Tömegesen verhetett át embereket egy magyar autókereskedés

2023.11.15. 06:21 Módosítva: 2023.11.15. 07:50

Az eladás macera, tele buktatókkal, számos rizikóval. Aki teheti, inkább rábízza a melót egy kereskedőre és csak a pénzt várja. Arra viszont kevesen számítanak, hogy ez a megoldás sokkal komolyabb taposóaknákat is rejthet. A szerkesztőségünknek küldött levelek alapján úgy tűnik, hogy a Forza Autóudvar ügyfelei most ráléptek néhányra.

November 11-én Sándor nevű olvasó küldte az első levelet a Forza Autóudvarból gyanús körülmények között eltűnt autójának történetével. Németországban dolgozik, ezért logikusnak látta a magyar rendszámos Audijának értékesítését egy borsodi kereskedésre bízni. Ő, mint sokan mások is, abban bízhatott, hogy gond nélkül eladják az autóját, majd a jutalék levonása után megkapja a megbeszélt összeget. Csakhogy nem ez történt. 

"Vagy a pénzt tünteti el vagy az autót."

Beszámolója szerint az átvett autóért kétmillió forintot ígért a kereskedés munkatársa, még mielőtt az Audinak nyoma veszett. Sándor állítása szerint a kereskedés egy alkalommal arról tájékoztatta, hogy az autót vételi szándékkal lefoglalózták, majd néhány nap múlva arra lett figyelmes, hogy eredetiség vizsgálatot végeztek rajta és pályamatricát vettek rá. Gyanúsnak vélte az eseményeket, ezért megkérte szüleit, hogy egyeztessenek időpontot a kereskedéssel és nézzék meg személyesen, hogy mi lehet az autóval, vagy a pénzzel. A megbeszélt időpontot a kereskedés munkatársa állítólag elfelejtette,  azóta se pénz, se autó. Sándor a rendőrséghez fordult és feljelentés tett, mint kiderült, nincs egyedül.

Erre az autóra is vett már valaki országos pályamatricát. Kép: Facebook/Forza Autó Udvar (Gesztely) károsultjai

"Mennek a feljelentések a kereskedés ellen, mégis működik."

Időközben tudomásunkra jutott, hogy az autókereskedés pórul járt ügyfelei egy közös Facebook csoportban próbálják kibogozni a szálakat. A beszámolók és szerteágazó történetek szerint van, aki bár vett autót, azt sosem kapta meg és akad olyan is, akinek az autóját eladták, de a vételárat nem látta azóta sem. Sőt, olyan eset is körvonalazódni látszik, amikor ugyanazt az Opel Insigniát két-, három vásárlónak is értékesítették. 

A Forza Autóudvarról szóló második levelet már Ildikótól kaptam, aki úgy érzi, hogy két súlyosan mozgássérült gyermekével, és az eddig meg nem kapott autóra felvett hitellel most ő van az áldozatok közül a legrosszabb helyzetben. Csaknem kétmillió forintot fizetett egy külföldi rendszámos Opel Insigniáért a gesztelyi kereskedésben október ötödikén abban a tudatban, hogy már másnap mehet is átvenni a családi kombit.

Ezt az Insignia-t hárman is kifizették, de csak egy vevő kaphatta meg. Kép: Facebook/Forza Autó Udvar (Gesztely) károsultjai

Csakhogy mégsem mehetett, ugyanis a kereskedés dolgozója SMS-t küldött, hogy csak akkor induljanak az autóért, amikor azt jelzik nekik. Ez máig nem történt meg, sőt néhány nappal később ugyanazt az autót egy második személynek is értékesítették, aki szintén kifizette a vételárat, de ő sem kapta meg az Opelt. Ildikó, a Facebook csoportból úgy tudja, hogy a fekete kombi végül egy harmadik jelentkezőnél kötött ki, aki eddig mit sem tudott az előzményekről.

"Kilátástalan a helyzetünk, a helyzetem, kérem segítsenek, és ezt sok ember nevében kérem."

Az Ildikótól kapott dokumentumokban egy foglaló szerződésre lettünk figyelmesek, ami az autó vételárával megegyező, átadott összegről tanúskodik. Ez előre kitervelt szándékra enged következtetni, és azért pofátlan, mert esélyt ad arra, hogy ha a vevő megunja az időhúzást és elállna a szerződéstől, a foglalót (Ildikó esetében) elbukja.  

Hamarosan az Insignia második, rászedett vásárlója is jelentkezett. Levele alapján ő két héttel később fizette ki az alvázszámról könnyedén azonosítható, Ildikó által már egyszer kifizetett Opelt. Esetükben az is további közös elem, hogy egyikük sem kapott autót, csupán hitegetést a közelgő átvételről. Végül, november 11-én ő is feljelentést tett a helyi rendőrkapitányságon. 

A TC szerverére érkező harmadik levelet már László nevű olvasónk írja, aki egy nagyobb értékű Mercedes GLK-t hagyott a Forza Autóudvarban, hogy azt értékesítsék helyette. 

