Az utóbbi időben a Tesla árpolitikája igen agresszív: a konkurenciához képest nagyon olcsón kínálják a belépőmodelljeiket, amivel több, nagy gyártó egyelőre nem is tud mit kezdeni. A Model 3 ára Magyarországon 18 millió forint alá csökkent, de egy Model Y is éppen csak túllóg a 20 milliós határon.
Pár éve ennyi pénzért térdig jártunk a kívánatosabbnál kívánatosabb típusokban, azonban az elmúlt évek brutális drágulása miatt ma már nem ez a helyzet. Jól használható, értelmezhető hatótávú, egy családnak is megfelelő elektromos autót alig adnak ennyiért, de hagyományos, belső égésű motorral szerelt vagy hibrid autók közül sincs annyi, mint amennyit elsőre gondolnánk.
Elképesztően durvát drágultak az autók a közelmúltban, ez kétségtelen. A pármilliós, belépő autók gyakorlatilag nem léteznek, ma már alsó hangon 8-10 milliót kell elköltenie annak, aki valami közepes méretű, aránylag jól használható autót szeretne. Ezek nagyjából egy Focus, egy Corolla vagy épp egy Astra indulóárai, és akkor hol vannak még a jobban motorizált, ne adj isten extrásabb változatok. Elárulom: 12-15 millió körül, és akkor még mindig egy benzines vagy dízel kompaktról van szó.
A tényleg jól használható hibridek, vagy a némi elektromos hatótávval és ingyenes parkolással kecsegtető tölthető hibridek sokmilliós felárral követik a hagyományos motorral szerelt változatokat. Az elektromos autóknál ennél is elszomorítóbb a helyzet: 10 milláért gyakorlatilag semmilyen értelmezhető modell nincs, a tisztességes hatótávú, jól használható autók árai 15-20 milliónál kezdődnek.
Bár a Tesla árai nem tűnnek alacsonynak, 18-20 millió pedig rengeteg pénznek hangzik, az a helyzet, hogy ha a többiek árazását vesszük alapul, egy Tesla igen csábító ajánlatnak tűnik.
De milyen unalmas lenne már, ha előbb-utóbb mindenki Teslával járna? Nincs baj azzal se, ha valaki a Teslát gondolja igaz útnak, hiszen tényleg vonzó alternatíva, de én azért összeszedtem kategóriától függetlenül néhány új autót, amik kijönnek egy Model 3 árából. Igyekeztem nagyon különböző autókat összeválogatni, amiknek stimmel a vételára, ugyanakkor az üzemeltetési, és szervizelési költségekben hatalmas különbségek adódhatnak.
Tehát itt most nem az a lényeg, hogy mi tudja közel ugyanazt, mint egy Model 3, közel ugyanannyiért, hanem az, hogy milyen autókat lehet kapni ennyi pénzért. Némelyik funkcionalitásban is hasonló lesz, némelyik pedig az ár kivételével minden paraméterében eltér.
5 új autó 18 millió forintig
Ez a kategória azoknak szól, akik új autót vennének, de nem jön be nekik a Tesla.
1. Kia Niro EV
A dél-koreaiak legalább olyan fejlődést mutattak be az utóbbi években, mint a Tesla, csak épp a megközelítésük teljesen más. A Kiánál és a Hyundai-nál az árazás általában elég jó, miközben szépen lassan a minőség és a dizájn is olyan szintre emelkedett, hogy sok európai gyártó képviselői is csak vakarják a fejüket. Magyarra fordítva ez azt jelenti, hogy ár-érték arányban elég jó csomagot kapnak azok, akik Kiát vagy Hyundai-t vesznek.
Ott van például a Kia Niro EV, vagyis az elektromos Niro, ami a 17,8 milliós alapárával szinte hajszálra annyiba kerül, mint egy Model 3. Ennyiért egy furcsán érdekes kasznit, ügyes belteret és 65 kWh-s akkucsomagot kapunk, a felszereltség azonban itt még nem olyan gazdag. Ezzel az akkuval a Niro EV 460 kilométeres hatótávot tud a WLTP mérései szerint, ami 53 kilométerrel kevesebb, mint az alap Model 3 hatótávja.
Bár a Teslák általában elég gyorsak, a 204 lóerős Niro is haladós: 7,8 másodperc alatt van 100-on, ami nem sokkal marad el az alap Model 3 6,1 másodperces értékétől. Az összeszerelési minsőség egyértelműen jobb, a helykínálat azonban kevésbé: a Tesla tengelytávja 15 centivel hosszabb, emiatt belül is tágasabb. Minden esetre ha valaki hagyományosabb autót választana, mint a Tesla, a Niro EV jó alternatívának tűnik.
2. Toyota Prius Plug-in Hybrid
A Prius a hibridek királya, és egyben az egyik legnépszerűbbike. Semmilyen autóból nem lesz sok éven át milliós példányszámban eladott bestseller, ha közben borzalmasan rossz, ebből pedig az következik, hogy ha tetszik, ha nem, a Prius a maga kategóriájában egy remek autó. A Priusok a végtelen tartósságukkal és a pofátlanul jó fogyasztásukkal építettek rajongótábort, és a külsejükkel szereztek egy rakás utálót is. Az új, ötödik generációs Prius azonban már nem is néz ki rosszul, ráadásul remélhetőleg ez is pont olyan strapabíró lesz, mint az elődei.
Az újat Magyarországon már csak tölthető hibridként lehet megvásárolni, így pedig egy hajszállal a Model 3 ára fölött kezd az ára: minimum 18,5 milliót kell érte fizetni. Ennyiért érdekes külső, 223 lóerő, 72 kilométeres, tisztán elektromos hatótáv, és a Tesláénál kisebb beltér jár. De a köztudatba lassú autóként beépült Prius 6,8 másodperces nulla-százas gyorsulása alig marad el az alap Model 3 6,1 másodperces értékétől.
