Itt az ősz: gyilkos, aki négy évszakos?
Évszaknak megfelelő gumiabroncs. Sikítófrászt kapok a fogalomtól! Az internet népe rendre ráharap olyan jól csengő terminus technicusokra, amelyek hivatalosan nem is léteznek. Nincs ez másként a gumiabroncsok világában sem. A négy évszakos abroncsokat még értem, hiszen négy évszak volt még régen. De akkor hol van az őszi és a tavaszi abroncs a kínálatban?
Itt van az ősz, itt van újra... - legalábbis csillagászati értelemben. Az időjárásban ennek alig látni nyomát, csak a szabálykövető fák kezdték el hullajtani lombkoronájukat. Hamarosan azonban 7 Celsius-fok alá esik az éjszakai hőmérséklet, beindul a sorban állás a gumisműhelyekben és megjelennek a foteltudósok a kommentszekciókban. Muníciójuk a négy évszakos abroncsok fikázása, legfőbb érvük pedig, hogy sosem volt hozzá szerencséjük.
![Reggelente már ködfoltokra is készülni kell Fotó: picture alliance/Getty Images](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/4541/45419/454195/45419586_3464754_743b8cf81ff964dbb803f898fb3465b5_wm.jpg)
7 fok Celsius?
Hogy ez mennyire komoly és megalapozott tudományosan? Hm, nagyjából semennyire. De kellett valamit mondani az értekezleten a befektetőknek, oszt' ez a 7 jó ötletnek tűnt.
Amúgy azt tudja valaki, hogy amikor a levegő hőmérséklete 7 fok Celsius, akkor az aszfalté mennyi napsütésben és árnyékban? Komolyan érdekelne...
A kérdés minden évben azonos a közutálatnak örvendő óraátállítás témakörével: kell nekünk ez a macera egyáltalán? Hát van itt még tél és hó, ami indokolná az évente kétszeri papucsváltást a kocsikon? Hogy minden oldal elégedett legyen: Van és nincs!
Nálam rendre az veri le a biztosítékot, hogy mindenhol az "évszaknak megfelelő gumiabroncs" mantrát olvasom / hallom. Közben meg hiába keresem a szabályok között, nem tudom meg sosem, hogy az őszi és a tavaszi évszaknak hivatalosan melyik abroncs felel meg. Most akkor egyik sem, vagy az összes?
Az "évszaknak megfelelő gumiabroncs" megfogalmazás egyrészt problémás fizikai-kémiai oldalról: ősszel és tavasszal sem a téli, sem a nyári gumi nem tud 100 %-os teljesítményt nyújtani. Átmeneti időszakban (pl.: reggel ködpárás 3 Celsius fok nyirkos aszfalttal, délben verőfényes napsütés 21 fokkal, este meg faleveles-csúszós utak 6 fokban) a specializált abroncsok (téli-nyári) sosem optimálisak, mindig kompromisszumot igényelnek.
Ha viszont az év felében elkerülhetetlen a kompromisszum, akkor nem lenne célravezetőbb olyan abroncsot választani, amit eleve a kompromisszumos megoldások szem előtt tartásával terveztek?
Másrészt a szabályozási környezet sem tud vele mit kezdeni, hiszen a jogszabályok csak a téli és a nyári abroncsot ismerik. A négy évszakosat meg sem említik, az "őszit" és a "tavaszit" meg pláne nem!
Magyarországon a jogszabályok nem ismerik az "évszaknak megfelelő gumiabroncs" kitételt.
Emiatt sem a hatóságok, sem a biztosítók nem hápoghatnak az abroncsok mintázati jellege (téli, nyári, négy évszakos) miatt. Erről az alábbi cikkben olvashattok részletesebben.
![A téli csapatásra itthon is vóna' igény!](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/3115/31153/311530/31153005_92d040bef2c9859abf6f51cecf7c5ba8_wm.jpg)
6/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet
Gépjárművön (...) az azonos tengelyen lévő kerekekre csak olyan gumiabroncsok szerelhetők, amelyeknek mérete, szerkezete, teherbírása, mintázati jellege (nyári, téli, illetőleg országúti, terep) azonos.
