Friss jogsival két autót is összetört – milliós lett a kötelezője

2023.09.04. 06:01 Módosítva: 2024.03.05. 14:59

Péterrel megesett mindenki rémálma. Friss jogosítvánnyal és A00-ás KGFB-vel balesetet okozott. Ráadásul egyből két autót is összetört. Sebaj, a biztosító majd rendezi a károkat, kicsit emelkedik az éves díj, el is felejtheti hamar - gondolta...

Olvasói levél

Kedves Takács Krisztián!

Olyan üggyel keresem Önt, hogy a kötelező biztosító egymillió forintos éves biztosításról küldött levelet számunkra. Az autót egy frissjogsis vette tavaly októberben, rá 2 hónappal egy figyelemelterelésből eredő balesetet okozott, ahol két autó sérült.


Biztosítón keresztül csak a két autó lett megcsináltatva, a problémát okozó kocsi rajtuk kívül 170e forintért lett megcsináltatva összesen.

Azt szeretném Öntől kérdezni, hogy ez az egymilliós éves biztosítás, ami tízszeresére emelkedett az ütközés miatt és valószínüleg nem csökken le százezerre jövőre sem, lehetséges-e?

A biztosítónak írtunk emailt az ügyről, ők még nem válaszoltak.

Csatoltan küldök képet a tavalyi és az idei díjbekérőről is. Előre is köszönöm a szíves segítségét.

Üdvözlettel: 

Péter

Péter nem gondolt semmi drámára, az okozott sérülések nem voltak drasztikusak. 

Aztán megjött a biztosító következő évi díjkalkulációja. A rajta szereplő összeg pedig közel tízszerese az addig fizetettnek, milliós tétel.

Péter először nem hitt a szemének és azt hitte, hogy biztos csak valami elírás vagy félrekalkulálás lehet a dolog hátterében, mert ekkora összeg nem lehet komoly. Hát hogyan ugrana fel 113 ezerről több, mint egymillióra az éves díj két apróbb kár miatt? Hát így. 

Kevésbé ismert tény, hogy károkozás és KGFB terhére eszközölt kárkifizetés esetén a szerződő bonus-malus besorolása kárkifizetésenként visszaugrik 2 fokozatot. Vagyis B10 esetén B08-ra, A04 esetén A02-re és A00 esetén M02-be. 

A legrosszabb elérhető fokozat az M04

Mi az a bonus-malus?

A bonus-malus (ejtsd: bónusz-málusz) a gépjármű üzembentartójának kártörténeti adatai alapján határozható meg: a biztosító bonus fokozattal jutalmazza a biztonságos és felelős vezetést, károkozás esetén viszont elveszítjük aktuális besorolásunkat, és akár több fokozattal is visszaeshetünk (malus). Mindez a kötelező biztosításunkat is befolyásolja: amennyiben az adott biztosítási évben nem okozunk balesetet, alacsonyabb biztosítási díjra számíthatunk, ellenkező esetben pedig akár többszörösére is nőhet a kötelező biztosítás rendszeres díja. 

A valóságban tehát az sem kizárt, hogy a friss jogsis A00 kategóriából egy többszereplős baleset következtében 

azonnal a legrosszabb fokozatban (M04) találja magát a szerződő. 

Bonus-Malus osztályok Forrás: MNB
Bonus-Malus osztályok Forrás: MNB

 Ott pedig igen komoly díjszorzókkal operál a biztosító, nem ritka a 7x-es szorzó sem!

ERRE RAKÓDIK MÉG RÁ AZ ÚN. "KÁROKOZÓI PÓTDÍJ"

Károkozói pótdíj

Amennyiben a biztosítási évben autósként kárt okozunk másoknak, számíthatunk arra, hogy a biztosítók károkozói pótdíjat fizettetnek velünk.

A károkozói pótdíjjal megtoldott kötelező gépjármű felelősségbiztosítás akár háromszorosa is lehet az eredetileg kiszabott alapdíjnak, és akkor is kivetik, ha a kárt okozó visszatérítette biztosítójának a kártérítést.

A pótdíjjal megemelt kgfb díj mértéke sok mindentől függ: életkortól, lakhelytől, bónusz besorolástól, a károkozás gyakoriságától és számától.

Az M04 díjszorzójából és a károkozói pótdíj mértékéből pedig könnyen összejön egy 9-10x-es éves díjtétel is. 

Mit tehet hát az egyszeri károkozó ilyen esetben? 

A Bonus-malus besorolását megőrizheti, amennyiben a biztosító által a károsultak részére kifizetett összeget visszatéríti a KGFB szolgáltató részére.

Ennek azonban csak akkor van értelme, ha a károkra kifizetett összeg alacsony. Magas összegű kárkifizetésnél ez nem életszerű, hiszen akkor minek van a KGFB, mehetett volna az egész zsebből, nem? 

A károkozói pótdíj és a B-M visszasorolás leggyakoribb "ellenszere" az ún. üzembentartó-váltás. 

Ilyenkor egy új üzembentartó köt KGFB szerződést a károkozó járműre, amely miatt a KFGB ismételten A00-ás kategóriából indul. A malus besorolás két év után elévül, akárcsak a bonus, ha nincs a nevünkön autó és új KGFB kötésekor A00-ban indul a szerződő. 

A vonatkozó jogszabály nem teszi kötelezővé, hogy a tulajdonos és az üzembentartó (biztosított) személye egybe essen

Csupán annyit ír elő, hogy az üzembentartónak kötelező biztosítást kötnie. A KGFB törvény olyan kikötést sem tartalmaz, miszerint a járművet kizárólag a biztosított (üzembentartó) vezetheti. Érdekes szabályozás ez, hiszen a KGFB a konkrét biztosítási díjat - többek között - az üzembentartó életkora, lakhelye és vezetési tapasztalata (jogosítvány megszerzésének éve) figyelembevételével kalkulálja, értékelve az ezekben rejlő kisebb vagy nagyobb baleseti kockázatokat. 

Mégis gyakori, hogy a jármű tulajdonosa és valódi használója egy budapesti 24 éves, friss jogsis fiatal, a biztosítást kötő üzembentartó viszont a tulajdonos 70 éves, vidéki községben élő nagymamája. 

Nem lenne életszerű ugyanis, hogy kizárólag az járhasson az autóval sofőrként, akinek a nevére a KGFB szól. A járműtulajdonosok pedig nem ettek meszet, ők a saját pénzügyi érdekeik védelmét tekintik elsődleges szempontnak. A biztosítók nyilván nem tekintik ezt törvényes megoldásnak. Tény, hogy jogilag elég "szürkezónás" a kérdés. 

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.