Várható volt: hatalmas bevételkiesést okoz a MÁV-nak a vármegyebérlet

2023.08.21. 13:39

Úgy tűnik, a MÁV-ot az ág is húzza. Nem elég, hogy az állami vasúttársaság az összeomlás szélére került, a Népszava egy belső elemzésre hivatkozva azt írja, hogy a sikernek kommunikált vármegye- és országbérlet hatalmas lyukat ütött a MÁV jegybevételeire. A lap szerint az idei évet még a tavalyi januári bevételhez képest 2,3 milliárdos plusszal nyitó állami vasúttársaság júniusra már több mint 400 millióval maradt el a 2022-es nyár nyitó havi bevételétől. A cég az első négy hónapban hullámzóan ugyan, de összesen 7,5 milliárd fölötti többletet hozott össze a jegy- és bérleteladásból.

Azonban az állami cég egyik belső elemzéséből a Népszavához eljutott adatok szerint már májusban 953 millió forinttal csökkent a bevétel az idei áprilisi menetjegy- és bérleteladáshoz képest, de még így is több mint félmilliárdos többletet tudtak összehozni az előző évihez viszonyítva. Júniusban már nem sikerült ez a bravúr. A visszaesés májushoz képest meghaladta az egymilliárdot, a menetdíjakból befolyt összeg pedig csaknem félmilliárddal kevesebb volt, mint 2022 júniusában. Alig két hónap alatt tehát 2 milliárdot vett ki a MÁV kasszából a szakmai szervezetek szerint inkább politikai terméknek, mintsem közlekedéspolitikai döntésnek nevezhető kormányzati intézkedés.

3

A MÁV ugyan tett egy erőtlen kísérletet, hogy legalább az Intercityk és a gyorsvonati pótjegyek megtartása révén némi plusz bevételre tegyen szert, de a közlekedési tárcát vezető Lázár János májusban egy parlamenti felszólalásában megígérte, hogy rendezi a pótdíjak kérdését. Végül az IC- és gyorsvonati pótjegyeket júliustól megszüntették, sőt, a korábbi tervekkel ellentétben lehetővé tették, hogy az országbérlet is érvényes legyen az Intercityken, másodosztályon. 

A belső elemzés ellenére az Építési és Közlekedési Minisztérium a Népszava kérdésére tagadta, hogy a MÁV bevétele csökkenne. Mint írják a vasúti menetdíjbevételek terén a májusi és júniusi bevételek esetén emelkedő tendencia tapasztalható a 2022-es év azonos hónapjaihoz viszonyítva. Majd ennek kissé ellentmondva az írták, hogy az emelkedő trend éven belül tört meg a kedvezőbb árfekvésű és bővebb felhasználási spektrumú bérletek megjelenésével, azonban az így kimutatható kiesés mértéke sem haladja meg időarányosan az intézkedéshez dedikált februári kormányhatározat által biztosított fedezetet. 

2 (1)

Nem kellett közgazdasági végzettség ahhoz, hogy lássuk, ez lesz a végkifejlete az új jegytípusok bevezetésének, ugyanis több szakmai szervezet is bírálta korábban az új jegytípusok bevezetésének módját, ugyanis borítékolható volt, hogy a MÁV-Volán csoportnak sokmilliárdos bevételkiesést fog okozni ez a fajta kedvezmény. Ha hosszútávon megtartja a kormányzat a vármegye- és országbérletet, akkor az év végén alaposan a zsebébe kell nyúlnia ahhoz, hogy kompenzálja a közlekedési cégeinek árbevétel kiesését.