Az egyik bizti nélkül száguldozott, a másik nem adta meg a jobbkezet és csatt – ki fizet kinek?
Péter benézett egy jobbkezest, telibe vágta a jobbról érkező. A felelősséget a másik autós vette volna magára a "kék-sárgán", de mivel nem volt érvényes KGFB-je Péter inkább rendőrt hívott. A jagellók őt hozták ki felelősnek és jól meg is bírságolták. De vajon jogosan?
Tisztelt Totalcar!
Ezúton szeretnék érdeklődni, hogy tudna-e segíteni az alábbi ügy kapcsán, illetve hogy érdemes-e egyáltalán nekifutni ennek a történetnek ügyvédi szemszögből vagy hamvában halott a dolog?
A lakásomhoz közeli kereszteződésben történt egy baleset, ugyanis egy autó nekem ütközött elég nagy sebességgel (70-80km/h körül) jobb oldalról és elég szépen tönkretette az autó oldalát.
A balesetben szerencsére személyi sérülés nem történt, de én jóhiszeműen a biztonság kedvéért rendőrt hívtam (bár ne tettem volna...) hiszen az elkövető autóján nem volt érvényes KGFB biztosítás és így szerettem volna ha egy rendőr jegyzőkönyvezi le a történteket. Sajnos a dolog rám ütött vissza, mert a kiérkező rendőrök szerint mivel egyenrangú útkereszteződésben történt a baleset, ezért az én felelősségem, mert hogy jobb-kéz-szabály van érvényben ilyenkor....
Sajnos voltam olyan buta, hogy aláírtam a helyszíni bírságot, ezáltal elismerve azt, hogy én voltam a baleset okozója, miközben az "elkövető" többször is szóban jelezte hogy elismeri, elismeri de a végén aztán ez sehol nem került jegyzőkönyvbe (az én balszerencsém ismét).
Kérdéseim a következők lennének Önhöz:
1. Van-e ebből/lehet-e még ebből visszaút? :)
2. Számít-e bármit hogy a nekem ütköző autón a baleset időpontjában nem volt kötelező biztosítás? (Ergo nem is vehetett volna részt a közúti közlekedésben...)
3. Bár valóban egyenrangú az útkereszteződés ahol a baleset történt, és valóban jobb kéz szabály van ilyenkor érvényben, azonban ahogy az az autó képein is jól látható már a kereszteződés kellős közepén voltam amikor belém ütközött jobb oldalról nagy sebességgel az autó. Nem az eleje, nem a hátulja, hanem pont a közepe sérült. Figyelembe vehető-e ez bizonyítékként?
4. Térít-e ilyen esetben a MABISZ, vagy ők is a rendőrségi jegyzőkönyvre fognak mutogatni?
Várom megtisztelő válaszát!
Üdvözlettel, Budai Péter
Kedves Péter!
El kell, hogy szomorítsam, ebből a szituációból legjobb esetben is 50-50%-ot lehetne kihozni a felelősséget illetően, de arra is kicsi az esély.
Az érvényes KGFB nélküli közlekedés a baleset bekövetkezéséért való felelősséget nem érinti, az csak pénzügyi-elszámolási oldalról releváns és csak a KGFB nélkül közlekedő félnek. Ezt a témát ebben a cikkben érintettem korábban.
Jobbkéz-szabály
Egyenrangú útkereszteződésekben az elsőbbséget nem határozzák meg elsőbbséget szabályozó jelzőtáblák. Nincsen kihelyezve STOP tábla, elsőbbségadás kötelező tábla, jelzőlámpa és főútvonalat jelző tábla sem. Ilyen esetben a jobbkéz-szabály alapján kötelesek vagyunk először elengedni a tőlünk jobbról érkező járműveket és a balról érkező villamost attól függetlenül, hogy azok merre haladnak. A szemből érkezőkkel szemben a kanyarodási szabály lép életbe.
A KRESZ nagyon világosan fogalmaz a jobbkéz-szabályról:
Az útkereszteződésben a járművel elsőbbséget kell adni a jobbról érkező minden jármű és a balról érkező villamos részére. Ezt a szabályt kell alkalmazni akkor is, ha egy olyan útkereszteződéshez érkezünk, ahol nincsenek elsőbbséget szabályozó táblák. A jobbkéz-szabályt a keresztező, hozzánk képest merőleges úton érkezőkkel szemben tudjuk alkalmazni az egyenrangú útkereszteződésekben.
MINDEGY, HOGY A rendőrség állapítja meg a jobbkéz-szabály sérelmét, vagy utólag a biztosító/MABISZ teszi ezt.
Hiába töltötték volna ki a "kék-sárgát" a másik autós kizárólagos felelősségét megjelölve, a biztosító/MABISZ is jogosult az eset körülményeinek utólagos vizsgálatára.
Ilyen helyzetben pedig simán észreveszik, hogy nem az ügyfelük volt a beleset okozója és megtagadják a kifizetést annak ellenére is, hogy a másik jármű sofőrje a helyszínen (tévesen) elismerte a kizárólagos felelősségét.
A rendőrségi helyszínelés és bírság ezen a helyzeten már nem rontott.
Talán jobb is már az elején megtudni, hogy mi a helyzet és nem utólag szembesülni azzal, hogy a biztosító/MABISZ a kártérítés helyett csak egy levelet küld, amelyben megtagadja a kifizetést (jogosan) a jobbkéz-szabály miatt.
A legtöbb, ami tehető ilyenkor: a másik jármű gyorshajtására (megtévesztő sebességére) hivatkozással vitatni a felelősséget a helyszínen és az eljárás során bizonyítani, hogy a másik fél olyan mértékben lépte át a megengedett legnagyobb sebességet, hogy az már megtévesztette Önt.
Ilyen esetben a hatóság vizsgálja, hogy a másik fél sebességtúllépése közrejátszott-e a beleset bekövetkezésében. Amennyiben igen, úgy megosztható a felelősség a felek között és általában mindenki a saját kárát viseli. Ennek előnye, hogy az Ön Bonus-Malus besorolása nem romlik a baleset miatt, de az Ön járművében esett károkat ebben az esetben sem téríti a másik fél biztosítója.
Annak utólagos bizonyítása, hogy a másik fél gyorshajtott és ez is közrejátszott a baleset bekövetkezésében azonban elég nehézkes.
Ön hiába állítja, hogy igen, ha a másik fél ezt tagadja és további bizonyíték nem áll rendelkezésre. Szemmel ugyanis nem lehet pontosan sebességet mérni, arra kizárólag a traffipax az elfogadott-hiteles eszköz. Esetleg egy fedélzeti kamerafelvétel lenne még a segítségére, annak felhasználhatóságáról már értekeztünk korábban.
A fentiek csak elméleti lehetőségek jelen esetben, hiszen a helyszíni bírság elfogadásával Ön elismerte a balesetért a felelősségét és ilyen esetben jogorvoslatnak sincs már helye.
Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.