Eljött az idő, hogy az elektromos autók megjárják a "halál völgyét"
Felemások a számok. Bár a villanyautó-eladások az európai piacon is jelentősen nőttek, még korai elbúcsúzni a többiektől.
Az elmúlt években gyorsuló ütemben nőttek a teljesen elektromos meghajtású autók eladásai Európában, ám ez a folyamat – akárcsak az amerikai piacon – megakadni látszik. Bár a villanyautók eladása 47 százalékkal bővült 2023 első kilenc hónapjában, 2022 azonos időszakához képest, ám az autógyártók nem repesnek az örömtől a Reuters összefoglalója szerint.
Pusztán csak behozták a lemaradást
A bővülés nem a növekvő igényeknek tudható be, hanem annak, hogy a cégek utolérték magukat a szállításokban a koronavírus-járvány nyomán kialakult beszállítói problémák után – idézte a hírügynökség Ben DuCharme, a The Langston Co. piackutató cég szakértőjének véleményét. A Volkswagen például elárulta, hogy az elektromos autóira szóló rendelésállománya fele a tavalyinak.
Németországi és olaszországi autókereskedők, illetve a nagy adatszolgáltatók elemzői egyetértenek abban, hogy a villanyautók iránti kereslet visszaesése erőteljesebb a gazdaság lassulásánál. Az autósok egyszerűen nem kaptak megnyugtató válaszokat a tisztán elektromos meghajtással kapcsolatos ismert kétségeire.
A fő probléma a bizonytalanság – mondta Thomas Niedermayer, egy 45 éve működő bajorországi autókereskedés vezetője. Sokan arra utaznak, hogy a technológia fejlődni fog, ezért inkább várnak párévet a következő generációs villanyautókra, mint hogy most vásároljanak egy újat, amelynek ráadásul gyorsan csökken az értéke.
Piackutatások szerint Németországban nem nő azoknak száma, akik villanyautót akarnak vásárolni.
Egyelőre inkább egy hibridet?
Egy skót házaspárt a magas ár és a hiányos töltési infrastruktúra tart vissza attól, hogy 15 éves Toyota Aurisukat elektromos autóra cseréljék. Az egyesült királyságban pedig még mindig 33 százalékkal drágábbak az új villanyautók, mint hagyományos meghajtású társaik.
„Környezetvédelmi megfontolásból jó lenne elektromos autót venni, de nehéz rávennie az embernek magát az ezzel járó nagy befektetésre” – mondja Gracia egy 29 éves vállalati marketingfőnök.
Ezért ő egyelőre inkább egy hibridre szavaz. Az olcsóbbnak ígérkező villanyautók 2025-től kerülhetnek a szalonokba, ám addigra megerősödhet a verseny ezen a részpiacon a kínai és a helyi autógyártók között.
A keresletnövekedés a mostani kilátások szerint lassú lehet, amíg nem jelennek meg a megfizethetőbb árú autók – véli Felibe Munoz, a JATO Dynamics piackutató cég szakértője.
Nincsenek olyan állami autóvásárlás-támogatási programok az európai országokban, amelyek arra sarkallnák a vállalatokat, hogy több pénzt toljanak kínálatuk szélesítésébe.
Philip Nothard, a Cox Automotive adatszolgáltató szakértője szerint az autóipar az elektromos autók eladásában 2024 és 2027 között megjárja a halál völgyét, mielőtt túljutnak a mostanra világossá vált gondokon. Azon, hogy viszonylag alacsony kereslet találkozik a növekvő kínálattal.
Az európai újautó-értékesítési adatok szerint az év első kilenc hónapjában a villanyautók adták az eladások 14 százalékát, szemben az egy évvel korábbi 10,6 százalékkal. Ezzel párhuzamosan a benzinmotoros modellek részesedése közel 38 százalékról 36,2 százalékra csökkent. A dízelmotoros autóké pedig 17,2-ről 14,1 százalékra esett vissza. A hibridek az idén már a piac több mint 25 százalékát uralták, míg tavaly 22,8 százalékos eredményt értek el.