltenek, megrajzolnak, aláírnak egy olyan nyomtatványt, amit nem is kötelező, miközben a haszna is a béka segge alatt van a felelősség elismerése tekintetében? Akkor mi a pék hímtagjáért töltögetik? 

A helyzet több okból is ilyen sánta:

  • Egyrészt a jogszabályi környezet nem kellően átgondolt, hemzseg a jogi kiskapuktól. Mondjuk ki: szarul van megírva az egész. Ilyen az, amikor törvényileg kötelezővé tesznek valamit, ami csak piaci alapon képes jól működni. Nem írok analógiákat, mindenkinek van fantáziája.
  • Másrészt egy közúti balesetben legalább 3 (azaz három!) fajta felelősség létezhet szimultán. Büntetőjogi/szabálysértési, polgárjogi/biztosítási és erkölcsi. Előbbit a zsandárok vizsgálgatják, a középső lenne a KGFB huszároké és utóbbi az egyházé.

De akkor MÉGIS mire jó a kék-sárga?

Én többnyire billegő asztalokat szoktam vele megtámogatni, és a nyáresti grillezések alkalmával is jó szolgálatot tesz. De láttam már háziasszonyokat ablakot is pucolni vele, hiszen kinek a pap, kinek a paplan, ugye.

valójában csak jogi fingreszelés

De, akkor mit csináljak közlekedési baleset esetén? Először is nyugodj le, aztán hessegesd el a baleseti bejelentő formanyomtatvány gondolatát is. Helyette inkább fotózz, dokumentálj, keress tanúkat. A valódi bejelentőt (amin már van kérdés és rubrika a felelősség kérdéshez is) úgyis csak otthon fogod kitölteni. Meg is mutatom, hogy az milyen: 

hívjatok rendőrt. Mindig!

Ne csak akkor, amikor személyi sérülés történt, vagy vitatott a felelősség kérdése, hanem mindig. Miért? Mert a felelősség kérdése utólag, a kék-sárga beküldését követően is bármikor vitatottá válhat. Akár a károkozó, akár a biztosítója által. 

Szóval, hívjatok bátran rendőrt, ő majd megállapítja az esetleges büntetőjogi / szabálysértési és a baleset okozása miatti felelősséget is, készít róla jegyzőkönyvet, a károkozót néha szolidan meg is bírságolja / írásban figyelmezteti, vagy eljárást indít ellene. A legjobb pedig, hogy

erről még igazolást is ad. iLYET:

Az igazolás birtokában pedig már lesz valami a kezetekben, amivel lehet ügyet intézni a pénzét alapos megfontolást követően utalgató biztosítónál is. Ha esetleg a biztosítónak vagy a károkozónak mégis feleselni támadna kedve, akkor azt már a bíróságon teheti meg és nem veletek fog vitatkozni, hanem az igazolást kiállító, helyszínelő zsandársággal. Problem? Solved!

Epilógus:  A rendőrség berkeiben nyilván kifejezett népszerűségnek örvend majd ez a cikk (is). Mielőtt beindulnának a jogi fogaskerekek és valaki megkérdezné, hogy miként jön a rendőrségi baleseti helyszínelés minden egyes kis piszlicsáré koccanáshoz, engedtessék meg nekem a labda kivonása a játéktérről. 

Minden közlekedési baleset egyben szabálysértés is!

Igen, az összes. Miért? Ezért: 

 

KRESZ: "A közlekedésben résztvevőkre vonatkozó általános rendelkezések


3. § * (1) Aki a közúti közlekedésben részt vesz, köteles c) úgy közlekedni, hogy a személy- és vagyonbiztonságot ne veszélyeztesse, másokat közlekedésükben indokolatlanul ne akadályozzon, és ne zavarjon."

Szabálysértési törvény:
"178. Közúti közlekedési szabályok kisebb fokú megsértése

224. § (1) Aki a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendeletben (a továbbiakban: KRESZ) meghatározott közúti közlekedés szabályait megszegi, ha a 217-222. § szerinti szabálysértés nem valósul meg, szabálysértést követ el.

Nem igényel részletesebb monológot, hogy aki más járművét a sajátjával lökdösi, huppogtatja közlekedés közben, az bizony a személy- és vagyonbiztonságot veszélyeztetve, másokat indokolatlanul akadályozva és zavarva közlekedik, sértve ezzel a KRESZ-t. Aki pedig azt sérti, az szabálysértést követ el. 

Mejegyzendő, hogy egyes uniós tagországok (pl.: Horvátország) területén eleve így szabályozzák a kérdést és a legkisebb koccanáshoz is kötelező rendőrt hívni. 

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.