2023.12.02. 06:35

Megmérték, hogyan változtak volna a fogyasztási és kibocsátási adatok, ha az SUV-k nem lepték volna el az utakat.

Az eddig is kézenfekvő volt, hogy az SUV-k sokkal többet koszolnak, de ezt már egy felmérés keretében számszerűsítették. 

Az autók károsanyag-kibocsátása 30 százalékkal csökkenhetett volna 2010 és 2022 között, ha ebben az időszakban értékesített személyautók ugyanakkorák maradtak volna, mint 13 évvel ezelőtt - idézte a brit Guardian a Global Fuel Economy Initiative (GFEI) kutatását. A szervezet munkájában a világ minden táján dolgozó szakértők vesznek részt azzal a céllal, hogy tanácsokat adjanak a kormányoknak az országaik útjain futó autók jobbá tétele érdekében.

Miután az SUV-k divatba jöttek, növelve az új autók súlyát és méretét, csak 4,2 százalékkal mérséklődött a személyautók károsanyag-kibocsátása 2010 és 2022 között.

Többség

A GFEI adatai szerint az újautó-eladásokban immáron többségbe kerültek az SUV-k, arányuk elérte az 51 százalékot.  Az új autók átlagos súlya ennek nyomán korábban soha nem látott nagyságúra, 1,5 tonnára nőtt. Az új autók átlagos mérete 4,2 négyzetméter, ami szintén jóval nagyobb a korábbinál.

Az autógyártóknak nagyon kedvező ez a trend, mert ezeken az autókon sokkal nagyobb árrést érnek el, mint hagyományos személyautóikon. Ennek megfelelően erőteljes promócióval támogatják az SUV-k eladását. A jelentés készítői ennek megfelelően arra a következtetésre jutottak, hogy a kormányok okosan tennék, ha korlátoznák az autók méretét.

„Az autók növekedése a közlekedésbiztonságtól kezdve a klímavédelemig minden szempontból veszélyezteti a fenntartható mobilitást. El kell hagyni a megajárműveket, ha teljesíteni akarjuk a GFEI célját, az autók üzemanyag-hatékonyságának kétszeresére növelését 2030-ig” – mondta Sheila Watson, az FIA Foundation, az autók és a társadalom kapcsolatának közpolitikai kérdéseivel foglalkozó alapítvány igazgatóhelyettese.

A kibocsátás csökkenése elsősorban az elektromos autók terjedésének köszönhető. Az új autók értékesítésében tavaly már 15 százalék volt az arányuk. Kína és Európa az átlagnál jobb, viszont az USA annál rosszabb számot produkált.