TC tréning összefoglaló - így nyilatkoztak a résztvevők

2023.11.13. 15:57

Múlt vasárnap lezajlott az év utolsó előtti TC tréningje a Groupama Tanpályán. A vállalkozó szellemű résztvevők gyönyörű napsütésben próbálhatták ki magukat és autójukat a legrázósabb helyzetekben, persze biztonságos körülmények között. Délelőtt a már szokásosnak nevezhető személyautós tréning zajlott: fellocsolt emelkedő és vizes, műgyantás kanyar, a rettegett rántópad, és a változó tapadású, helyenként műgyantás szlalompálya, ahol még az időt is mérik. Délután pedig jött a most először megrendezett és sokak által várva várt SUV-tréning.

Szerencse, hogy a délelőtti etapra odaértem, és volt időm látni a sokféle utcai autót és izgatott arcot. Kezdőtől a haladóig, sportautóstól a friss jogsisig szinte mindenki képviseltette magát a tréningen, ráadásul a nemek aránya sem volt rossz: a harminc résztvevő között öt nő is akadt, ami több, mint a hasonló tréningeken általában. A többségnek ez volt az első tréningje, nem úgy, mint a hobbiterepjárós programra érkezőknek, akik java nem most először járt igazi terepen. De róluk majd később. 

IMG 3984

A szűnni nem akaró jó idő miatt a többség nyári gumikkal autózott, bár a későbbiekben voltak, akik úgy nyilatkoztak, hogy ez valójában csak megnehezítette a helyzetet. Ha már vezetésoktatóként ott voltam, megkérdeztem néhány sofőrt, hogy érezte magát a vasárnapi összejövetelen, esetleg érte-e meglepetés a saját tudásával, vagy az autójával kapcsolatban.

Norbert egy 25 éves, részben kézműves MGF-fel érkezett
Nemrég óta van nála az autó, először járt vele tréningen. "A csúszós pálya nem volt nehéz - mondja -, de a rántópadon már nem tudtam megfogni az autót, kicsúsztam. Ez az autó középmotoros, nem könnyű neki ez a feladat, nagyon gyorsan válik kontrollálhatatlanná.”

IMG 3928


A szlalomot persze élvezte, szerinte egy ilyen alkalom pont arra való, hogy teszteljük az autó határait biztonságos körülmények között. Az ideje 48 másodperc lett, amit egészen jónak ítélt, de szívesen javított volna még rajta. A piros bőr belső egyébként menő, pláne úgy, hogy ő maga készítette. 

Kincső a család Hyundai Ioniq-jával érkezett
Apukájával találták a programot, és az győzte meg őket, hogy az árban többféle program is szerepelt, amelyek külön-külön jóval drágábbak lettek volna. Kincső végül még magát is meglepte, mert elég jól ment neki az összes feladat. Bátornak kell lenni egy kicsit - mondja mosolyogva - és feszegetni a saját határaimat is, meg a kocsiét is. A vizes pálya meglepően jól ment, és a rántópadon is mindannyiszor sikerült megtartani a Hyundai-t.

IMG 0207



Nem is ijedtél meg tőle? - kérdeztem. Csak egy kicsit, ráadásul kísérleti nyúlként az összes sorban én álltam elsőnek, ami sokszor még ijesztőbb is tud lenni, hiszen nem láttam, hogy a többiek miként oldják meg a feladatot.

Balázs lazán és mosolyogva jött a BMW-vel, hátul gyereküléssel

Sose voltam ilyenen, most is a sógorom hozott el, nem is nagyon tudtam, hogy mire számítsak, csak eljöttem vezetni egy jót, de a vizes pálya rögtön meglepett, hogy olyan lassan vánszorogtam, pedig azt hittem, Tokió drift módjára fogom végezni összevissza pörögve. Ehhez képest megalázóan lassú lett a tempóm, de sebaj, legalább nem csúsztam ki. A második körben már kemény 23 km/h-val hasítottam! - meséli.

