Inkább vegyél tortát, az is kerek – ne lopj táblát, hülyegyerek

Mióta színesfém helyett préselt műanyagból és acéllemezből készülnek a közlekedési táblák, kevésbé lopják őket a vasazók. A bulibárók viszont továbbra is előszeretettel csennek el egy-egy 30-as táblát szülinapi ajándékként, és a stoptáblák is kelendőek, mint műhelydekoráció. Annyi csak a baj, hogy a táblalopás bűncselekmény.

Szerencsére egyre kevesebbszer fordul elő, hogy ellopják a KRESZ-táblákat. A csökkenés oka valószínűleg az, hogy zömében már nem alumínium táblákat helyez ki társaságunk, így azok már nem olyan keresettek. A táblák és oszlopok nagy része is már olcsó horganyzott acéllemezből készül  - mondta a Totalcarnak Pécsi Norbert Sándor, a Magyar Közút kommunikációs vezetője.

A céget azt követően kerestük meg, hogy a Közlekedéstudományi Intézet híroldala arról írt, hogy egy jogerős döntéssel megbüntettek két autóst, akik egy disznótorhoz használt üst tetejét "látták" egy közlekedési táblában. 

Persze másoknak is jó eséllyel átfutott már az agyán legalább egyszer egy borgőzös-mámoros buli után hazafelé, hogy milyen jól mutatna a szoba sarkában az a macisajt tábla, vagy a garázsban a STOP felirat. Sőt, a haver is komázná a negyvenedik szülinapjára a 40-es sebességkorlátozót. Ezzel összhangban van a Magyar Közút válasza: 

"A táblalopások visszaszorulása ellenére ezek a 'számos' táblák (30, 40, 50 stb.) még mindig 'keresettek' születésnapi ajándékként." 

Szerencsére a többség nem lép a tettek mezejére és kijózanodás után rá is jön, hogy milyen jól tette! A közlekedési táblák elmozdítása / megrongálása ugyanis évtizedek óta bűncselekmény, ráadásul komoly büntetési tétellel.

Büntető Törvénykönyv

A közlekedés biztonsága elleni bűncselekmény

232. § (1) Aki (...) közlekedési jelzés eltávolításával vagy megváltoztatásával, megtévesztő jelzéssel, (...) vagy más hasonló módon más vagy mások életét vagy testi épségét veszélyezteti, bűntett miatt három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.

De miért, hiszen az csak egy tábla, nem árt senkinek, ha nincs ott, gondolják a borgőzben ragadt tudorok. 

Ha a józan paraszt belegondol, hamar beláthatja, hogy a közlekedés veszélyes üzem, és a táblák ezeket a veszélyeket hivatottak csökkenteni.

A közlekedési táblák ugyanis minden esetben közlekedésbiztonsági és baleset-megelőzési céllal kerülnek ki az utak mellé.

Attól védenek, hogy összetörjék egymást és magukat a közlekedők. Gondoljatok csak bele, mekkora veszélyt hordozna magában egy STOP tábla eltüntetése egy forgalmas kereszteződésből. Vagy egy 60-as tábla a bekötőútnál, ahol tábla nélkül mindenki 100 km/h felett repesztene... 

Mi lenne, ha még el is vinné valaki?
Mi lenne, ha még el is vinné valaki?

Ez már nem ócska diákcsíny vagy hecc, emberi életek kerülhetnek veszélybe amiatt, hogy valaki szerint az ő szobája falán jobban mutat az a tábla. 

A komoly és valós veszély miatt a jogalkotó sem teketóriázott: 

  • Ha ellopsz egy táblát, böribe mész és kész. 
  • Ha megkísérelsz ellopni egy táblát, de nem sikerül, akkor is böribe mész.
  • Ha csak rákészülsz, de hozzá sem kezdesz, akkor is börtön lesz a vége.  
  • Ha valaki megsérül vagy meghal az értelmetlen szórakozásod miatt, fél életedre börtönbe mész.
  • Ha megjön az eszed és visszateszed, mielőtt valaki megsérülne vagy meghalna miattad, talán nem mész börtönbe. Vagy de, majd a bíró eldönti, hogy mennyire vagy nemnormális. 

BŰNCSELEKMÉNYNEK MINŐSÜL A VESZÉLYRE FIGYELMEZTETŐ, VALAMINT A KÖTELEZŐ UTASÍTÁST ADÓ TÁBLÁK ELLOPÁSA, MEGRONGÁLÁSA, ÉS ÁLTALÁBAN MINDEN OLYAN TÁBLA MEGVÁLTOZTATÁSA, AMIK UTÁN A KÖZLEKEDŐKNEK VÁLTOZTATNIUK KELL ADDIGI HALADÁSUKON. ILYEN A VÁROSHATÁRT JELZŐ TÁBLA IS.

Utóbbi azért, mert egyben sebességkorlátozó funkciója is van. 

Lassítani is kell(ene) a lakott terület kezdete táblánál...
Lassítani is kell(ene) a lakott terület kezdete táblánál...

A közlekedés biztonsága elleni bűncselekmény mellett más bűntettet is megvalósíthat az, aki táblát lop vagy rongál meg az utak mentén.

Táblalopás közbeni lebukás esetén a közlekedés biztonsága elleni bűncselekményhez könnyen párosulhat még a garázdaság vétsége vagy bűntette is. Attól függően, hogy hányan és pontosan mit követtek el.

A térfigyelő- és mobilkamerák korában abban bízni, hogy úgysem látja senki, mit művel azzal a táblával a delikvens, indokolatlan hurráoptimizmusra vall. Na mindegy, hiába tépem a szám, a Margit híd kőkeresztjeit is viszik, mint a cukrot a kamerák kereszttüzében is. 

Hogyan csekkolják a táblahiányt? Mennyibe kerülnek? 

Pécsi Norbert Sándor beszélt arról is, hogy egy stop tábla és a tartóoszlop ára megközelítőleg 16000 forint + Áfa. Ehhez jönnek a kihelyezéssel kapcsolatos járulékos költségek. A kár összegét befolyásolja például a tábla mérete is. Az elkövetőket sajnos ritkán érik tetten, ezekről a rendőrség adhat további információt. Mindent egybevetve éves és országos szinten ezres nagyságrendű a táblalopás, amiből a társaságnak több milliós kára keletkezik.

Emberi életek múlnak rajta, ne mozdítsd el!
Emberi életek múlnak rajta, ne mozdítsd el!

2022-ben egyébként 13 735 darab jelzőtábla cseréjét végezte el a Magyar Közút országosan, ebben benne van a kiegészítő jelzőtáblák kihelyezése is. A cég azonban nem tartja nyilván a külön lopásból/rongálódásból eredő jelzőtábla cserék számát.

Arról, hogyan jut a cég tudomására egy táblahiány vagy -lopás, a kommunikáció vezető azt mondta: "A közlekedésbiztonságot veszélyeztető jelzőtáblák pótlását útellenőrzés során az útellenőr az észleléskor azonnal elvégzi. Egyéb esetben a jelzőtáblák pótlását a vonatkozó rendeletben szereplő előírások szerint végezzük. Útkategória szerint az észleléstől vagy bejelentéstől függően legkésőbb 2-30 napon belül megtörténik a táblák pótlása." 

Mi csak annyit fűznénk még hozzá, hogy ne légy hülye, ne lopj táblát! Ha pedig ezt szeretnéd ajándékba, akkor megveheted legálisan

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.