Itt az ősz: gyilkos, aki négy évszakos?

2023.10.05. 12:13 Módosítva: 2023.10.05. 13:00

Évszaknak megfelelő gumiabroncs. Sikítófrászt kapok a fogalomtól! Az internet népe rendre ráharap olyan jól csengő terminus technicusokra, amelyek hivatalosan nem is léteznek. Nincs ez másként a gumiabroncsok világában sem. A négy évszakos abroncsokat még értem, hiszen négy évszak volt még régen. De akkor hol van az őszi és a tavaszi abroncs a kínálatban?

Itt van az ősz, itt van újra... - legalábbis csillagászati értelemben. Az időjárásban ennek alig látni nyomát, csak a szabálykövető fák kezdték el hullajtani lombkoronájukat. Hamarosan azonban 7 Celsius-fok alá esik az éjszakai hőmérséklet, beindul a sorban állás a gumisműhelyekben és megjelennek a foteltudósok a kommentszekciókban. Muníciójuk a négy évszakos abroncsok fikázása, legfőbb érvük pedig, hogy sosem volt hozzá szerencséjük. 

Reggelente már ködfoltokra is készülni kell Fotó: picture alliance/Getty Images
Reggelente már ködfoltokra is készülni kell Fotó: picture alliance/Getty Images

7 fok Celsius?

Hogy ez mennyire komoly és megalapozott tudományosan? Hm, nagyjából semennyire. De kellett valamit mondani az értekezleten a befektetőknek, oszt' ez a 7 jó ötletnek tűnt.

Amúgy azt tudja valaki, hogy amikor a levegő hőmérséklete 7 fok Celsius, akkor az aszfalté mennyi napsütésben és árnyékban? Komolyan érdekelne...

A kérdés minden évben azonos a közutálatnak örvendő óraátállítás témakörével: kell nekünk ez a macera egyáltalán? Hát van itt még tél és hó, ami indokolná az évente kétszeri papucsváltást a kocsikon? Hogy minden oldal elégedett legyen: Van és nincs!

Nálam rendre az veri le a biztosítékot, hogy mindenhol az "évszaknak megfelelő gumiabroncs" mantrát olvasom / hallom. Közben meg hiába keresem a szabályok között, nem tudom meg sosem, hogy az őszi és a tavaszi évszaknak hivatalosan melyik abroncs felel meg. Most akkor egyik sem, vagy az összes?  

Az "évszaknak megfelelő gumiabroncs" megfogalmazás egyrészt problémás fizikai-kémiai oldalról: ősszel és tavasszal sem a téli, sem a nyári gumi nem tud 100 %-os teljesítményt nyújtani. Átmeneti időszakban (pl.: reggel ködpárás 3 Celsius fok nyirkos aszfalttal, délben verőfényes napsütés 21 fokkal, este meg faleveles-csúszós utak 6 fokban) a specializált abroncsok (téli-nyári) sosem optimálisak, mindig kompromisszumot igényelnek. 

Ha viszont az év felében elkerülhetetlen a kompromisszum, akkor nem lenne célravezetőbb olyan abroncsot választani, amit eleve a kompromisszumos megoldások szem előtt tartásával terveztek? 

Másrészt a szabályozási környezet sem tud vele mit kezdeni, hiszen a jogszabályok csak a téli és a nyári abroncsot ismerik. A négy évszakosat meg sem említik, az "őszit" és a "tavaszit" meg pláne nem! 

Magyarországon a jogszabályok nem ismerik az "évszaknak megfelelő gumiabroncs" kitételt. 

Emiatt sem a hatóságok, sem a biztosítók nem hápoghatnak az abroncsok mintázati jellege (téli, nyári, négy évszakos) miatt. Erről az alábbi cikkben olvashattok részletesebben.

A téli csapatásra itthon is vóna' igény!
A téli csapatásra itthon is vóna' igény!

6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet

Gépjárművön (...) az azonos tengelyen lévő kerekekre csak olyan gumiabroncsok szerelhetők, amelyeknek mérete, szerkezete, teherbírása, mintázati jellege (nyári, téli, illetőleg országúti, terep) azonos.

A járműveken csak olyan gumiabroncsot szabad használni, amelyen a futófelület mintázatának magassága a teljes felületen eléri az 1,6 mm-t. 

Ennyi, semmi más kikötés nincs. Magyarul télen mehet bármi, nyáron úgyszintén, az átmeneti évszakokban meg főleg. Összesen két dologra kell ügyelni:

  • Azonos tengelyen (elől-hátul) azonos mintázatú (téli-nyári) legyen az abroncs.
  • A futófelület legalább 1,6 mm-es legyen. 

Vagyis az sem szabálytalan itthon, ha elől nyári hátul téli az abroncs egész évben, de még a "magyar négy évszakos" megoldás sem szabályellenes, egész évben járhatunk téli gumival akár. Még akkor is, ha a téli mintázat futófelülete 4 mm alatt van.  