A járműveken csak olyan gumiabroncsot szabad használni, amelyen a futófelület mintázatának magassága a teljes felületen eléri az 1,6 mm-t.
Ennyi, semmi más kikötés nincs. Magyarul télen mehet bármi, nyáron úgyszintén, az átmeneti évszakokban meg főleg. Összesen két dologra kell ügyelni:
- Azonos tengelyen (elől-hátul) azonos mintázatú (téli-nyári) legyen az abroncs.
- A futófelület legalább 1,6 mm-es legyen.
Vagyis az sem szabálytalan itthon, ha elől nyári hátul téli az abroncs egész évben, de még a "magyar négy évszakos" megoldás sem szabályellenes, egész évben járhatunk téli gumival akár. Még akkor is, ha a téli mintázat futófelülete 4 mm alatt van.
Ennek a szabályozásnak praktikus okai vannak. Egy medencében élünk, a déli határnál mediterrán a hangulat, alig van pár nagyobb dombunk, amik alulról súrolják a hegy kategóriáját. Komoly tél évtizedek óta nincs, hóláncot 20 éve nem fogtam a kezemben itthon.
Emígyen pedig semmi sem indokolja a téli gumi használatának kötelezővé tételét november 1. és április 1. között, ahogyan a téli gumiknál marketingelt 4 mm-es minimális profilmélység sem létszükséglet.
Tipp: Az előrejelzések szerint az idei tél február 27-én keddre esik majd, aznapra írjatok ki szabit!
![Nálunk ilyen ritkán fordul már elő...](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/3115/31153/311530/31153003_e9ddded5d32c41304aaaa57cd23fdf80_wm.jpg)
Természetesen az ellentábornak is igaza van, első a biztonság!
Az autó négy tenyérnyi felületen kapaszkodik az aszfaltba, az a kapcsolat legyen mindig a lehető legoptimálisabb. Én is ennek megfelelően szervezem a napom: este felteszem a téli kerekeket, hogy a reggeli kört a hideg időnek legmegfelelőbb abroncsokkal toljam le. 10 óra magasságában felpattintom a 4 évszakosokat, de csak délig, mert akkor már a nyári jön, egészen délutánig. Az 5 órai tea után megy vissza a négy évszakos, este meg újra felkerül a téli. Hetente hatszor ez simán belefér, ne ezen múljon már a biztonságom!
Komolyra fordítva a szót, évek óta négy évszakos abroncsokkal járok, mindig, mindenhova. A 40 fokos hőségben az Adriára (nyilván autópályán), és a -20 fokos zimankóban a Balkánra, ráadásul hegyi szerpentines országutakon. Hóval, faggyal, nádihegedűvel. Itthon esőben, szélben, jégverésben. Városban, pályán és országúton. Néha 180 km/h felett, persze azt csak a németeknél. És még mindenki jól van. Az autó is.
Az egyetlen kompromisszum, amit tapasztaltam, hogy 67 decibel helyett 69-cel zúgnak a V mintás négy évszakos gumik. Eskü, lemértem. Füllel.
![Mondom, lemértem. 69 decibel, fülre is.](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/5119/51199/511996/51199619_6cc74a6bfe4a5e99aff5bde2ec463e6b_wm.jpg)
Nem hiányzott még fél méter sosem a féktávból, nem estem le az útról a kanyarokban, nem ragadtam a hóban a bosnyák hegyekben és 3 éve nem láttam a gumisműhely ügyfélváróját sem. Na jó, egyszer voltam centríroztatni, de nem volt előttem senki május 15-én.
A környező országokban persze komplikáltabb a helyzet, ott fajsúlyosabb hegyvidékek is előfordulnak, valódi téli klímával.
Az ottani szabályozások emiatt komolyabban is veszik a témát. Sógoréknál például november 1. és április 15. között a 4x4x4 formula érvényes: mind a 4 keréken azonos mintázatú (téli) gumi kötelező, legalább 4 mm mintával és lehetőség szerint 4 évnél fiatalabb kiadásban.