IMG 0178

A rántópadon is forogtam jó nagyokat, a másodiknál már azt hittem, hogy kiismertem a dolgot, mert mindig ugyanarra fog rántani. Hát volt meglepetés ott is, de a végén már sikerült egyenesben tartanom az autót. A szlalom jó poén, de nem várok semmilyen időt magamtól. Jó idő van, süt a nap, tök jól elvagyok itt - mondja, és csak úgy árad belőle a jó hangulat.

Öröm látni, hogy mindenféle hozzáállással találkozunk: van, aki komoly ambíciókkal érkezik, és van, aki csak élvezi a napsütést. A nehéz helyzetek mindenkit próbára tesznek, de megéri, mert számtalan tanulsággal szolgál egy ilyen nap. 

Zsuzsi a férjével együtt érkezett, két autóval jöttek

Első köre a vizes pályán szuperül sikerült az egyéves Kia Ceed volánja mögött. Korábban a Magyar Autóklubnál már járt hasonló tréningen, tehát nem ismeretlen számára a tematika, viszont a rántópad most is kifogott rajta, persze csak elsőre. Egyébként férje ugyanúgy kicsúszott a nem túl rég vásárolt hibrid Lexusszal, és amint mondja, a hátulját meglepően nehéz kordában tartani.

Zsuzsi

Majd a személyautók hazamentek, helyüket összkerekes SUV-k vették át

Kora délután egy egyórás fejtágítóval kezdődött a speciális SUV tréning, utána pedig az erdőben, majd a hegyes-völgyes-árkos offroad pályán próbálhatták ki összkerékhajtású autóikat és vélt vagy valós képességeiket.

IMG 4132

Az összetétel itt már jelentősen átalakult, erre a programra kizárólag férfiak jelentkeztek. De kevesebb lett a poén kedvéért érkező autó is, és jóval több a felkészült, profi sofőr. A jelentkezés egyetlen extra feltétele az összkerékhajtás volt, ezért mi főleg hobbiterepjárókra számítottunk, ennek ellenére végül egész komoly csapat jött össze.

Krisztián egy Jeep Cherokee-val érkezett
Szerencséje volt, egyedül a rántópaddal boldogult csak nehezebben, mert ESP nélkül az már nehéznek bizonyult. Nagyon élveztem az erdei részt, ez egy eredeti feladat volt, ráadásul jó időben nagyon szép az őszi erdő, és örültem neki, hogy így a TC szervezésében jóval kedvezményesebb volt a tréning, mint máshol, és elégedett voltam a szervezéssel is - mondja.

IMG 4136

István a Honda CR-V-jét hozta el a tréningre
Sokszorosan tapasztalt sofőr, japán technika, a tulaj korábban autókat is tesztelt, többek között ehhez hasonló cross pályán terepjárókat is. Számtalan egyéb tréningen is részt vett már korábban, sőt oktatóként is tevékenykedett egy időben. A Honda, amivel érkezett, csak a második autója, a hétköznapokban nem ezzel jár. A CR-V egyébként meglepően jól teljesített még nyári gumikkal is, sőt István még egy kicsit sarasabb, nyálkásabb terepnek is örült volna.

IMG 4197

Összességében úgy érzem, hogy remek napot zártunk a Groupama tanpályán, a sofőrök arcán pedig jó volt látni az elégedettséggel fűszerezett büszkeséget, hiszen nemcsak ők, de autóik is remekül állták a sarat. A többség külön értékelte, hogy a csomagokban számtalan különböző program szerepelt, így a legkülönfélébb helyzetekben próbálhatták ki saját tudásukat, vagy az autójuk képességeit.

A következő TC tréning 2023.12.09-én lesz a Groupama tanpályán, Mogyoródon. A program ugyanaz, vagyis délelőtt két személyautós tréning, délután pedig SUV. Utóbbira csak 4x4-gyel, és most már lehetőség szerint téli gumival jelentkezzetek.

Kedvet kaptál? Tedd rá a gyújtást még most: 

Reggeli személyautó tréning
Délelőtti személyautó tréning
Délutáni 4x4 tréning (csak összkerékkel)