Ennek a szabályozásnak praktikus okai vannak. Egy medencében élünk, a déli határnál mediterrán a hangulat, alig van pár nagyobb dombunk, amik alulról súrolják a hegy kategóriáját. Komoly tél évtizedek óta nincs, hóláncot 20 éve nem fogtam a kezemben itthon. 

Emígyen pedig semmi sem indokolja a téli gumi használatának kötelezővé tételét november 1. és április 1. között, ahogyan a téli gumiknál marketingelt 4 mm-es minimális profilmélység sem létszükséglet. 

Tipp: Az előrejelzések szerint az idei tél február 27-én keddre esik majd, aznapra írjatok ki szabit! 

Nálunk ilyen ritkán fordul már elő...
Nálunk ilyen ritkán fordul már elő...

Természetesen az ellentábornak is igaza van, első a biztonság!

Az autó négy tenyérnyi felületen kapaszkodik az aszfaltba, az a kapcsolat legyen mindig a lehető legoptimálisabb. Én is ennek megfelelően szervezem a napom: este felteszem a téli kerekeket, hogy a reggeli kört a hideg időnek legmegfelelőbb abroncsokkal toljam le. 10 óra magasságában felpattintom a 4 évszakosokat, de csak délig, mert akkor már a nyári jön, egészen délutánig. Az 5 órai tea után megy vissza a négy évszakos, este meg újra felkerül a téli. Hetente hatszor ez simán belefér, ne ezen múljon már a biztonságom! 

Komolyra fordítva a szót, évek óta négy évszakos abroncsokkal járok, mindig, mindenhova. A 40 fokos hőségben az Adriára (nyilván autópályán), és a -20 fokos zimankóban a Balkánra, ráadásul hegyi szerpentines országutakon. Hóval, faggyal, nádihegedűvel. Itthon esőben, szélben, jégverésben. Városban, pályán és országúton. Néha 180 km/h felett, persze azt csak a németeknél. És még mindenki jól van. Az autó is.

Az egyetlen kompromisszum, amit tapasztaltam, hogy 67 decibel helyett 69-cel zúgnak a V mintás négy évszakos gumik. Eskü, lemértem. Füllel.

Mondom, lemértem. 69 decibel, fülre is.
Mondom, lemértem. 69 decibel, fülre is.

Nem hiányzott még fél méter sosem a féktávból, nem estem le az útról a kanyarokban, nem ragadtam a hóban a bosnyák hegyekben és 3 éve nem láttam a gumisműhely ügyfélváróját sem. Na jó, egyszer voltam centríroztatni, de nem volt előttem senki május 15-én. 

A környező országokban persze komplikáltabb a helyzet, ott fajsúlyosabb hegyvidékek is előfordulnak, valódi téli klímával.

Az ottani szabályozások emiatt komolyabban is veszik a témát. Sógoréknál például november 1. és április 15. között a 4x4x4 formula érvényes: mind a 4 keréken azonos mintázatú (téli) gumi kötelező, legalább 4 mm mintával és lehetőség szerint 4 évnél fiatalabb kiadásban. 

Level 99
Level 99

Ebből a szabályozási logikából az is következik, hogy a téli és a négy évszakos gumik 1,6 - 4 mm között nyárinak számítanak még akkor is, ha rajtuk van az összes téli szimbólum (3PMSF vagy M+S jelzés). Erre muszáj odafigyelni, ha német nyelvterületen terveztek síelniAhol kötelező a téli gumi, ott elfogadják azokat a négy évszakos gumiabroncsokat is, amelyeknek az oldalfalán a 3PMSF jelölés szerepel. A sógoréknál viszont csak akkor, ha 4 mm felett van a minta! 

3 hegycsúcs és hópihe, sár + hó
3 hegycsúcs és hópihe, sár + hó

Azt, hogy melyik országban mik a pontos, követendő előírások a gumiabroncsokat illetően, ezen a honlapon böngészhetitek sok más hasznos utazási információval egyetemben. De mi is összegyűjtöttük már nektek korábban az európai szabályokat

Tartsátok szem előtt, hogy kompromisszum mindig lesz a gumiabroncsokat illetően. 

A klimatikus viszonyok egy nap leforgása alatt is tudnak annyit változni, hogy ami reggel még tökéletes gumiválasztás volt, az délutánra már nyúlós-sikítós lesz. 

A lényeg az, hogy a saját közlekedési szokásaitoknak megfelelően, a biztonságot szem előtt tartva válasszatok abroncsot úgy, hogy közben a közlekedés helye szerinti előírásoknak is megfeleljetek. A többieket pedig ne is győzködjétek az igazatokról, felesleges. Ha viszont mindenképpen nyilvános véleményt formálnátok a témában, előtte próbáljátok ki az elérhető választék legszélesebb körét, hogy empirikus tapasztalatokkal gazdagíthassátok a téma iránt érdeklődők tudásbázisát. 

A véleményem az, hogy aki 2023-ban nem tud biztonságosan, a szabályokat betartva közlekedni egy jó minőségű, márkás négy évszakos gumival, az inkább ne vezessen autót egyáltalán. 

A többieknek pedig itt egy örökzöld Vivalditól, akinek szintén kiadta a négy évszak: 

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.