Amikor dupla bírság jár a tilosban parkolásért
Az objektív felelősség lényege, hogy valaki mindenképp fizetni fog. Ha autómegosztót használsz, akkor ez te leszel, ráadásul dupla árat fizethetsz, ha előtted már valaki szabálytalankodott.
Egyre kevesebben tartanak fent saját autót csak azért, hogy heti egyszer elguruljanak a boltba, vagy havonta a nagyihoz. Inkább bérelnek valamelyik autómegosztónál arra a pár órára, cserébe megússzák a súlyadót, a parkolást, a tankolást, a szervizelést, meg a mindent, ami ezzel jár és pénzt visz el. Ez így rendben is lenne, csakhogy a szabályozás erre sem készült még fel igazán - ahogy valójában semmire sem, úgy 1970 óta.

Belefutottunk egy sztoriba, melyben a GreenGo az egyik érintett fél, de a béna szabályozás ugyanúgy szívást jelent a többi autómegosztónak, és ügyfeleiknek is. Történt ugyanis, hogy a GreenGo két sofőrje két különböző időpontban és autóval is szabálytalanul parkolt Ferencvárosban. Az első sofőr ötvenezres büntit gyűjtött össze, a második ugyanerre már százezret kapott. A szabályozás szerint mindezt azért, mert ugyanaz a cég az üzembentartó, ráadásul ebben az esetben visszaesőnek is minősül.
De miért????
Azt már megírtuk, hogy zöldterületen parkolni sem a környezet sem a pénztárca szempontjából nem kifizetődő. A füves placcon várakozás ugyanis - szemben a "hagyományos" tilosban parkolással - közigazgatási bírsággal sújtott. Vagyis nincs kibúvó, fizetni fogsz. Ráadásul azt, hogy mi minősül zöldterületnek, önkormányzata válogatja. Így akkor is belefuthatsz a sárga csekkes pofonba, ha zöld növényzet sincs a környéken.

Nincs ez másképp Ferencvárosban sem. A helyi rendelet szerint: "Zöldterület: a rendezési, illetve szabályozási tervekben kijelölt, valamint az állandóan növényzettel fedett közterület.". Igen, a kerekekkel simára döngölt, fűmentes placc is az, ha az önkormányzat annak jelölte ki. Miért? Mert csak.

AZ ÖNKORMÁNYZATOK SZERINT BÁRMI LEHET ZÖLDTERÜLET!
Az helyükben én szándékosan parkolásra hívogató területeket is bevennék a "tervbe", hátha leesik belőle egy kis extra bevétel. De én rosszindulatú vagyok, ők nyilván nem gondolkodhatnak hasonlóan.
De mi lehet a szívás az autómegosztókkal?
Közigazgatási bírság esetén első körben mindegy, hogy ki vezette az autót, a bünti az üzembentartónak megy, aztán majd ő lebokszolja a sofőrrel. Ez eddig oké, csakhogy, van egy kis gond.
Bérautók esetében az üzembentartó egy jogi személy (cég) több tucat autóval, ráadásul mindegyiket más vezeti nap, mint nap. Cégek esetén pedig a bírság összege akár egymillió forint is lehet (magánszemélynél ez max. 200 eFt), vagyis céges üzembentartó esetén vastagabban fog a ceruza. Ráadásul a közterület-felügyelő akár 50 ezer forintos helyszíni bírságot kiszabására is jogosult ilyen esetben.
Ha a saját autóddal szabálytalankodsz a füvön az olcsóbb, mint ha bérautóval teszed.
Utóbbi esetben a beugró 50 ezer forint, a szerkesztőségünk birtokába jutott határozat tanúsága szerint. És ez még nem minden! A Ferencvárosi Önkormányzat jogértelmezése szerint, ha ugyanazon üzembentartóhoz köthető másik autó is zöld felületen parkol, akkor az üzembentartó már "bűnismétlő". Ismétlődő elkövetés esetén pedig duplázódik a bírság, vagyis 100 ezer lesz.