A relatíve nagy, elektromos hatótáv miatt a tölthető Prius lazán jogosult a zöld rendszámra, így egy darabig még lehet vele ingyenesen parkolni sok helyen. A kombinált fogyasztást 4,1 és 4,3 liter közé mondják, ami az előző modellekkel szerzett tapasztalatok alapján abszolút reális. Ez annyira kevés, hogy utcai töltés esetén csak akkor tudunk olcsóbban közlekedni a Model 3-mal, ha a Tesla saját, olcsó hálózatán töltünk. Azt se árt mérlegelni, hogy a Prius összesített hatótávja sokkal nagyobb, illetve benzinnel tankolni is gyorsabb, tehát biztosan van olyan, akinek egy Prius jobb választás, mint egy Model 3.
3. Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI DSG
A messzire utazók számára is van alternatíva Tesla-áron: a dízel, kombi Passat elég jó választásnak ígérkezik. A hétsebességes DSG automatával szerelt, kétliteres, 150 lóerős TDI Passat ráadásul a mai árakhoz képest váratlanul jó áron, 15 millió forintnál kezd.
Ez kevésnek tűnik, és technikailag tényleg elég jó ár érte, azt nem árt figyelembe venni, hogy ez a teljesen alap verzió. A németeknél szokás, hogy az alapfelszereltségből kihagynak egy csomó, fontos felszereltséget, így szinte biztos, hogy mire összeikszelünk egy tényleg jól használható autót, az el fogja érni a Model 3 árát.
Cserébe azonban kapunk egy 5 literesnek mondott fogyasztású – ha a valóságban 6,5, az se rossz –, hatalmas kombit, amivel messzire utazhat bárki, akár családdal együtt. A tágas, jó minőségű belső, a gigantikus csomagtér és a megnyugtatóan nagy hatótáv jó pontok, de vannak hátrányok is. A dízelek lassan kihalnak, így elképzelhető, hogy kellemetlen kitiltásokkal kell majd küzdenie a leendő tulajnak, ahogy a bonyolult, modern motorok is komoly költségekkel járó hibák lehetőségét hordozzák.
4. Alfa Romeo Tonale 1.5 e-Hybrid Veloce
Mindenképpen szerettem volna a listára egy benzines SUV-t is, hiszen ez manapság elég népszerű kategória, de akkor már valami olyat, amiben van egy kis bugi. A hobbiterepjárók műfajában akad egy rakás béna cucc, de azért vannak olyan, meglepően menő darabok is, mint az Alfa Tonale.
Az a helyzet, hogy az olaszok még ebben a hülye, modern világban sem felejtették el, hogy hogyan kell valamit stílusossá és érdekessé tenni. A Tonale még úgy is egy vérbeli olasz autó, hogy a sokak által gyűlölt hobbiterepjárók kategóriájában versenyez. Mivel az ára 14 milliónál indul, nézhetünk egy kicsit feljebb, hiszen 18 millába épp belefér az alapnál tüzesebb Veloce.
Ennyiért kapunk egy 1,5 literes, négyhengeres turbómotort 160 lóerővel és enyhe hibrid rásegítéssel, amihez egy hétsebességes automata váltó társul. Az 5,7 és 6,2 liter közötti vegyes fogyasztás valószínűleg csak vicc, de normál használat mellett aránylag normális marad a Tonale étvágya. Közben pedig egy jóképű autó, aminek a Veloce verziója a szép felnikkel, a nagy fékkel és ötletes, stílusos beltérrel ad egy kis olaszos pluszt, ami a többi, hasonló autóból hiányzik.
Van egy másik tippem is
Csak azért nem a létező legkirályabb, olcsó, kicsi SUV-t írtam, mert a Kona N sokaknak túl durva, hiszen kőkemény és feleslegesen erős. De ha tudsz szerezni egyet, garantálom, hogy semmilyen hasonló árú – vagy sokkal drágább –, hobbiterepjáróra emlékeztető tárgyban nem fogsz annyira jól szórakozni, mint abban. Élénk, hangos, nyers, ahogy kell, szinte már sportszerűtlenül jó poén.
5. BMW Z4 sDrive 20i
Bizony, egy alap Z4 befér 18 milla alá, méghozzá lazán: az alapára ugyanis 16,7 millió forint. Szexi külső, kétliteres, 197 lóerős, benzines turbómotor, manuális váltó és hátsókerék-hajtás. Ráadásul a tetőnek se kell mindig a helyén maradnia, így hát ez egy rohadt jó dealnek tűnik.
A Z4 persze minden létező paraméterében eltér egy Model 3-tól, és papíron rengeteg hátránya is van a kialakításából fakadóan. De engedjük el az apró csomagteret, a kétszemélyes utasteret, a magas fogyasztást, vagy az elektromos autókhoz képest csillagászati szervizköltségeket. Z4-et nem azért vesz valaki, hogy ilyesmiken rágódjon, hiszen ez egy élményautó, aminek nem csak az a funkciója, hogy elvigyen egyik helyről a másikra, hanem az, hogy ezt közben a pilóta élvezze is.
Így nincs is igazi kérdés, hogy megéri-e a Z4 vagy sem, mivel aki egy a mai mezőnyben olcsónak számító, hátsókerekes, manuális váltóval szerelt, oldschool élményautót keres, annak kevés jobb opciója adódik. Na jó, egyelőre még MX-5 is van, tehát aki nem rajong a németekért, szerencsére a japán vonalon is talál pompás, nyitott kétülésest.