"Sok nagyobb értékű autó is állt az udvaron, gondoltam jó kezekben van az autóm."

László csupán a forgalmit adta a Mercedeshez, törzskönyvet vagy pótkulcsot nem, és adásvételi szerződést sem írt alá, hiszen még nem volt kivel. Ennek ellenére egy héttel később a KGFB biztosítása érdekmúlás miatt megszűnt, amiről levelet kapott, vagyis az autó lekerült a nevéről. Ezután telefonon kereste az autóudvart, ahol azt a tájékoztatást kapta, hogy:

"Közölte velem, hogy ő ezt becserélte egy másik kereskedésben egy nagyobb értékű autóra és azt eladja majd, abból fizet ki. Ebből nem lett semmi, innentől ment a hitegetés."

László, a levele alapján ekkor a rendőrséghez fordult, ahol először hiába hangoztatta, hogy csalás és sikkasztás gyanúja áll fenn, mégis azt javasolták neki, hogy indítson polgári peres eljárást. Ennek ellenére másnap reggelre meggondolhatták magukat a rendőrök és a tulajdonos unszolására úgy tűnik, hogy végül még aznap lefoglalták az ekkor már egy másik kereskedés udvarán álló, jóval ár alatt hirdetett Mercedest. 

Az emailben kapott, és a szerencsétlen történet okán összeverbuválódott csoport tagjai számos további történetet osztanak meg a Forza Autóudvar szokatlan ügymenetéről. Volt, akinek értékesítésre beadott autóját egy fővárosi ismerőse fedezte fel a budapesti forgalomban, miközben ő maga semmit sem tudott az eladásról, és a pénzt sem kapta meg. 

hiszen úgy tudta, hogy az autó a kereskedésben áll.

De akadtak olyanok is, akik a hírek hallatán személyesen mentek el megnézni a beadott autójukat, mások pedig szerették volna visszakérni azt. A kereskedésben viszont csak a hűlt helyüket találták - a megbízott állítása szerint - azért, mert az autó éppen szervizben / polírozáson / vagy épp karbantartáson volt egy Hernádnémetiben lévő szervizben, ahova a kíváncsiskodó tulajdonosok sosem tudtak bejutni, mert sosem volt ott senki. 

Az üggyel kapcsolatos kutakodásunkra figyelhetett fel az autókereskedés tulajdonosának ügyvédje is, aki privát üzenetben tájékoztatott gondolatairól, melyek közléséhez végül nem járult hozzá.

A korrekt tájékoztatás érdekében megpróbáltuk elérni a kereskedés tulajdonosát is, azonban nem jártunk sikerrel. Velünk ellentétben a Boon.hu viszont igen, és nekik nyilatkozott is a Forza Autóudvar vezetője. 

"Természetesen tudok az ügyről, én is sértett vagyok az eljárásban és ez egy rágalom, amivel engem illetnek."

Az újságnak adott interjújában elismeri, hogy részben igazak a történtek, de szerinte az események nem pontosan úgy voltak, ahogy a pórul járt vásárlók leírják. A továbbiakban hozzáteszi, hogy ő döntött úgy, hogy kiüríti a telephelyet az autók biztonsága érdekében, senki nem lopott el semmit, a bizományos tulajdonosokat pedig értesítette, hogy vigyék el az autójukat. Elismerte, hogy többen is feljelentették őt, azonban mindenkit megnyugtat, hogy ügyvédjével intézik az ügyet, mindketten elérhetőek és állítása szerint szó sincs csalásról. 

Az emailben kapott beszámolókon túl a legérdekesebb az "ellopottnak" beállított Volvo esete, amelyre a jogkövető "rabló" még aznap autópálya matricát is vett.

A Volvo tulajdonosa a 3,2 millió forint értékű autót szülei segítségével hagyta értékesítésre a Forzában, majd egyszer csak hűlt helyét találták a murvás placcon. Kérdésükre a munkatárs közölte, hogy esztétikai javításra vitte az autót szervizbe - a tulajdonos meglepetésére - , mert így nem tudta értékesíteni. 

Teltek-múltak a napok, majd amikor a szülők a javítás minőségét kívánták volna ellenőrizni a cégvezető közölte, hogy már ne is keressék a Volvo-t, ugyanis a próbakör alatt Németországig vitték az autót az összes okmányával együtt. A magyarázat pikantériája az, hogy erre az autóra a "lopás napján" vásárolt valaki országos pályamatricát azt követően, hogy lába kélt a kereskedésből. 

Hogy néz ki ez jogilag?

A birtokunkba jutott dokumentumok tanúsága szerint a pórul járt ügyfelek némelyike megbízási szerződéssel, mások bizományi szerződés keretében kívánták eladatni autóikat. 