Kit érdekel, majd az autómegosztó cég befizeti, nem? Hát, nem. Maximum megelőlegezi neked, aztán behajtja rajtad. A velük kötött bérleti szerződés ÁSZF-jében ugyanis az szerepel, hogy a sofőr által begyűjtött valamennyi bírság és pótdíj (autópályamatrica, gyorshajtás, parkolás stb.) a sofőrt terheli.
ez lesz a fingreszelős csavar a sztoriban.
Regisztrálsz az applikációban, elviszel egy GreenGo-t pár órára, rossz helyen parkolsz, de nem izgulsz, majd befizeti a cég azt a pár tízezret és később rendezed. Majd eltelik néhány hét, és végül egy százezres csekket kapsz. Bumm.

Hogy lesz a pár tízezerből százezer?
Hát úgy, hogy a bérautó egy cég tulajdona, tehát eleve ötvenezerről indul a tarifa. A GreenGo más autójával is megesett már, hogy zöld felületen parkoltak vele, ezért az önkormányzat úgy tekinti, hogy a konkrét autó üzembentartója visszaeső bűnöző, így a második alkalomtól már duplájáról indul a bírság.

a GreenGo nem hagyja ennyiben a dolgot!
A bevett gyakorlat szerint automatikusan megfellebbezi a bírságot arra hivatkozással, hogy szó sincs ismételt elkövetésről, az autót mindkét alkalommal valaki más vezette. A jogszabály ilyen esetekre azt mondja, hogy:
Kkt. - 1988. évi I. törvény
21/A. § (2) Ha a gépjárművet az üzemben tartó a szabályszegést megelőzően más természetes személy vagy nem természetes személy használatába adta, és ezt a használatba vevő személy eredeti teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt (...) nyilatkozatával igazolja, a közigazgatási bírságot a használatba vevő személlyel szemben kell kiszabni.
ÉS MOST JÖN A fontos RÉSZ
Egy autómegosztó esetében te, mint bérlő leszel a bírság címzettje, így sem a cégekre vonatkozó emelést, sem a más által korábban elkövetett szabályszegés miatti duplázást nem kell megfizetned. Ha mégis próbálkozik valaki, hivatkozz a fenti törvényre.
De mielőtt mindenki fellélegezne!
Ne felejtsünk el, hogy papírországban vagyunk, vagyis - legalább - egy teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt nyilatkozat is szükséges az autót ténylegesen vezető sofőr részéről.

Az applikációban elfogadott szerződés pedig nem ilyen.
Vagyis ilyen esetben az egyetlen, szükség szülte megoldás az, hogy az autómegosztó elküldi a határozatot a sofőrnek, aki nyilatkozik aláírva, letanúzva (vagy másként hitelesítve). Aztán a cég továbbítja ezt az önkormányzatnak, aki visszavonja a korábbi határozatot és újat hoz a sofőr nevére. Eközben pedig nagyokat csodálkozik, hogy sok a munkája, de sosem jut előre.
Szóval a lényeg, hogy akkor is sokkal egyszerűbb a kijelölt várakozóhelyeken parkolni a bérelt autókkal, ha ilyenek szinte nem is léteznek a városban.

Figyelem, csak akkor írj, ha elfogadod, hogy a történeted feldolgozhatjuk.
Címlapkép: Szigetvári Zsolt - MTI

