Úgy tűnik, a MÁV-ot az ág is húzza. Nem elég, hogy az állami vasúttársaság az összeomlás szélére került, a Népszava egy belső elemzésre hivatkozva azt írja, hogy a sikernek kommunikált vármegye- és országbérlet hatalmas lyukat ütött a MÁV jegybevételeire. A lap szerint az idei évet még a tavalyi januári bevételhez képest 2,3 milliárdos plusszal nyitó állami vasúttársaság júniusra már több mint 400 millióval maradt el a 2022-es nyár nyitó havi bevételétől. A cég az első négy hónapban hullámzóan ugyan, de összesen 7,5 milliárd fölötti többletet hozott össze a jegy- és bérleteladásból.
Azonban az állami cég egyik belső elemzéséből a Népszavához eljutott adatok szerint már májusban 953 millió forinttal csökkent a bevétel az idei áprilisi menetjegy- és bérleteladáshoz képest, de még így is több mint félmilliárdos többletet tudtak összehozni az előző évihez viszonyítva. Júniusban már nem sikerült ez a bravúr. A visszaesés májushoz képest meghaladta az egymilliárdot, a menetdíjakból befolyt összeg pedig csaknem félmilliárddal kevesebb volt, mint 2022 júniusában. Alig két hónap alatt tehát 2 milliárdot vett ki a MÁV kasszából a szakmai szervezetek szerint inkább politikai terméknek, mintsem közlekedéspolitikai döntésnek nevezhető kormányzati intézkedés.
A MÁV ugyan tett egy erőtlen kísérletet, hogy legalább az Intercityk és a gyorsvonati pótjegyek megtartása révén némi plusz bevételre tegyen szert, de a közlekedési tárcát vezető Lázár János májusban egy parlamenti felszólalásában megígérte, hogy rendezi a pótdíjak kérdését. Végül az IC- és gyorsvonati pótjegyeket júliustól megszüntették, sőt, a korábbi tervekkel ellentétben lehetővé tették, hogy az országbérlet is érvényes legyen az Intercityken, másodosztályon.
A belső elemzés ellenére az Építési és Közlekedési Minisztérium a Népszava kérdésére tagadta, hogy a MÁV bevétele csökkenne. Mint írják a vasúti menetdíjbevételek terén a májusi és júniusi bevételek esetén emelkedő tendencia tapasztalható a 2022-es év azonos hónapjaihoz viszonyítva. Majd ennek kissé ellentmondva az írták, hogy az emelkedő trend éven belül tört meg a kedvezőbb árfekvésű és bővebb felhasználási spektrumú bérletek megjelenésével, azonban az így kimutatható kiesés mértéke sem haladja meg időarányosan az intézkedéshez dedikált februári kormányhatározat által biztosított fedezetet.
Nem kellett közgazdasági végzettség ahhoz, hogy lássuk, ez lesz a végkifejlete az új jegytípusok bevezetésének, ugyanis több szakmai szervezet is bírálta korábban az új jegytípusok bevezetésének módját, ugyanis borítékolható volt, hogy a MÁV-Volán csoportnak sokmilliárdos bevételkiesést fog okozni ez a fajta kedvezmény. Ha hosszútávon megtartja a kormányzat a vármegye- és országbérletet, akkor az év végén alaposan a zsebébe kell nyúlnia ahhoz, hogy kompenzálja a közlekedési cégeinek árbevétel kiesését.