![Level 99](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/3115/31153/311530/31153007_ac8055f03fe4842e90c041f26213ffd8_wm.jpg)
Ebből a szabályozási logikából az is következik, hogy a téli és a négy évszakos gumik 1,6 - 4 mm között nyárinak számítanak még akkor is, ha rajtuk van az összes téli szimbólum (3PMSF vagy M+S jelzés). Erre muszáj odafigyelni, ha német nyelvterületen terveztek síelni. Ahol kötelező a téli gumi, ott elfogadják azokat a négy évszakos gumiabroncsokat is, amelyeknek az oldalfalán a 3PMSF jelölés szerepel. A sógoréknál viszont csak akkor, ha 4 mm felett van a minta!
![3 hegycsúcs és hópihe, sár + hó](https://kep.cdn.indexvas.hu/1/0/3115/31153/311530/31153001_c2ce947061f2b52abc6e823997986300_wm.jpg)
Azt, hogy melyik országban mik a pontos, követendő előírások a gumiabroncsokat illetően, ezen a honlapon böngészhetitek sok más hasznos utazási információval egyetemben. De mi is összegyűjtöttük már nektek korábban az európai szabályokat.
Külföldre mennél? Figyelj a gumidra
Idehaza nem kötelező a téli abroncsok használata, számos országban viszont súlyos büntetést kockáztatunk nélküle.
Tartsátok szem előtt, hogy kompromisszum mindig lesz a gumiabroncsokat illetően.
A klimatikus viszonyok egy nap leforgása alatt is tudnak annyit változni, hogy ami reggel még tökéletes gumiválasztás volt, az délutánra már nyúlós-sikítós lesz.
A lényeg az, hogy a saját közlekedési szokásaitoknak megfelelően, a biztonságot szem előtt tartva válasszatok abroncsot úgy, hogy közben a közlekedés helye szerinti előírásoknak is megfeleljetek. A többieket pedig ne is győzködjétek az igazatokról, felesleges. Ha viszont mindenképpen nyilvános véleményt formálnátok a témában, előtte próbáljátok ki az elérhető választék legszélesebb körét, hogy empirikus tapasztalatokkal gazdagíthassátok a téma iránt érdeklődők tudásbázisát.
A véleményem az, hogy aki 2023-ban nem tud biztonságosan, a szabályokat betartva közlekedni egy jó minőségű, márkás négy évszakos gumival, az inkább ne vezessen autót egyáltalán.
A többieknek pedig itt egy örökzöld Vivalditól, akinek szintén kiadta a négy évszak:
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=.F6V77.CUXd7e6SwcJgR4tWZDtwZl4NSsiZfOcIf2EX.Y7&stparam=tjelhuikdz&fastid=aumijhfnbtbmqgewualcpenwfokb&nc=0)
Az oldalról ajánljuk
- Hírek
912 lóerős V8-assal érkezhet a Lexus LFA utódja, akár már idén ősszel
A modell állítólag még idén a kereskedésekbe kerülhet.
- Hírek
Még a Porsche is küzd: 1900 munkahely szűnik meg idén
2024 már megszüntettek 1500 munkahelyet, de úgy néz ki, hogy ez nem volt elég.
- Hírek
Rekordévet zárt a Ferrari, egy új Fiat Panda árát kapják bónuszként a dolgozók
A Ferrari vezetősége szerencsére nem felejtette el, hogy a sikerért a munkásaik is keményen dolgoztak.
- Hírek
Dodge-vezér: nyitottak vagyunk egy olcsó, Mazda MX-5-szerű sportautóra
Valami megfizethető és szórakoztató hétvégi autót szeretne látni a Dodge palettáján.
- Hírek
Így jársz, ha Wish-ről rendelsz Toyota Suprát
Közepesen bánatos a kamu Supra, ami ráadásul egy másik Toyotát is áldozatul ejtett.
- Tesztek
Kék villogó kellett volna ehhez a melóhozTeszt: BMW X3 M50 xDrive - 2025.
Az X3-ba előbb-utóbb beleszeret az ember, és ha az a 381 lóerős M50 csúcsváltozat, akkor ez viharos gyorsasággal bekövetkezik.
- Hírek
Veterán, nyári gumis Corvette-et támasztottak árokba Solymáron
Nem volt jó ötlet nyári gumikon elindulni a csodás, C3-as Corvette-el nyári ilyen csúszós időben.