  1. Bizományos értékesítés (közvetett képviselet) esetén a kereskedő a saját nevében adja el az autókat, szavatosságot is ő vállal a portékáért, de ezt a korábbi tulaj érdekében eljárva teszi. Vagyis a vételár (mínusz a bizomány díja) a korábbi tulajdonost illeti és nem a kereskedőt, azzal el kell számolni. Amennyiben a befolyó pénzzel vagy az autóval a kereskedő sajátjaként rendelkezik, sikkasztást követ el. Ilyen esetben az autóval kapcsolatos szavatossági kérdésekben a kereskedő lesz a felelős, mert az adásvételin ő szerepel, vagyis ez egy fogyasztói szerződés.
  2. Megbízásos értékesítés (közvetlen képviselet) esetén a megbízó és a vevő között közvetlen jogviszony jön létre. Az autóval kapcsolatos szavatossági kérdésekben a vevő a korábbi tulajdonoshoz fordulhat, mivel ő szerepel az adásvételin. Ez a szerződés nem minősül fogyasztói szerződésnek. A vételárral ilyenkor is el kell számolnia a kereskedőnek. A vételár visszatartása ilyen esetben is sikkasztást jelent.   

Időközben tovább kutakodtunk a kereskedés körül és nem volt nehéz rátalálni a Forza Autóudvar Google értékeléseire sem. Ezekből kiderül, hogy eleinte még jól mentek a dolgok a gesztelyi telep életében, majd egy ideje szinte csak negatív értékeléseket kap a vállalkozás. Azt egyelőre senki sem tudja, hogy mi történhetett. 

Az egyik értékelésben arról panaszkodott egy korábbi tulajdonos, hogy a bizományos értékesítésre átadott - forgalomból kivont, biztosítás nélküli - autóját az ő hozzájárulása nélkül bérbe adták egy harmadik személynek, de ha már így alakult, a bérleti díjjal sem számoltak el felé. Ő az egészről csak akkor értesült, amikor hozzá küldte a NÚSZ a pótdíjakat. 

Forrás: google.com/ Forza Autóudvar
Forrás: google.com/ Forza Autóudvar

A Boon cikke alapján kiderül, hogy a Borsod-Abaúj-Zemplén Vármegyei Rendőr-főkapitányság sikkasztás gyanújával eljárást indított a Forza Autóudvar, illetve annak tulajdonosának vonatkozásában. A nyomozás tehát folyamatban van. Jelenleg pedig úgy tűnik, hogy a még el nem adott járműveket időközben valaki elszállította a telephelyről.

De mi lesz a pórul járt vásárlókkal? 

Az Opel Insignia szerencsés, harmadik vásárlója mit sem sejtve a korábbi két vevőről jóhiszeműen és legálisan szerezte meg az autót, ami miatt a másik két pórul járt áldozat arra az autóra már nem tarthat igényt semmilyen formában, de akad egy másik, óriási jogi probléma is. 

A károsultak most abban bíznak, hogy a rendőrségi feljelentéseket követően az autókat lefoglalják és visszajuttatják a korábbi tulajdonosoknak, utóbbi azonban aligha fog megtörténni. A bizomány és a megbízás jogi természete miatt ugyanis a Forza Autóudvarnak volt jogi felhatalmazása az autók értékesítésére, az új tulajdonosok így jóhiszeműen és legálisan szerezték meg az autókat.

Kép: Facebook / Forza Autóudvar
Kép: Facebook / Forza Autóudvar

Vagyis a kereskedés által eladott autók már nem vehetőek el az új gazdáiktól amiatt, hogy a kereskedő nem számolt el a korábbi tulajdonosokkal. Az eredeti gazdi az autót nagy valószínűséggel sosem kapja már vissza, csak a vételár kereskedő általi megtérítésében reménykedhet. 

a FORZA AUTÓUDVAR jogszerűen jutott az autókhoz és felhatalmazása is volt az ÉRTÉKESÍTÉSÜKRE.

A károsultak beszámolói és a nyilvánosan elérhető információk alapján az a benyomásunk, hogy nem a véletlenek szerencsétlen együtthatásával állnak szemben a ráfázott ügyfelek. Természetesen az sem kizárt, hogy valami más áll a háttérben és a rendőrségi nyomozás egy eddig ismeretlen szálat göngyölít majd fel. A károsultak a feljelentéseket megtették, a hivatalos eljárások folyamatban vannak.

Álláspontunkat a szerkesztőségünknek megküldött levelekből és a nyilvánosan elérhető információkból alakítottuk ki. A cikkben szereplők nevét kérésükre megváltoztattuk. Az ügy áldozatainak kitartást kívánunk. 

Frissítés: A Tények.hu információi szerint a kereskedés tulajdonosát 2023.11.15-én őrizetbe vette a rendőrség, letartóztatásáról a bíróság később dönt. 

Csőbe húzott a kereskedő? Szédítenek a szervek? Sunnyog a biztosító? Ha úgy érzed, hogy neked van igazad, de mégis lepattintanak a nagykutyák, jelentkezz és írd meg történeted KÉPEKKEL együtt a drtakacs@mail.totalcar.hu-ra.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.