Autóvásárlás: szakadék a magyar fiatalok között – kutatás
Milyen az autóvásárlási kedv a fiatalok körében? Erre adott választ a Pulzus Kutató Totalcar megbízásából készült felmérése. A kép nagyon vegyes.
Ahogy a lakáspiacon, az autópiacon is az első ingatlanjukat vagy autójukat vásárló fiatalok adják majd a kereslet egy részét a mindenkori "következő" időszakban. Ugyanakkor egyre több közlekedési alternatíva van, amelyek konkurenciát jelenthetnek az autóvásárlásnak: különböző bérelhető járművek - autók, rollerek, biciklik -, de ugyanígy riválisnak tekinthetők a még gyerekcipőben járó előfizetéses rendszerek. Utóbbiakról például a Volkswagen Financial Services készített felmérést még 2021-ben, amelyből kiderült, hogy a fiatalok - a 26-34 éves britek több mint 60 százaléka választaná a bármikor lemondható előfizetéses autót, ezzel szemben az idősebbeknél jóval visszafogottabb volt az arány: a 35-44 éveseknél 39, az 55-64 éveseknél pedig 18 százalék.
A Totalcar arra volt kíváncsi, hogy Magyarországon rövid távon - a következő 1-3 évben - milyen lesz a fiatalok autóvásárlási kedve. A Pulzus Kutató 18-29 évesek körében végzett felmérése szerint sokan vannak, akik megvannak autó nélkül. (Persze az autóvásárlási szándékot befolyásolja az ár, erről a következő felmérés eredményei alapján számolunk majd be.)
A mostani felmérés szerint éles különbségek láthatóak. A 19-29 évesek jelentős része, 30 százaléka semmiképpen sem venne autót 3 éven belül. Ugyanakkor 31 százalékuk mindenképp vásárolna. A válaszadók ötöde azért nem szeretne autót, mert tömegközlekedéssel megoldja ezt a kérdést; a kölcsönautó- vagy a közösségiautó-használat 6 és 3 százalékos eredményt ért el.
A nők a "mindenképpen" és semmiképpen" sem vásárolnék kategóriában pici fölényben vannak a férfiakhoz képest. Utóbbiaknál a tömegközlekedés és a kölcsönkért autó népszerűbb.
A diplomások táborában az átlagnál magasabb, 40 százalékos az autóval számolók aránya, az érettségizettek körében mondanának le az autóról a legtöbben.
A lakóhely is meghatározza az autóvásárlási kedvet. Ez részben abból látszik, hogy a fővárosban mindössze 24 százalékos a mindenáron autóvásárlást tervezők aránya, a fővároson kívül azonban 32-35 százalékos. Ebben feltehetően szerepet játszik, hogy a tömegközlekedési feltételek kedvezőbbek. A fővárosiak és a vármegyeszékhelyen élők harmada utasítja el leginkább az autóvásárlát, míg a kisebb városokban és községekben élőknek alig több mint a negyede.
A kutatást a Totalcar megbízásából a Pulzus Kutató készítette a 19-29 éves korosztályban 400 fő megkérdezésével 2023. október 2-9. között. A minta nem, lakóhely és végzettség alapján reprezentálja a korosztály összetételét.