- Autódoktor
Rejtélyesen ráz az Astra GSi
Kerekek kiegyensúlyozva, cserélve, télivel-nyárival is ugyanaz a helyzet. Mi lehet a gond?
- Technika
Egy jó autóra is lehet félmilliót költeniMűhelyPRN: Ford Mondeo 2,0 TDCi – 2014.
A mai használtautópiac mértékadó középszere, a 2-3 milliós kategória egyik legpraktikusabb választása, ha kell a hely és a nyomaték. Költeni erre is kell.
- Hírek
Hoppá, befutott a Williams új Forma–1-es autója is!
A McLaren után a Williams is leleplezte idei Forma–1-es autóját.
- Hírek
Rendőri utasításra közlekedett az autópályán egy rommá tört Ferrari
Csúnyán elintézték a Ferrari F8 Spidert, a rendőrök mégis arra utasították a sofőrt, hogy hajtson fel a pályára. Az eset Los Angelesben történt.
- Hírek
F1: merész fejlesztésekkel növelné az előnyét 2025-ben a McLaren
A különbségek annyira kicsik, hogy ha nem fejlesztünk a lehető leggyorsabban, pillanatok alatt elvesztjük minden előnyünket. – nyilatkozta Stella.
- Tesztek
Virtuális spanyol virtusTeszt: Cupra Tavascan Endurance 77 kWh - 2025.
Olcsóbb, mint a többiek és jobban néz ki. Hol itt a csapda?
- Hírek
Átfogó veteránprogramot indít a Renault
Szervizhálózat, régi szerelési útmutatók és videók segítenek a régi Renault-k életben tartásában.
- Hírek
Valaki bezörgött a Mazdával a rekettyésbe. Szerinted mi lehetett a baj?
Defektet kapott, esetleg részeg volt, vagy valami teljesen más volt a probléma? Tippelj!
- Belsőség
Barkasszal Görögországba? Gányolásra készülj!Válogatás a Népítélet hasznosabb feléből
Heti merítés világjáró Barkasszal, Izlandon tevékenykedő Mercivel és francia IFA-val.
- Hírek
A GR égisze alatt készülhet a Toyota legendás visszatérője
Egyre többet tudunk meg a sportautó új, nyolcadik generációjáról.
- Közélet
Újravizsgáztunk KRESZ-ből, az eredmény minket is meglepett
Régen megszerzett tudásunkat felfrissíteni hasznos, főleg, ha egy modern, színes-szagos tananyag segít benne.
- Hírek
Horogkereszteket rajzoltak egy Tesla Superchargerhez Massachusetts államban
Egyre több ilyen jellegű akcióról tudni az Egyesült Államokban.
- Hírek
ÚRISTEN, VERY BIG: minden idők legnagyobb közúti szerelvénye halad át ma Magyarországon
A Magyar Közút minden szükséges előkészületet megtett, hogy a szerelvény zavartalanul haladhasson.
- Hírek
Jöhet a Porsche 911 Dakar második generációja
Állítólag a 3 literes hathengeres boxert is lecserélik.
- Belsőség
Befutó, záróbuli és mégsem adjuk el a Tigrist!TC Bamako 2025/14
Belefáradtunk az alkudozásba a helyi kereskedőkkel, és a szállás sem elsőre lett meg, viszont van egy jó ötletünk!
- Égéstér
Itt a Murvaélet!
Indul a Totalcar új sorozata, a Murvaélet! A használt autót keresők bőrébe bújva járjuk a kereskedéseket, hogy megtaláljuk a lehető legjobb választást egy-egy kategóriában.
- Hírek
A Corvette ZR1 még a 911 GT3 RS-t is elverte pályán
Az 1079 lóerős szörny több amerikai versenypályán is hihetetlen rekordokat döntött.
- Hírek
Frissítve: megszüntették a gázömlést, ami miatt korábban lezárták a 11-es főutat
Megnyitották a forgalom előtt a 11-es főutat.
![](https://indexadhu.hit.gemius.pl/redot.gif?id=.F6V77.CUXd7e6SwcJgR4tWZDtwZl4NSsiZfOcIf2EX.Y7&stparam=qnkkeoffsg&fastid=gddroiqaiqiamjlmscalsogvrrkh&nc=0)