Az oldalról ajánljuk
- Hírek
Félelmetesen megpúpozott, gigászi trélerekkel szállítják az autókat Kínában
Videó is készült az egyik ilyen, durván túlpakolt kamionról, ami egyszerre nagyjából 60 tonnányi autót szállít épp.
- Hírek
Vigyázat! Veszélyes szőnyegek keserítik meg a Lucid tulajok életét!
A gyártó szerint a probléma megoldhatatlan!
- Események
Durva a felhozatal: itt egy csomó klassz verda, amikért megéri kimenni az AMTS-reAMTS 2025 – Nulladik nap
Skyline GT-R-t, S1-es Audi Quattrót, 100 éves veteránt vagy egyedi Legót keresel? Az AMTS-en mindet megtalálod!
- Hírek
Elektromos A3-ban gondolkodik az Audi
Elismserték, hogy az A3 méretosztályában tervez piacra dobni egy új elektromos autót.
- Hírek
Szélesített, emelt hasmagasságú VW Golf R-t tesztelnek a Nürburgringen
Ez mi lehet?
- Hírek
Az Alfa Romeo legnépszerűbb modellje a Junior, érkezik a Q4 verzió
A marketingigazgató szerint ez csak növeli a népszerűségét.
- Hírek
Árokba csúszott egy kamion az M4-esen, az érintett lehajtót lezárták
A főváros hivatásos tűzoltói áramtalanították a járművet.
- Hírek
Sebesség limitert építhetnek a gyorshajtók autóiba egy amerikai államban
Bár az ötlet érdekesnek hangzik, több probléma is akad vele. Ennek ellenére sokan támogatják.
- Közélet
Egy újabb eredetvizsgás kalamajkaMotorcserés autót adnál el? Erre is készülj!
Motorszám-motorkód: A jogalkotó egyszerűsíteni próbál, de a jogalkalmazók ezt is túlbonyolítják néha. Az autósok így könnyen elvesznek a részletekben.
- Hírek
Roncstelepre való autókból csinálna hatalmas üzletet a Toyota
Újfajta üzemet nyit a Toyota az Egyesült Királyságban.
- Hírek
Édes-savanyú hírt kaptak a magyarországi akkumulátorgyártók
Lassan beindulhat az akkumulátorgyártó ipar, de a fejlődés macerás lesz.
- Események
Az év első Parkoló Parádéján az európai büszkeségé a főszerep!
Május elején az európai büszkeségektől dagadó mellkasunk mellé új programokkal is készülünk!
- Hírek
Szolidaritásból vásárol Teslát az Egyesült Államok Olaj- és Gázipari Szövetségének elnöke
Még ő is poénkodik azzal, hogy ilyen őrült világot élünk, hogy neki kell Teslát vennie.
- Hírek
Beindult a Nissan: jön az új e-Power, elektromos Juke és sok minden más
Majdnem minden kontinensen mással készülnek.
- Belsőség
Hullára tört moslék 30+ millióért
Oda kell menni, meg kell nézni. Roadmovie 38.
- Hírek
Rajzolt magának rendszámtáblát, mert így mégiscsak „szabályosabb”
Támadhatatlan logikát támadtak meg a rendőrök Tapolcán.
- Technika
A szőlőtőke mellől szedtük kiMűhelyPRN: Renault 5 1,6D – 1988.
Van, aki 50 ezer forintos autóval akar elindulni a Budapest-Bamako futamon, most kiderítjük, mennyit kell még költeni rá ahhoz, hogy rajtkész legyen.
- Tesztek
Hű maradt terepes múltjához az első elektromos VitaraBemutató: Suzuki e Vitara – 2025.
Hamarosan kapható lesz a Suzuki első villanyautója, az Indiában készülő e Vitara, ami összkerékhajtással tűnik ki a kategóriából.
- Hírek
Frissítve: Kigyulladt egy kamion az M1-es autópályán
A lángoló kamion miatt a Budapest felé vezető oldalon egy sávon halad a forgalom.
- Hírek
Hivatalos: kipenderítették a Red Bulltól Liam Lawsont
Az F1 újonca nem sokáig húzta a Red Bullnál. Mondjuk ez az eredményei alapján érthető is.
- Hírek
Ha ma mennél tankolni, akkor van egy rossz hírünk
Drágult a benzin és a gázolaj is.
- Hírek
Árat emel a BKK, drágulnak a jegyek
A legtöbb jegytípus ára emelkedni fog, de van itt egy közepesen jó és egy nagyszerű hír is.
- Hírek
Nevet változtat és újdonságokat ígér a Magyar Autóklub
A szakembereiknek a Trabanttól a Tesláig mindenhez érteniük kell. Erről beszélt a MAK elnöke.
- Hírek
Utashoz sietett a kretén taxis, szerinte ilyenkor leszarhatja a KRESZ-t
A videóban láthatsz még sok más idiótát, akiket nem érdekelnek se a szabályok, se a többiek.
- Hírek
Valahogy nem a porcelánboltba betévedt elefánttal értenek egyet a porcelánok
Forintban milliós drágulás vár az autókra az USA-ban Trump vámjai miatt.
- Égéstér
Klasszikusok a TC flottában
Két klasszikus, szinte már közhelyes autóval bővült a Totalcar flottája, Pásztor Csabi egy korai, BMW-féle Minire cserélte a Honda Accordját, Sturcz Berci viszont nem egy retróautót, hanem egy igazi veteránt, egy 1974-es Volkswagen Bogarat fogott be napi használatra a Peugeot 1007-ese helyett. A két autóvásárlás okai és indokai mellett az új Renault Rafale előnyei és hátrányai is szóba kerülnek.
